Eernewoude - Reisverslag uit Eernewoude, Nederland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Eernewoude - Reisverslag uit Eernewoude, Nederland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Eernewoude

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

31 Augustus 2016 | Nederland, Eernewoude

Het is alweer 19 augustus. Het zonnetje schijnt lekker in Den Oever. Vandaag gaan we naar Texel. Om half 1 gaan we in Den Oever door de sluis. In de haven stond zopas weer een stevig windje maar eenmaal op ’t Wad is het heerlijk rustig en stil maar ook wind mee, scheelt een stuk. Tegen half 3 komen we aan in Oudeschild. In de haven gaan we in een box liggen. We worden geholpen door twee mannen die vlakbij liggen met hun boten uit Grou. Maar er zijn enkele uitsteeksels in die box die niet goed voor het achterplatvorm van onze boot zijn. We besluiten naar de overkant te gaan. De mannen uit Grou lopen daar wel even heen om ons daar op te vangen. Aardig. De vrouw van een van die mannen houdt onze landvast nog even strak om ons even later los te kunnen gooien, zodat we naar de overkant kunnen varen. Ze staat op de kleine zijsteiger. Zodra ze heeft losgegooid varen we weg. De vrouw staat op de punt van het kleine zijsteigertje en wil terug lopen naar de grote steiger maar de kleine steiger komt in staande trilling. De vrouw houdt de armen wijd en gaat meetrillen. Het lijkt een vertraagde film. Heel lang lijkt het alsof ze in het water zal gaan vallen. We roepen dat ze moet gaan zitten maar dat doet ze niet direct. Na een poos knielt ze voorzichtig en kruipt dan heel langzaam op handen en knieen naar de grote steiger. Als ze daar weer eenmaal rechtop staat, geholpen door een andere vrouw, roep ik naar haar dat ze dubbel bedankt wordt voor haar hulp. Het ging gelukkig goed. Zag er even heel raar uit. Aan de overkant liggen we beter, zonder uitsteeksels maar wel twee kussens achter het platvorm. Door de korte zijsteigers hier is de boeg niet goed vast te leggen. Ideaal is het niet. Ook met het oog op het slechte weer dat wordt verwacht. Erg harde wind en regen. Morgenavond. Later op de dag gaat het miezeren en is het grijs. ’s Avonds kijken we dan eindelijk de eerste dvd van Floris. Die lenen we van Janet. Al drie of vier jaar. Drie dvd’s met 4 afleveringen per dvd. Ze waren alle ook mee naar Griekenland maar het kwam er niet van het te kijken. Ongelofelijk dat we dit vroeger konden waarderen. Het is wel heel erg leuk om het weer eens terug te zien maar het zit toch raar in elkaar. Het is traag, de verhaallijn vaak slecht, het zit niet logisch in elkaar, het acteerwerk niet altijd even goed. Kortom veel op aan te merken. Maar ja, dat alles met het oog van nu. Toch ook lekker kneuterig en een heerlijk simpele wereld waarin het kwaad goed bestreden kon worden. Geen gecompliceerd gedoe. We bekijken alle 4 de afleveringen. Morgen en overmorgen weer een dvd. Hoe verder het komt des te beter het wordt.

