Messolonghi - Reisverslag uit Mesolóngi, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Messolonghi - Reisverslag uit Mesolóngi, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Messolonghi

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

28 Juli 2015 | Griekenland, Mesolóngi

Dinsdag 21 juli vertrekken we om half zeven in de vroege ochtend naar Korfos. Weer dichtbij het kanaal van Korinthe. Eerste deel op de motor i.v.m. weinig wind. Even later trekt de wind aan tot 13 a 15 knopen. Maar dat is dan wel pal tegen. Enige tijd later zeilen we met fok en bezaan, aan de wind die uit het noorden komt. Er staat dan 11 knopen wind en de snelheid is 4 knopen. Niet supersnel maar wel heerlijk. In Korfos gaan we voor anker. Er steekt een wat steviger middagwind op, het was al heet maar het wordt nog heter. Windhapper erop, scheelt altijd wat. Maar de wind wordt vlagerig en dan werkt de happer niet. Er weer af. Zwemmen om af te koelen. We willen naar de kant om het stukje van Peter te plaatsen met wat foto’s erbij. Het is dan 3 uur. Ik kijk nog even op de thermometer: 36,5 graden binnen. Grrrrr, wat een hitte. En dan stond de happer er toch regelmatig op, ondanks de vlagerige wind. Vanaf de steiger waar de bijboot ligt is het nog een mooi rondje lopen naar het centrum. Normaal is dat geen punt maar het is zo verschrikkelijk heet om te lopen in die brandende zon. Nergens schaduw. Van pure ellende loop ik vrij stevig door om maar zo snel mogelijk uit die hittebron te geraken. Gek wordt ik ervan. Maar ja, dan raak je weer oververhit door het harde lopen. Zwaar bezweet komen we bij een taveerne aan waar wifi is. Ik loop direct door naar de wc om wat koud water op mezelf te gooien. Wat ik ook doe er blijft heet water uit de kraan komen. Nou dan dat maar op mij, het koelt vanzelf weer af en dan ben ik toch nat en bewaterd. Op de plek waar we zitten zijn plakvliegen actief. Ze zitten de hele tijd graag daar waar de huid klam of vochtig is. Ook irritant. Peter zou graag een mepper hebben gehad. Uiteindelijk is het stukje met de foto’s geplaatst. Peter gaat kijken of er een supermarkt open is en ik blijf even hier en ga nog wat rondstruinen op facebook/internet of een paar appjes versturen. Altijd wel wat te beleven. Als Peter opstaat ziet zijn korte broekje er aan de achterkant uit alsof hij net in zee gezwommen heeft. Mmmm, ik blijf nog maar even waar ik ben. Maar ja de chaos is wel voor te stellen; met plastic broeken op met plastic bekleede stoelen zitten. P.komt zeggen dat de supermarkt dicht is, hij gaat nu naar de boot. We spreken een tijd af, dan ben ik op de steiger en kan hij me ophalen met de bijboot (want ik ben nog niet uitgebooked,wappt ed). Als ik tenslotte opsta is het net of er een emmer onder mij is leeggegoten. Terug aan boord zie ik dat het 37 gr. in de boot is. Het is dan 6 uur. De happer staat ook. Wat later op de avond zoeken we een taveerne op voor een hapje want op de boot is het toch niet te harden. Na het eten willen we nog wel wat lopen maar dat gaat ook niet, het is te loom en wij te sloom. Toch maar naar de boot. We kunnen in ieder geval in de kuip zitten zonder zon. Dat scheelt aanmerkelijk. Binnen is het om 12 uur ’s nachts nog 32 graden. Op onze seats en met veel kussens gaan we lekker op de kuipbanken liggen. Zo vallen we in slaap. Ik hoor Peter op een gegeven moment naar binnen en naar bed gaan. Ik lig nog tot 3 uur buiten. Dan is de wind aangetrokken en lig je daar niet meer zo lekker. Dan ga ik ook naar binnen en kijk nog even op de thermometer: 30 graden. Peter is tegen half 7 alweer op en vertelt later dat het tegen die tijd 29 gr. is. Zo heet hadden we het nog niet. Het wordt een dag met veel zwemmen, afspoelen ed. We halen ook boodschappen en liggen een tijd op drijfslangen in het water (dan ben je er langer in en koel je meer af). Eigenlijk zijn dit uitzitdagen. Je kunt niet veel, doet niet veel, wilt niet veel. Zelfs het lezen is af en toe te vermoeiend door branderige ogen. Na de tonijnsalade gaan we toch nog even lopen en daarna een terrasje pakken. Daar is het dan heerlijk koel. Terug op de boot nog in de kuip zitten. De wind is aangetrokken en daardoor koelt het goed af. ’s Nachts waait het hard.

