Leeuwarden - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Leeuwarden - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Leeuwarden

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

10 Augustus 2016 | Nederland, Leeuwarden

Vrijdag 22-4-2016 is de overdracht van de motorboot de Noorderhaakskotter (de boot heet nu ook nog Noorderhaaks). We rijden naar Den Helder, treffen daar op de boot de fam. Michelshoff en de makelaar. We krijgen een bloemetje en een fles champagne ivm de grandioze aankoop die we hebben gedaan. We maken een praatje. Meneer Michelshoff laat Peter nog de laatste technische dingetjes zien die hij vooral niet moet vergeten. Mevrouw M. laat mij de beddespreien zien die wij over mogen nemen en nog zo wat andere dingen. Wij blijven op de boot de rest vertrekt weer. We gaan het centrum van Den Helder in om daar nieuwe dingen voor de nieuwe boot te halen. We hebben ook al direct een hoop spullen, die aan ons zijn nagelaten, weggegooid. Ivm verouderding of lelijkheid of viezigheid. ’s Avonds uit eten aan de kade bij Kade 69, eten en drinken. Erg gezellig daar met een houtvuurtje (het is behoorlijk koud), het eten smaakt ook goed. We blijven slapen op de boot. Voor het eerst. Ook kil. Gelukkig is er een kachel maar het duurt even voordat de boel lekker warm is. Niet al te laat naar bed. Daar is het, met het winterdekbed over, heerlijk. Eigenlijk hadden we de boot morgen wel over willen varen naar haar nieuwe bestemming in Leeuwarden maar er staat erg veel wind. We laten haar nog even hier en doen dat binnenkort.

Op vrijdag 29 april hebben we auto van Heit en Mem uit O.meer gehaald. Die in lw gezet bij de Hemrik Marina, een schiphuis, waar onze nieuwe Nadia gaat liggen (en zo gaat ze dus heten). Naar Den Helder gereden in onze auto om de nieuwe boot op te halen. Ons allereerste tochtje met de boot is dan zaterdag 30 april. Het is lekker weer. Wolken en zon wisselen elkaar af, niet al te harde wind, goede temperatuur, in ieder geval niet erg koud. Het Wad over. Het laatste stuk staan er meer en hogere golven waardoor we meer slingeren. Maar de boot doet het prima. Bij Harlingen door de sluis. Het van Harinxmakanaal op. Komen langs ons huis in Franeker. Ik had een van de buren ge-appt of hij thuis was, dan zou hij kunnen zwaaien. Maar hij is er niet en er is niemand te bekennen. Wel kaal. Varen we een keer langs, is iedereen weg. In Leeuwarden, niet heel ver meer van de haven belt Peter met Willem en Annemiek. We komen zo langs met de nieuwe boot. Ze komen in de tuin, wij varen naar de kant en we maken een praatje. Ze zijn zeer verrast met onze nieuwe aankoop. Zo snel alweer een andere boot. Ach ja, deze is het zei Peter laatst. En er waren nog een paar gegadigden voor deze boot. Dan moet je snel beslissen. We leggen de boot op z’n plek. Alhoewel….de havenmeester komt kijken en besluit dat we toch een andere plek krijgen ivm nog een andere grote boot in de buurt. Zou problemen kunnen gaan geven. Dan rijden we met het peugeotje naar den Helder. Het is dan al later in de avond. Dan eerst hapje eten bij de pizzeria daar. Peter gaat in de Clio en ik weer in het peugeotje. Zo terug naar huis. Hehe. De nieuwe motorNadia ligt op haar plek. Nu de oude naam eraf en de nieuwe erop. Op naar het eerste grotere tochtje.