De zaterdag op Texel halen we boodschappen. Het waait erg stevig maar de zon schijnt en het is droog. ’s Middags fietsen we naar Den Burg. Keiharde zijwind of soms ook tegenwind. Die wind is wel kil en ik heb dan ook veel aangetrokken. Maar door het harde trappen krijg ik het heet en trek onderweg van alles weer uit tot er een hemdjurkje overblijft. We lopen door de straatjes in Den Burg en zitten er op een terras. Het is een gezellige drukte van belang. Peter bereidt later op de boot een nasischotel voor twee dagen. Lekker makkelijk. We komen maar niet toe aan het drie gangendiner uit het boek Scheepsgerechten, gekregen van Esther en Richard. Later. In de vroege ochtend van de volgende dag valt er veel regen en het waait er wederom pittig bij. Overdag schijnt dan ook weer regelmatig de zon maar de straffe wind blijft. We wandelen meerdere keren, posten ansichtkaarten, lezen, schrijven, eten, kijken Floris. Inmiddels de derde dvd. Dus na vanavond kan de box worden terug gegeven. Misschien komt Janet nog langs op de boot, kan ze de dvd’s direct meenemen. Maandag 22-8 wilden we eigenlijk al naar Vlieland maar het weer is erg vies nu. Donker met regen en harde wind. Kunnen net zo goed nog een dag blijven. We doen de dingen die we wel vaker doen. geen bijzonderheden. Dinsdags verlaten we Texel dan toch. Als we de haven uitvaren komen we het zusje van deze boot tegen. Zij varen de haven binnen. De boot heet Zwalker, komt uit Den Helder en is grijs geverfd. De eigenaren van de Zwalker zien ons ook en we spreken kort met elkaar. Grappig. Er bestaan dus maar twee Noorderhaakskotters; Zwalker en Nadia. Daarna is het werfje in Den Helder helaas failliet gegaan. Het weer is aangenaam geworden. We kunnen mooi voorop zitten en drinken daar koffie. Wind mee. Later stukje wind tegen en dan wil je graag van bikini naar korte broek met shirt. Zo heet is het nu ook weer niet. Er varen meer dan verschrikkelijk veel boten richting Vlieland. Vlakbij Vlieland allemaal in de geul varen met enorme stroom tegen. Het is erg onrustig varen zo. We vinden een goede plek in de haven die even later stampvol ligt. Ik meen dat de mensen van de haven het hele seizoen nog niet zoveel boten binnen hebben gezien. Laatste vakantieweek en de voorspellingen voor de komende dagen zijn goed. ’s Avonds gaan eten in het centrum bij de Lutine. Blijft leuk om hier in het centrum rond te kijken in het aardige straatje van dokter Deen.

Woensdag 24 augustus gaan we fietsen. Prachtige fietstocht over Vlieland met af en toe pauze op bankje of ergens een slagboom met een appel of banaan. Na een flink eind te hebben gefietst krijgen we ook trek in koffie. En zie daar, een tent het Posthuis genaamd. Maar het terras zit barstensvol. Geen beginnen aan. In de tuin die erbij hoort staan houten stoelen en tafels……daar zouden we ook nog hebben kunnen gaan zitten, ware het niet dat er mensen op die stoelen en bij die tafels kamperen. Ze zitten daar onderuitgezakt op badlakens in hun stoelen met boeken of i-pads. Grrrr….ga fietsen. Wat een idee om zo’n tuinmeubelsetje een hele dag te reserveren. Wij fietsen door en komen bij de Vliehors. Daar kunnen we niet verder want het is afgezet, militair oefenterrein. Wel kunnen we het strand op. En prachtig uitgestrekt heel rustig strand (te ver voor de Posthuiszitters). Even pootje baaien, geen zwemkleding mee. Dan fietsen we weer terug…weer langs het Posthuis waar het nog drukker lijkt dan eerder. Omdat we, op kleine appel en banaanpauzes na, toch zo’n 3,5 uur aaneengesloten fietsten, trakteren we ons zelf in het dorp Oost Vlieland (alweer dichtbij de haven) op eerst koffie en direct erna een ijsje. ’s Avonds eten we bonenprutje. Heerlijk. Dan ook nog het bos in vlakbij de haven. We komen weer uit in het dorp. Zitten daar in het donker op een bankje. Het weer is heerlijk. En hele mooie windstille warme avond. Terug op de boot zitten we buiten met een glas wijn. Met achter ons de enorme grote motorboot: Ollie B. Bommel, waar ze ook genieten van de mooie avond.