De dag erna staat er ’s ochtends nog steeds veel wind maar later neemt het wat af en dan vertrekken wij. Op naar Korinthe. Eerste stuk aan de wind, later ruimer met fok, grootzeil en bezaan. Met 8-10 knopen wind maken we een lekkere snelheid van 4 a 5 knopen. Nog een keer door het kanaal van Korinthe, weer weg van de Egeische zee en onderweg naar de Ionische kant. In Korinthe in de haven is er nog plek. We hebben dringend water nodig (ivm douchen). Er is een tab vlakbij. Peter spoelt ook direct de boot af want die is inmiddels weer vreselijk zout geworden en het scheelt in de warmte binnen. Later zitten we aan dek in een randje schaduw voor twee, mede gecreeerd door het ophangen van handdoeken. Met een windje erbij: heerlijk. Tegen kwart voor 8 lopen we naar de supermarkt. In de stad hangt nog de heftige warmte van de dag. We blijven even lekker in de koele supermarkt hangen, lopen later terug naar de boot, zetten de nodige dingen in de koelkast en direct door naar het terras van Family voor een pitabroodje en hun fantastische family salad. Na dit eenvoudige maar heerlijke hapje gaan we bij een andere taveerne onder de bomen zitten. Het is dan wel donker maar de bomen met de verlichting erin zijn erg sfeervol. Cappucino en espresso.

Vrijdag 24 juli naar Galaxidi. Wind is tegen; kruisen. Dan valt de wind weg en even later weer zeilen met halve wind. We gaan niet snel ivm weinig wind maar het is wel heel erg mooi op het water. We glijden door het water en het oppervlak is als een spiegeltje. Tussen half 6 en 6 uur komen we in Galaxidi aan. Allereerst zwemmen. We maken iets te eten op de boot want we kunnen niet naar de kant. Peter plakte vanochtend de bijboot (luchtlek) en dan moet het erna 24 uren drogen. Het was een piepklein gaatje, niks te zien. Alsof iemand er een speld doorheen gestoken heeft. In het duister zitten we heerlijk in de koele kuip. Peter heeft last van zijn nek en ik masseer de zere plek. Later heb ik dan daardoor ook wat last gekregen in de nek en………..We liggen dichtbij een taveerne en ze draaien daar geweldig leuke muziek; funk, groove. Van alles wat Jackson, James Brown. Heerlijk. Peter wil al dansen aan dek. De volgende dag kunnen we de bijboot weer gebruiken en gaan we nog even Galaxidi bekijken. Blijft ook leuke plek. Terras koffie en kerken bekijken. Alhoewel: kerk, de tweede (mooiste, grootste) is dicht. Als we weer terug zijn op de boot vertrekken we gelijk. We willen naar Trizonia. Er is geen wind maar gek genoeg wel golven. Even later zien we waarom. Er komt een sterk wind-tegen-gebied aan. P. had het grootzeil gehesen maar laat dat weer zakken. Trizonia is niet ver en tegen harde wind in kruisen niet leuk. De wind trekt flink aan maar gelukkig bouwen de golven zich niet erg op. Het wordt uiteindelijk kracht 6. In Trizonia gaan we ankeren in de zeer beschutte baai. Later ontwikkelt zich een bui met regen en onweer maar de zon blijft ook over Trizonia schijnen en dan onstaat er een prachtige regenboog die heel lang blijft. De harde wind valt weg. De volgende dag loeit het toch weer pittig. We blijven hier maar even. Maken een leuke wandel over de bergen. Langs de route staan (nieuwe) wegwijzers (met bijpassende houten vuilnisbakken en bankjes. Mooi gedaan). Op een van de wegwijzers staat: Paleokastra (het oude kasteel). Het is niet ver: 150 meter. Peter wil daar direct gaan kijken. Hij verwacht een leuke oude toren te gaan zien. We treffen er wat oude stenen aan en op een punt met bosjes loopt het rond. Daar liggen ook stenen in het rond. Ja dat was de oude toren. Peter neust nog eens hier en daar. Dit kunnen ze toch niet bedoelen. We vervolgen onze weg weer omdat er verder niet veel te zien is. Deze route is erg leuk om te doen. Hopelijk is het morgen wat rustiger zodat we verder kunnen naar Messolonghi. ’s Nachts is het nog behoorlijk onrustig buiten evenals in de vroege ochtenduren. Beide zijn we wakker en denken hetzelfde. Maar tegen een uur of 6 in de morgen gaat de wind toch meer liggen. Peter is al op en doet verschillende voorbereidingen om te kunnen vertrekken. Samen hijsen we de bijboot aan boord. En 7 uur trossen los. Met ons vertrekken er nog een aantal boten. Het is maandag 27 juli en het is alles of niks. De wind gaat helemaal liggen. Op de motor naar Messolonghi, ongeveer 35 mijl. We zien nog dolfijnen. Wel ver weg. Tegen 1 uur komen we in Messolonghi aan. We gaan in de haven liggen ivm water tanken, wassen doen, boodschappen en water halen (water bij de havenwinkel, lekker dichtbij), internet en nog zo wat van die dingen waarvoor je naar een haven gaat. Het is behoorlijk heet. Op het haven kantoor is airco, lekker. We namen de was al mee en die stoppen we direct daar in de machine. Peter spoelt de boot af (ontzouten weer en voor de koelte). Ik begin aan dit stuk. Als het te warm wordt in de boot gaan we bij Sunset op het haven terrein op het terras zitten. Terug om te douchen en dan weer naar Sunset om wat te eten. Eindelijk wordt het wat koeler buiten. Het is al tegen half 10, donker maar geen zuchtje wind. Het is wel weer een hele mooie avond met bootjes in de haven bij het terras dobberend in spiegelglad water, een voller wordende maan en de lichtjes aan de overkant. Altijd sprookjesachtig. Later lopen we nog een stukje over het haventerrein en even erbuiten. Heerlijke avond.