Preveza - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Preveza - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Preveza

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

20 September 2011 | Griekenland, Préveza

Dinsdag 6-9 blijven we natuurlijk om Lefkas-stad goed te bekijken. Gezellige stad mn (weer) in de avonduren. We gaan 's avonds de stad in. Als we op de kant zijn merken we dat we een grote opgevouwen tas in de handen hebben. Peter gaat even terug om die tas in de bijboot te leggen. Hebben we niet nodig. Ik sta te wachten bij een eettent die volgens mij failliet en dicht is. Ziet er zo verlaten en stil uit. Na een paar minuten hoor ik een stem achter me. Een man zegt iets tegen me ih Grieks. De deur van de eettent is open. Ik loop naar hem toe en zeg in het Engels dat ik hem niet begrijp. Hij wijst op de fles. 'Empty' zeg ik (we wilden deze lege plastic waterfles weggooien maar vonden nog geen container). Hij neemt de fles en ik denk dat hij hem wil gaan weggooien. Prima. Maar dan vult hij de fles voor driekwart met water. Zo'n aardig gebaar. Peter staat raar te kijken als hij terug komt: die fles was toch leeg? Wilden we toch weggooien? Hoe komt die nu weer vol?

Als het donker is (dat is het hier al vroeg) zoeken we een terras. We krijgen lekkere hapjes bij de bestelling. Mmmmm morgen maar weer hierheen.

Lefkas stad, erg leuk maar vrijdag 9-9 gaan we een eindje verder. We gaan naar Nidri. Daar is het prachtig ankeren in een mooie ruime baai. In 1998 waren we ook in Nidri. Toen een weekje in de herfstvakantie in een appartementje. We proberen het te zoeken vanaf het water maar dat is lastig. Er zijn enorm veel huizen bij gekomen sinds '98. Morgen te voet maar even kijken.

Dat doen we. We lopen een heel eind en zien dat datgene wat we gisteren zagen, vanaf het water, het niet is. Verder lopen? Het is zo heet en je loopt hier in de felle zon, weinig schaduw. Toch maar, even nog..... en dan is het daar. Er is een soort van toren naast gebouwd (ook appartementen-3-). Dat was er in '98 nog niet. Vaya heet het. We gaan koffie drinken in de tuin. Vragen de vrouw die ons bedient of ze hier allang zit. Ja, overgenomen van haar vader. We vertellen dat we hier 13 jaar geleden logeerden en dat we hier nu met de boot zijn. Vindt ze erg leuk.

De dag erna gaan we n.e. internetcafe. We moeten toch ook eens terug en een vlucht boeken. Laatst zagen we een vlucht op 24-9. Die willen we eigenlijk wel. Helaas blijkt er nu nog 1 plek over te zijn. Ja, Peter wil ook mee terug. Op 1 oktober is de volgende vlucht vanaf Preveza. We denken nog over vliegen via Engeland. Dat kan wel eerder maar dan ben je veel langer onderweg.

Bij de baai van Nidri maken we nog twee keer een mooie wandeling. De tweede keer gaan we over een berg, langs een stil eenzaam huis. Nou huis....meer een hut. Wel een groot erf met kippen en .....hoor ik varkens?? Ik zie ze niet maar hoor wel gegnorkel. Ik blijf staan voor het huis. Het is heel stil. Aan de bovenkant zie je dwars door de gevel de hoge bomen achter het huis. Het lijkt wel een nepgevel. Links en rechts zijn ramen met lappen bedekt. Een van de lappen gaat langzaam omhoog en even later weer naar beneden. Toch niet geheel een nepgevel, daar woont iemand. We lopen door en komen uit in de wildernis. Boven ons staan dure huizen maar daar kunnen wij niet komen. Peter gaat op onderzoek uit. Er moet toch ergens een pad zijn. Hij zal de weg banen. Hij roept dat er niets is en komt terug met in elke beenhaar een kleine witte ronde onkruidklit. Beide benen. Het lijkt wel of hij en ziekte heeft. We plukken ze eruit. Ik trek teveel haren mee, ik mag z'n sandalen schoon slaan.

Dinsdag 13-9 gaan we terug naar Lefkas stad. Aanstaande zaterdag gaat de boot op de kant in Preveza. Dat hebben we een tijdje geleden afgesproken. We komen toch langs Lefkas stad op weg naar Preveza, kunnen we er nog wel even gaan liggen. Peter wil al een tijdje een solarpanel voor meer stroom. Nu vindt hij een zaak die erin handelt. Een Duitser, Dieter. We zitten een hele tijd bij Dieter. We hebben ook een buizencontructie op de davids nodig om het paneel aan vast te maken. Kabels leggen (kan P. zelf doen). We gaan nog een keer terug naar Dieter en hij weet een mannetje die het roestvrijstalen frame kan maken. Peter moet een tekening maken en dan kan hij vanavond bij Dieter achterop de scooter naar het mannetje om te vragen of die het kan en wil doen.