Donderdag 25 augustus loop ik om kwart over 10 naar de veerboot, vlakbij de haven ook. Om half 11 komen Wout en Janet aan en zij varen straks mee naar Terschelling, blijven een nachtje slapen en gaan dan morgenavond met de boot van 7 uur van Terschelling weer terug naar het vaste land. Leuke onderneming. Ik sta te wachten en opeens staan ze al voor m’n neus. Gezellig. We lopen naar de boot en drinken koffie. Maar de motor wordt ook gestart. We moeten een beetje voortmaken, anders hebben we alleen maar stroom tegen en dat is niet de bedoeling. Onderweg zien we ook een plaat met zeehondjes. Het is een kleine twee uur varen. Het weer is prima, goede temperatuur en zon. Na aangelegd te hebben in de haven van Terschelling, eten we eerst broodjes. Daarna gaan Wout en Janet erop uit om huurfietsen te halen en wij halen onze vouwfietsen tevoorschijn. Het is zo’n 8 km fietsen naar het Noordzeestrand. Het is heerlijk toeven op het strand. Peter blijft in het zand zitten terwijl Wout Janet en ik een duik in zee nemen. Nou ja, W en Janet worden helemaal nat en zelf ben ik tot het middel nat. Opdrogen en terug fietsen. Aan boord wat drinken en later even douchen want we gaan uit eten en dan is het fijn als de zandkorrels weg zijn. We komen uit bij de Heksenketel. Daar aten we vroeger ook wel. Voor de Middelandse Zee periode. Wat betreft de temperatuur zouden we buiten kunnen zitten maar er is helaas geen plaats meer. Dus eten we binnen waar we ook gezellig zitten en lekker eten. Fijne avond. Ook de volgende dag vrijdag pakken we de fietsen en lopen met de fiets door het dorp, West Terschelling. Daar wil Janet heel graag (en ik ook natuurlijk) eerst even winkelen. Heel veel is er niet maar toch wel voldoende om een dik uur of anderhalf daarmee zoet te zijn. De mannen doen gezellig mee, kijken ook rond op de eigen afdeling. Vinden daar niets natuurlijk. Het is een ochtend waarop verschillende dingen getoond worden in het dorp; paarden worden beslagen, er is een touwslagerij, iets met toneel en zang en je kunt in een tent bij een waarzegster. Haar naam is: Sees Datutwieris. Later komt er voor de Brandaris nog een shantykoor optreden maar dan gaan wij fietsen na nog koffie met gebak op een terras. We fietsen uiteindelijk naar Oosterend. Ongeveer 12 km. Daarvoor op een uitkijkpunt staan met zicht op duinen en zee. Peter, Janet en ik gaan kijken. Wout blijft beneden wachten. In Oosterend op het terras bij “De Heeren van Der Schelling”. Ontzettend mooi gelegen daar met een gezellige zitplaats. Terug fietsen, kerkje bekijken, door Midsland lopend met fiets aan de hand. Ook leuke winkeltjes daar maar waren met eilandprijzen. Op de boot drinken we een afscheidsborrel want het uur is alweer bijna daar dat Wout en Janet helaas terug moeten naar de vaste wal en……terug …hoognodig naar de moes. Wout heeft in Broekhuizen waar ze wonen op een prachtig verbouwde boerderie een ware grote moestuin. Na een paar weken vakantie laatst is die zwaar overwoekerd. En nu alweer twee dagen weg. Dat wordt weer wiede wiede en wegbrengen met de wagen. We lopen om half 7 mee naar de veerboot. Daaag lieve mensen het was zeer genoeglijk met jullie.