Na onze Griekse tijd afgesloten te hebben ( 17 t.m. 28 mei overdracht vd zeilbootNadia aan Arturas Pukenas in Preveza, Griekenland) gaan we nu op pad met de motorNadia. Op maandag 13-6 hebben we veel spullen om mee te nemen naar de boot. Ze ligt in een schiphuis in Leeuwarden. De afgelopen twee weken waren mooi, mooi weer. Nu is de lucht regenachtig. Maar er valt gelukkig niet veel regen uit, meer wat motregen. Verder is het niet koud. Zo rond kwart voor 1 vertrekken we. Door Leeuwarden, dwars door de stad, erg leuk. Langs de Harmonie , de Oldehove, de Prinsentuin. Later Dokkumer Ee. Geweldig leuk varen zo. Er staan toch zulke mooie huizen aan deze Ee, vaak met mooie diepe tuinen. De zon breekt vaker door, daar wordt alles vrolijker van. We hebben de marifoon aanstaan. We horen mensen in het Fries met elkaar converseren. Dat is eerst raar. Het hoort Grieks te zijn. Als je op de boot bent dan hoor je Grieks om je heen. Ik probeerde dan altijd of ik uit die Griekse brij een woordje kon oppikken dat ik wel kende. Nu Fries, daar hoef ik geen woordjes uit op te pikken, moedertaal. Als we door bruggen gaan nu, moeten we geld in een klompje doen. Lang geleden dat ik dat deed. In Dokkum aangekomen vinden we een mooie plek onder de molen. Peter gaat boodschappen doen en daarna maken we een pizza klaar. We lopen ook nog door het stadje. Dokkum is fraai, heeft authenticiteit weten te behouden. Aan het marktplein woonden heit en mem vroeger. Daar begonnen ze met een supermarkt. Het huis staat er niet meer. De volgende dag varen we door het Lauersmeergebied. Schitterende natuur. Het fijne is ook dat het overal nog zo stil is. Weinig vakantiegangers, we hebben heerlijk het gebied alleen. Vandaag regelmatig buien en die zien we steeds goed aankomen. Wel prachtige wolkenluchten met wit, grijs, blauw en bijna zwart schakeringen. De zon breekt ook wel door vaak direct gevolgd door een bui en dus mooie regenbogen. Een aardigheid om hier te varen. Het is ook lekker ruim niet slechts kleine smalle kanaaltjes die zeer langgerekt zijn. We eindigen in Zoutkamp, in de haven, mooi omzoomd en in de luwte van talrijke hoge bomen. Ik geloof dat Peter alweer boodschappen haalt. We eten tonijnsalade en proberen daarna een film te kijken. Achteraf blijkt dat we dat deel van de film al eens hadden gezien op de zeilboot. Ik heb nu stukjes gezien en stukken gemist in verband met zware oogleden.

Woensdag begint met een fraai zonnetje. Heerlijk. We gaan het Reitdiep op. Later wordt dat het van Starkenborgkanaal. We varen naar Groningen. Als het ergens kan hozen dan is dat jawel…in Grun. En we maken het mee. Het is niet gewoon zo hard komt de regen neer. We vinden een plek in de Oosterhaven. Peter belt familie om te zeggen dat we in Grun liggen. Even later komt Jaap op de fiets langs. We lopen ‘s avonds naar Pernikkel om er te eten (helaas is Sieta even een dag vrij) en na het eten zoeken we Ireen op aan de Stadhouderslaan. Leuk ook op deze manier varen en bezoekjes combineren. Dat kon in Griekenland niet. De volgende dag gaan we zoeken naar dingen die we nog missen aan boord. We liggen vlakbij een groot winkelcentrum. De gekochte dingen leggen we aan boord en dan lopen we het centrum in om etenswaren in te slaan. Als dat klaar is staan we nog zo’n 10 minuten in de winkel te wachten met nog vele anderen in verband met een zeer heftige regenbui. Later in de middag komen (alweer) Jaap maar nu is hij vergezeld door Marleen en Ireen. We kunnen lekker buiten zijn in de zon die weer door de wolken heen is gebroken. Na het eten loop ik naar mijn koor. Het is donderdag en de repetities zijn nog in volle gang. Lekker wandeltje door de stad en zingen maar. Als ik terugloop na het zingen…….regent het weer. De volgende dag krijgen we in alle vroegte bezoek. Sieta op de fiets die ook de nieuwe boot komt bewonderen. Na een kop koffie en een glas karnemelk stapt ze weer op de fiets om naar Pernikkel te gaan. Wij vertrekken erna. Ook weer fraai door de grachten van de stad. Langs het station, het Gronings museum en de prachtige oude monumentale panden die daar staan. Een lust voor het oog. Na de stad het Noordwillemskanaal op richting Assen. Het blijft vrijwel droog. De volgende dag loopt P al vroeg nd Praxis. Ik geloof niet dat hij daar vindt wat hij zoekt maaar hij ontdekt een mooi, niet al te duur schroevendraaiersetje. Dat gaat mee. Het was eerst kil vanochtend maar terwijl P de vrij lange weg terug loopt naar de boot, krijgt hij het warm en trekt zijn vest uit. Bij de boot aan gekomen is het schroevendraaiersetje weg. Ergens onderweg laten liggen terwijl hij het vest uittrok. Hij wil het heeeeel graag terug hebben en loopt nogmaals naar de Praxis. Het setje is meegenomen door een ander (veronderstellen we maar) en P koopt het setje voor de tweede keer. En zo wordt het toch nog een duur setje. ’s Avonds gaan we uit eten bij de Italiaan. Dichtbij de boot. Het smaakt goed en de ruimte waar we zitten is fraai. Mooi verbouwd en smaakvol ingericht.