Later als Peter terug komt vraag ik of het fijn was achterop de scooter bij Dieter. Peter wilde Dieter niet te close vasthouden. Toen ze klaar waren bij het mannetje (Baba geloof ik), gaf Dieter een dot gas en schoot vooruit waardoor Peter er bijna afviel.

Donderdag 15-9 gaan we al richting Preveza. In de baai Ormos Vathi ankeren we nog een laatste nacht dit seizoen. We halen boodschappen in Preveza. Grote plaats wel. Veel winkels. Ook enkele straatjes met hele kleine, lage winkeltjes.

Vrijdag 16-9 gaan we in de loop van de ochtend al naar Preveza Marine Ionian. We kunnen een nacht aan de steiger liggen. Morgen om 8 uur wordt de boot eruit gehaald. Als we aankomen zien we een boot uit Woudsend. Nou das leuk. Er zitten 6 vrouwen op de boot. Een is de kapitein. De boot is van haar en d'r man. De andere 5 zijn vriendinnen die de laatste week mee zijn geweest. Hun boot wordt vandaag uit het water gehaald. We gaan naast hen liggen en keuvelen Fries. Kin now mooi efkes. Peter verstaat het toch wel. Ze horen dat wij hier nog 14 dagen zijn en geven ons overgebleven waren. Leuk, lekker, komt goed uit. Zij vliegen morgen terug naar Nederland.

Als de boot de volgende dag in de kraan hangt, staan de 6 dames ut Woudsend al op de taxi te wachten. We spreken nog met elkaar en daarna zwaaien Peter en ik hen uit. Paula (de kapitein) en haar man en kids komen in de voorjaarsvakantie weer hierheen om de trip te vervolgen. Verder Griekenland, Turkije. Wellicht treffen we hen weer. Onze boot wordt vrij ver achterin op het terrein gezet. Wel mooi bij een bosje. Mmmmm waarschijnlijk ook muggen. We verkennen de boel. Waar douche, waar wasmaschine, water, stroom, internet. Het kan allemaal. 's Avonds na vele werkjes gaan we bovenop het dek zitten. Het is zooooooooooooooo heet binnen en in de kuip. Negen uur in de avond, 36 gr. binnen. Een koele salade maken kan niet, het zweet breekt............. tsja, dan hoeft er geen zout in de salade, dat zweet degene die het klaarmaakt er wel in.
Bovenop het dek is het lekker. Daar eten we en later zetten we de computer en neer en kijken een dvd. We zitten mooi hoog. Inderdaad die........rotmuggen zijn er ook. Van die kleine rotdingen. 's Nachts krioelen ze rond en IN je neus en als je niet oppast adem je ze in.

De dag erna, zondag de 18-e sept. legt P.alvast kabels voor het zonnepaneel. Weer zo'n bloedhete dag. Weer 's avonds bovenop dek eten en dvd kijken. Heel lang niks gekeken. Ook wel weer eens leuk. Maandagsochtend gaan we met het busje(service van de haven) naar Preveza. Je wordt 2 uur later weer gehaald. We wilden op de fiets maar hier is een tunnel en daar mag je niet fietsen. We moeten ook nog steeds die DEKPA halen. We gaan eerst naar de port police. Ze zeggen daar dat we een blauw papier bij the tax-office moeten halen, dan terug naar hen. Maar dat kan alleen als de man die over DEKPA's gaat er is. Wat een gedoe. Kunnen ze hun tijd niet beter besteden? We kunnen nog net wat eten inslaan en dan zijn de 2 uur om. We worden weer gehaald. Volgende week huren we een auto voor een week. Dan kunnen we gaan en staan waar we willen. Op de boot gaan we weer flink aan de slag. We horen dat er storm, onweer en regen gaat komen vanavond. Op het eind vd middag halen we alle zeilen en schoten er nog af. Nu zijn ze droog en dat moeten ze blijven. 's Avonds loop ik naar de douche en overal zijn bliksemschichten. Als ik terug kom is het.....donker, heel stil, overal die schichten en in de verte al donders. Zeer onheilspellend. Dan begint het zacht te regenen. Dat verandert al snel in een stortbui. Het onweer trekt eerst weg om daarna in volle hevigheid los te barsten. Dat gaat de hele nacht door. Peter voelt zich 's avonds niet zo lekker. Hij heeft de hele dag keihard gewerkt in de hitte. Hij loopt zichzelf voorbij maar hij wil de dingen graag afmaken. Daar komt de rem op. Hij voelt heel heet aan maar hij zweet niet. Toch lijkt het koorts maar we hebben geen koortsthermometer aan boord. Maar niet te laat naar bed gaan, wellicht helpt dat.

• 20 September 2011 - 15:37

Esther:

Beterschap voor Peter

• 21 September 2011 - 07:06

Swanie:

Waar blijft de rest Pet!!! Ik kan niet wachten.... x

• 21 September 2011 - 08:39

Regina:

Je maakt het wel spannend