Leba - Reisverslag uit Łeba, Polen van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Leba - Reisverslag uit Łeba, Polen van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Leba

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

28 Juli 2009 | Polen, Łeba

Hallo, Peter had geschreven dat we in Swinoujscie/Schwinemunde waren aangekomen op donderdag 16-7. Toen we naar de haven voeren zagen we vele dode bomen aan de rechteroever. Apart: Links groen en rechts dode bruine of zelfs witte bomen. Het zag er spookachtig en naar uit. Sommige bomen zaten vol met aalscholvers. Rechtopstaande grote bomen met kale takken. Ik werd er triest van.Het leken wel afgetakelde oude (soms demente) bejaarden. Nare aanblik. Wat hebben ze toch gedaan met die rechteroever. In de haven aangekomen bleek dat we dreven in groene soep. Er boven op lag vaak een dikke witte (schimmel?) laag.Deels zal deze groene soep veroorzaakt worden door de warmte en deels misschien wel door vervuiling. Vrijdag 17-7 hebben we in Schwinemunde een fort bezocht. Dat zou me toch een bezienswaardigheid zijn.We werden welkom geheten door een goed Duits sprekende jonge Pool.Beneden, zo vertelde hij, kon je wat eten en drinken. Er stonden tafels en banken. Het zag er wel gezellig uit.We bedachten dat je hier wel een leuk feest zou kunnen geven. De jongen wees op de Schmuckvitrines en keek naar mij. Het was gemaakt door twee plaatselijke kunstenaars.Ze maakten 1 stuk Schmuck in hun vrije tijd, en hadden dan weer even pauze. Relaxschmuck dus. We konden wat kopen of niet. Ik dacht: niet dus. Ik had het al bekeken en vond het allemaal lelijk. Er stond nog veel meer kunst te koop, waaronder een soort Eiffeltoren van glasscherven. Ik zag niet vaak zoiets lelijks. Peter zei: "dat zit natuurlijk aan elkaar gemolten, dan wordt het 1 geheel". Hij pakte de toren vast en bewoog die flink heen en weer. De toren wankelde vervaarlijk en bijna had hij de toch al te korte Eiffeltoren nog korter gemaakt. De glasscherven waren op elkaar gelijmd. Niet stevig niet mooi en gevaarlijk. Je snijdt jezelf zo.
Een paar weken geleden waren we in Helsingor. Daar bezochten we kasteel Kronborg. In 1 van de zalen betastte Peter een gobelin. Net op dat moment kwam er een bewaker langs. Het was een vriendelijke man , die Peter met gebaren duidelijk maakte dat de gobelins toch vooral niet aangeraakt mochten worden. Peter moest lachen. Betrapt. Daarna in Kopenhagen. We bekeken de kroonjuwelen in Amalienborg. In de kamer werd ook een video vertoond. Het was een warme lome dag en Peter leunde tegen een van de vitrines. Direkt een bewaker erbij. Niet doen mijnheer Schellinger. Terug naar het fort in Schwinemunde.
De jongen vertelde verder dat er een leuke vikingkamer was met helmen en zwaarden en zo. Je kon je verkleden en op de foto. Kostte niets extra. Je moest de foto wel zelf maken. Er was een Duits stel bezig in de vikingkamer. Zij had zich verkleed en zwaaide woest met een zwaard en hij nam de foto. Ik spoorde Peter aan een helm op te zetten en zich te verkleden, maar hij wilde niet. Daarna naar boven. Allemaal lege kamers behalve een. Daar stonde 3 vitrines met zeekaarten en sextanten, passers in originele passerdozen. Peter zag een passer zoals hij die vroeger op school gebruikte. Echte oude rotzooi dus. Je kon ook het dak nog op. We aten er een appel op een oude gammele bank waar we konden genieten van de rode rozen die daar net waren geplaatst.
Verderop is nog een fort, ook te bezichtigen. We houden het voor gezien. We fietsen naar het strand. Mooi strand. Het is er druk en levendig. We waden met onze hete voeten door het water. 'Avonds onweer en regen.