We blijven nog een paar dagen op Terschelling omdat er onweer en harde wind gaat komen. Kunnen we net zo goed hier blijven en nog wat rondwandelen. We halen eerst boodschappen van de Spar. Later lopen en rondkijken in t dorp. Teruglopend uit het dorp is er een harde wind opgestoken die fris aanvoelt, de zon schijnt wel. ’s Avonds zijn er in het donker heel veel bliksems in de lucht te zien. Het is een mooi schouwspel. Zwaar onweer is er niet. En de buien komen pas in de ochtend van zondag. Dan regent het 10 a 15 min. Droogt het weer op en dan nog weer een paar buien. Maar in de loop van de ochtend verdwijnt de buiigheid en komt af en toe de zon door. Op een gegeven ogenblik is het aangenaam buiten. De zon is er wat gesluierd bij totdat er een stevige ZO en later zuidenwind opsteekt. Dan is het weer erg frisjes. We lopen nog een eind in de wind en komen uit bij het huis van Syt (buurvrouw Jistrum), prachtig gelegen op een duin en omzoomd door bos. Kijken of ze thuis is maar dat is ze niet. Peter heeft een pen en papiertje in zijn tas en daar schrijven we wat op en doen dat in de brievenbus. Voor het eten maakt Peter een eigen bedachte panpizza van brood met specerijenvaria en kaas, ham en dingen die voorhanden zijn uit de koelkast, met salade erbij. Het smaakt heel erg goed. Gaan we nog eens doen. Kan zo in het boek “Scheepsgerechten, chefkoks aan het water, gerechten voor in de kombuis” worden opgenomen. Volgens mij is wordt dit recept dan een hit. Nu is het alweer maandag 29 augustus. Straks om twee uur vertrekken we over het Wad naar Harlingen. Dat is zo’n drie uur varen. Eens kijken of we dan ook direct doorvaren naar Leeuwarden of dat we nog een nachtje ergens blijven…..in Franeker bijvoorbeeld. Mooi met de boot aan de kade liggen daar voor een nacht. En dan dinsdag inpakken, beetje schoonmaken en naar huis. Even kijken hoe het uitkomt.

Nou zo werd het: we hebben eerst een wat hobbelige tocht over het Wad. Het eerste deel althans. Maar het schip gedraagt zich goed op het wat ruwere Wad. De zon schijnt, het is heerlijk najaarsweer. Bij Harlingen door de sluis. En zo komen we tegen een uur of 5 in Franeker aan. We gaan daar aan de Zuiderkade liggen. Hier lagen we in 2009 ook een een paar dagen met de zeilboot maar toen sliepen we thuis. Komende nacht slapen we aan boord. Peter wil lasagne halen maar komt thuis met een pizza. De lasagne was op. Na het eten lopen we door inmiddels donker Franeker. We zien de vorderingen van de nieuwe brug en komen uit bij eigen huis. Stil daar. Peter nam de sleutel mee en we gaan even naar binnen. Warm binnen. Tegen half 12 zijn we terug op de boot. De volgende dag is weer stralend. Na een croissant en broodje gaan we tegen half twaalf bij de bakker op het terras in de stad koffie drinken. Leuk in eigen stad. Ik loop nog naar de hema en blokker en om half twee gaan we door de Franeker noodbrug. Peter heeft inmiddels iets leuks bedacht om de vakantie nog wat te verlengen. We varen door naar Eernewoude, gaan daar bij de Princenhof aan de steiger liggen en eten er een hapje. Dan dus woensdag naar huis. Zo gezegd zo gedaan. Mooi tochtje onder andere door het idyllische Wartena. De brug gaat daar voor ons open en er moet 2 euro in een klompje. ’s Avonds zitten we heerlijk op het terras bij de Princenhof in de ondergaande zon. Het is aangenaam en vol. Gezellig druk. Als de zon helemaal onder is gegaan wordt het wat frisser maar met een trui aan is het nog steeds goed toeven daar. Wind is er niet en dat scheelt een stuk. We gaan ook nog lopen. Onder andere langs de jachthaven van Westerdijk waar we vroeger met de E en A lagen en waar we altijd zelf de beide masten lieten zakken met de constructie van palen gemaakt door Eelke. Lang geleden allemaal, begin jaren 90 t.m. 2000. Het is een heerlijk stille avond en zeer vredig hier. Morgen naar Leeuwarden en terug naar huis. Heerlijke vakantie gehad met de nieuwe boot in eigen land.

• 31 Augustus 2016 - 11:12

Esther:

Mooi verhaal weer Pet en Pan-Pizza-Peter!

• 02 September 2016 - 18:35

Regina:

Ha Metty en Peter,

Leuk al die verhalen van bootje varen in Nederland. Terug in de tijd voor mij, heel herkenbaar, varen. plaatsje aandoen, eilanden aandoen (De Regina op Vlieland nog gezien? wij van 't winter nog en die ging hard achteruit, vonden wij) behalve dan dat uit eten, want daar was toen niet zo veel geld voor en dan met vier kinderen.
    Regina