Gdansk - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Gdansk - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Gdansk

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

01 Augustus 2009 | Polen, Gdansk

Op 29/7 vertrokken we weer uit Leba. De dag ervoor gingen Frits en Annelies weg en bij het afscheid vroeg Annelies enigzins besmuikt of we wel belangstelling haden voor een wat vies boek. Het bleek te gaan om een boek van Xaviera Hollander. We hebben het dankbaar aanvaard. De tocht ging naar Gdansk. Weinig wind uit diverse richtingen. Veel gemoterd maar toch ook enige uren lekker aan de wind gezeild met 5 tot 6 knopen. De zon scheen de hele dag en het was behoorlijk heet. Becky en Rod die met ons vertrokken zagen het zeilen niet zitten en gingen er op de motor hard vandoor. We vertrokken om 7 uur in de morgen en om ongeveer 8 uur 's avonds kwamen we aan in de marina van Gdansk. Na het gedoe van aanleggen en onderhandelingen met de havenmeester was Metty aan rust toe en ben ik nog even de stad ingelopen. Het was ongeveer 10 uur 'savonds en het was nog zeer druk in de stad. Vanuit de marina loop je in een paar minuten het centrum in en je weet niet wat je ziet. Na alle Poolse onaantrekkelijkheid in de vorige plaatsen kom je hier in een prachtige oude stad vol leven en gezelligheid. De volgende dag, donderdag 30, zijn we op ons gemak door de stad gelopen. Ik wilde ook proberen een buitenantenne voor de computer te kopen om wat betere ontvangst van draadloos internet te krijgen. In een wat afgelegen winkelcentrum vonden we een computerwinkel, waar men ons kon helpen. Verder gewoon wat rond gelopen en op een terrasje gezeten. Later op de dag de antenne geprobeerd maar dat lukte voor geen meter. Frits erbij, Rod erbij. Het hielp allemaal niks. Balen. De volgende morgen de computer ingepakt en de nieuwe antenne en terug naar de winkel. Veel gemorrel, getoets en gezucht maar geen signaal.Tot iemand op het idee kwam eens een andere antenne te proberen. En jawel het werkte. De antenne die ik gekocht had was gewoon kapot. Het heeft dus wat moeite gekost, maar nu zit ik dan ook gewoon op de boot dit stuk te schrijven. Gisterenavond zijn we met Rod en Becky naar een concert geweest voor orgel en saxofoon in de grote Basiliekkerk . Ik vond vooral de saxofoon verrassend mooi klinken in deze enorme ruimte. Naderhand zijn we naar de Ierse Pub geweest voor Guiness bier. Er stond een Pool in kilt achter de bar. Weinig authentiek maar wel vrolijk. Vandaag wat gelummeld in de stad ( het is wederom een hete dag), de was gedaan, verhuisd naar een andere plek in de haven omdat de vaste ligger van onze vorige plek had gebeld dat hij naar huis wilde. Nu een stukje schrijven en een borrel. Voorlopig houden we het nog wel even vol. Tot later. Peter en Metty

• 04 Augustus 2009 - 18:04

Wicky En Scaant:

Hoi Pet en Peter!

Wij zijn weer terug in Nederland na een heerlijke vakantie in Frankrijk. Lekker ontspannen maar helaas veel te kort. 2,5 week is zo om. Maar hier in Nederland is het ook mooi weer dus doen we net alsof we nog in Frankrijk zitten. Wij hadden leuke huizen, met veel privacy. Voor ons was dat prettig maar we merken wel dat Henk-Jan dat niet meer leuk vindt. Volgend jaar dus maar eens naar een camping....

Vanavond even tijd om jullie avonturen bij te lezen. Nu in Polen dus... Foto's zijn mooi. Misschien mail ik er ook een paar van ons, moet ik wel mailen vanaf de andere computer. Zal wel even zien. Nou heel veel plezier maar weer en tot horens!
    Wout en Janet