Zondag 19 juni stranden we in the middle of nowhere. De bedoeling is om van Assen richting Appelscha te gaan. De turfroute doen. Na een dik half uur varen komen we bij de Damsluis in Smilde. En die Damsluis die draait vandaag niet. Morgen wel vanaf half 10. We blijven een nachtje voor de Damsluis liggen aan een steiger. Direct na ons komt er nog een bootje bij. Ook zij dachten vandaag met de turfroute te kunnen beginnen maar nadat ze op de hoogte gebracht zijn blijven ook zij hier een nachtje liggen. Voor deze sluis is het nog Smilde (Drente), direct na de sluis is het al Appelscha. A.scha boven heet het (Fryslan). Volgens de bewoners van het huis aan de Damsluis willen de Friezen niet op zondag draaien. Zij snappen daar helemaal niets van en zijn erg blij dat zij in Drente wonen. Jaja….Drenten met een kop vol krenten. ’s Middags en ’s avonds lopen we een stuk deels in Drente en deels in Friesland. Eigenlijk begint hier al de Opsterlandse Compagnonsvaart. De dagen erna doen we dus de turfroute. Op maandagochtend 20-6 om precies half 10 draait de sluis en gaan we erdoor. Erg leuk om eens te doen/gedaan te hebben maar voorlopig niet weer. De watertjes zijn hier en daar wel heel smal, evenals sluisjes en bruggetjes. Sommige kleinere bruggen moet je zelf open en dicht duwen of een aardige passerende fietser of voetganger doet dat spontaan voor je. Soms hebben we het even benauwd omdat we denken dat we niet in een sluis passen of een brug doorgang te smal is voor ons. Maar ze roepen steeds dat ze nog veel grotere boten er ook doorheen hebben zien gaan, dit moet lukken. En dat doet het ook, alleen lijkt het steeds te krap. We gaan op de maandag tot Appelscha, min of meer in het centrum (als je al kunt spreken van een centrum in A.scha). Daar ben ik niet buiten geweest in verband met regen de hele dag. Peter ging nog wel naar buiten……hij deed…..jaja alweer..boodschappen. Regenjas aan en hup de regen in. Het was ook behoorlijk fris. Niet veel aan. De dinsdag gaan we naar de Hemrik waar Heit en Mem ons komen opzoeken. Ze hebben een lekkere doos aardbeien meegenomen en komen de boot bewonderen (zagen de nieuwe motorNadia nog niet). Het weer is lekker nu. We kunnen buiten in de zon zitten en proosten op de nieuwe boot. We liggen aan een steigertje zomaar ergens in de Compagnonsvaart. Marekrite plekken en die zijn erg fraai. Mooi in de natuur, vaart omzoomd door bomen en een fietspad aan weerskanten. Boot wel vol vliegen, ik geloof dat ik er wel 30 of 40 geslagen heb. Maar ja….allemaal natuur. Grrrrrrr. Na Hemrik naar Gorredijk. Ook zo mini mini om daar doorheen te varen. Huizen heel dicht aan het water en later door het centrum met de Hema bijna in het water. Heel krap en kneuterig allemaal. Het heeft iets heel gezelligs met al die mensen in het centrum, op terrassen, zonnetje beschijnt het allemaal. Voordat je hier in het centrum bent zijn er 30 of 15 ??????????????????bruggen, bruggetjes, sluizen en sluisjes. Die worden allemaal bediend. Daar hoeven we niets een te doen. Een brugwachter opent een brug of bedient een sluis. Als we erdoor zijn (we zijn dan de enige boot daar) doet hij de boel weer dicht, stapt op zijn fiets, brommer of scooter en fiets vooruit naar de volgende brug of sluis. Op een gegeven moment is er weer iemand anders verantwoordelijk voor het openen en dichtdoen. De dag erna verlaten we de Compagnonsvaart en wordt het het de neie feart en later het neie djip. We komen uit in Aldeboarn (dichtbij Akkrum) op het water de Boarn (zo mooi vanzelfsprekend allemaal) in t doarpke zelf. Ook een prachtig dorpje, heel liefelijk. Een dag later via de Wijde Ee en het Pikmeer naar Grou. Daar liggen we vlakbij het ienieminihuisje waar Peter 2 jaar woonde. Als hij nog even was blijven wonen had hij mooi zicht op ons gehad. In Grou gaan we eerst samen op pad om nog dingen te halen voor de boot (het inrichten is nog niet helemaal klaar). Later ga ik naar de bloemist en bestel bloemen voor morgen. Want op zaterdag 25 juni komen Heit en Mem en Peter en Lydia aan boord. We gaan dan ’s ochtends op het terras bij Oostergo koffie drinken met appeltaart erbij ivm Heit en Mem a.s. zondag 26 juni 58 jaar getrouwd. Het is die zaterdag killig maar op het terras breekt ook af en toe de zon door en dan is het heel erg lekker. De gasten willen ook wel een eindje varen. Ze gaan gezellig mee naar Eernewoude. Daarvoor halen Peter en ik nog brood bij de bakker in Grou en daar in de hoofdstraat lopen we Geertje Bouius tegen het lijf, met vriend. Even een praatje. Grappig zulke onverwachte ontmoetingen. Van Grou naar Eernewoude is ongeveer 1,5 uur. Op de wijde Ee is er nog even paniek in de tent want het roer doet het niet meer. We zijn stuurloos. Peter en Heit trekken al wat bleek weg. Heit kan ook nog eens niet zwemmen. Maar voor het zover komt dat hij eigenlijk wil roepen “ik kan niet zwemmen”, ontdekt Peter dat de stuurautomaat aanstaat en daardoor wordt het roer belet. Probleem opgelost gelukkig. We leggen aan bij de Princenhof. Zitten nog gezellig in de boot en eten later bij de Princenhof. Feest ivm morgen geslaagd. Na het diner vertrekken de gasten met de taxi naar Grou en stappen daar weer in de auto. Een erg gezellige dag was het. Op zondag 26 juni begint de dag met regen. We rommelen wat op de boot, ontbijten en vertrekken naar Leeuwarden. Onderweg mooie wolkenluchten waar doorheen opvallend vaak de zon te zien is. Er zijn ook zoveel wolken dat je verwacht de zon daar niet doorheen te zullen zien schijnen. Na ongeveer een uurtje zijn we in Leeuwarden in de Hemrik Marina in het schiphuis. Eenmaal binnen nog wat schoonmaken, inpakken en terug naar Franeker. Het was een erg leuke, geslaagde eerste tocht met de nieuwe motorNadia. Het is even wennen maar het bevalt zeker erg goed. In augustus gaan we nog eens. Oant sjen.