Zaterdag 18-7. Ik zal Peters haar knippen met de aangeschafte haarschneideset voor Eur. 5,00 uit Sassnitz. Hij is er aan toe. Zijn haar is veel te lang.Ik begin met de rechterkant.Mooi kort. Het gaat wat langzaam want het ding snijdt niet zo snel.Peter zit op een verhoging en ik sta wat gebukt.Na een tijdje (de rechterkant is dan klaar) krijg ik last van mijn rug door de bukhouding.Het ding is ook heet geworden. Even pause.Rug strekken, ding afkoelen, verder maar weer. Na de pause heeft het ding een raar hard ratelend geluid.Wat nu? Rechts kort, links lang?Wel apart. Nog moeizamer dan rechts gaat het haar aan de linkerkant er dan toch af.Het is heel kort. Peter vindt het te kort.Bij Appie Postma (zijn huiskapper in Leeuwarden) kreeg hij het altijd kamdikte geknipt. Dit is wel korter dan kamdikte. Maar ach, het groeit toch heel snel weer aan.Bovendien past dit kapsel goed hier. Hij heeft nu echt een poolse kop. De oorbel in Peter zijn oor (uit de droom van Leone) zou er nu in geschoten moeten worden.

Zondag 19-7: Sieta jarig HOERA. 29 jaar. Op naar de echte volwassenheid.We varen van Swinemunde naar Dziwnow (of Dievenow op zijn duits). Het is 20 a 22 graden. Meest bewolkt. Af en toe schijnt even de zon. Ook enkele regenbuien. Wind uit het W-ZW, kracht 4. Voor de wind op de genua.De golven komen helaas meer uit westelijke richting waardoor we flink heen en weer schommelen. We zijn rond 10 uur weggegaan. Tegen 2 uur s middags zijn we in Dievenow.We liggen in een leuk klein vissershaventje.De plaats zelf stelt weinig voor. Een groot toeristengebeuren.Overal Ferienhauser.Is raar zo'n plek met zoveel toeristen en weinig locals.Er is 1 lange hoofdstraat van 3 km waarin een aaneengesloten geheel van toeristenshopjes en eettentjes. Mooi strand en bos.We liggen aan de kade en alle vakantiegasten komen even langs de haven en dus langs de boot.Blijven staan bij de boot, dromerig of nieuwsgierig naar binnen loerend. Velen laten zichzelf vereeuwigen met onze boot. Sommigen vragen eerst of ze een foto mogen maken, anderen klimmen gewoon de boot
op en laten zich fotograferen.We zijn een bezienswaardigheid en/of een toeristische attractie.'s Avonds lopen we door de 3 km lange hoofdstraat van Dziwnow. Halverwege de straat is een begraafplaats. Het ziet er mooi uit, met verse bloemen en 1 of meerdere brandende kaarsjes op elk graf.Het is al donker. Feeeriek. Trema op derde /e/ maar ik kan het zo snel niet vinden.Toch locals hier dus. Blijven goed in herinnering bij de nabestaanden.

Zo, even stoppen. Straks, volgende keer meer.

Groet van Metty (EN Peter)

• 28 Juli 2009 - 16:34

Nico:

hallo Peter en Metty,

Metty, ik heb net zitten genieten van je eerste Leba verhaal. als jullie thuis waren, hadden jullie me kunnen horen lachen. ik miste alleen nog de foto's van peters scheersessie. minder dan een kamdikte, dat heet volgens mij gewoon kaal! ben zeer benieuwd of er bij jullie thuiskomst nog wat van de poolse kop is te zien. jullie zijn trouwens wel de schrik van toeristisch europa als ik het zo lees. geen gobelin en eifeltoren zijn veilig als jullie in de buurt zijn...die eifeltoren had mij wel mooi geleken bij jullie op het terras. en dan met een waxinelichtje eronder...
    jammer dat jullie je niet aan de verkleedsessie met foto's hebben overgegeven. dat duitse stel was toch ook bezig...??? of willen jullie liever de foto s niet laten zien??? Wat betreft die kroonjuwelen. heeft Margarethe die tegenwoordig onder haar kussen liggen? vroeger lagen ze namelijk in kasteel rosenborg, kasteel in een park, en niet in amalienborg. nou, ik wordt flauw, ga snel wat eten. morgen hier de pc. wordt mooi weer dus druk. groetjes vanaf de cote du Frjentsjer

Nico 12