Leeuwarden - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Leeuwarden - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Leeuwarden

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

29 Augustus 2018 | Nederland, Leeuwarden

Het is zondag 19 augustus. Vandaag willen we naar Norderney. We vertrekken pas later in de middag omdat we moeten wachten op hoog/hoger water. Het moet nog niet helemaal hoog water zijn maar wel hoger. Mochten we dan toch op een zandbank stranden, dan wordt het water nog hoger en komen we waarschijnlijk weer los. Vandaar wachten op hoger water. Dit is erg belangrijk omdat we over twee wantijen komen. Volgens Peters berekening moeten we zo tegen 4 uur vanmiddag weg.
We hebben dus best nog wat tijd op Langeoog en daarom fietsen we in de ochtend naar het gezellige centrum. Lopen daar wat rond, posten een kaart, kopen nog weer nieuwe kaarten, drinken koffie op een terras met veel vervelende wespen deze keer, halen iets voor het eten vanavond bij de supermarkt enz. Het zonnetje schijnt en er zijn veel mensen op de been in Langeoog. Later fietsen we terug en maken nog enkele foto’s. De kom in de haven achter onze boot en ook andere, hoger gelegen delen in de haven vallen grotendeels droog en dat ziet er prachtig uit in het zonlicht. Zeer fotogeniek.
Nu en zopas in het centrum scheen de zon. Maar na een tijdje, we zijn dan alweer terug bij de boot, betrekt de lucht. Voor vanmiddag is er ook regen voorspeld. Voor 3 uur vertrekken er al boten. Een half uur later gaan er weer veel boten weg. We worden een beetje ongerust. Moeten wij nu ook weg? Hebben we een goede berekening gemaakt? Vier uur willen wij weg. Maar misschien gaan de vertrekkende boten wel een heel andere kant op. We stellen ons plan iets bij en vertrekken rond 20 a 15 minuten voor 4. Gewoon….even iets eerder. De tocht naar Norderney zal zo’n 3 uren in beslag gaan nemen.
Het wordt een heel spannend tochtje. Ten eerste is het weer erg slecht; regen en harde wind. En er komt ook veel buiswater over. Zout, erg zout water. We zetten wel de drie raamwissers aan maar dat moet steeds handmatig met drie knopjes bediend worden. Als we niet wissen worden de ramen zo zout dat je er helemaal niets meer doorheen kunt zien. Een eerdere tocht sopten we dan snel buiten de ramen even met een doekje maar er komt zoveel water over en het weer is zo vies dat het nu geen optie is om dat te gaan doen. Dus blijven wissen. Maar ook goed blijven sturen. Want de geul is heel smal en daar moet alle verkeer, heen en terug, doorheen. De geul is gemarkeerd met soms boeien maar ook hele stukken boomtakken. ‘Stick to de boomtakken’ roep ik steeds. Daar is de geul op z’n diepst. Maar die grijze boomtakken zie je slecht in dit grijze weer. Het goed sturen is ook lastig nu. Een zeer geconcentreerd gebeuren. En er moet dus met drie knoppen gewist worden. Peter bedient zelf de dichtst bijzijnde knop en ik doe de andere twee. Heel apart varen zo op het erg ondiepe Duitse Wad. Over de wantijen is het spannendst maar het gaat allemaal voorspoedig. Een keer horen we een raar schurend geluid aan de onderkant. Toch wat door de modder gesleurd maar niet vast komen te zitten. De geul loopt langs de zeegaten en zelfs het zeegat gedeeltelijk in tussen Langeoog en Baltrum en later tussen Baltrum en Norderney. Daar op zee voelen we, gelukkig zeer tijdelijk, het wilde zeewater met de veel hogere golven dan de golven op het Wad. Dat is wel heel fijn dat de golven op het Wad niet veel voorstellen. Pffffff.
Zo tegen kwart voor 7 komen we op Norderney aan. Nog steeds slecht weer. En…..de haven is vol. We varen een tijd rond. Dan zie ik op een steiger iemand staan. Het is de havenmeester die roept dat verderop, even terug nog wel plek is. Daar gaan we dan heen. Het blijkt een enorme box te zijn met aan de steiger een grote beugel om de paal heen. We moeten er aan de voorkant af maar dat kan niet. Dan zouden we op de beugel moeten stappen en die stap is vanaf de punt veel te hoog. Iemand op de steiger helpt ons aanleggen. Dan liggen we aan de voorkant, schuin met de boeg meer naar stuurboord om de beugel te vermijden, vast maar de lijnen aan de achterpalen nog niet vast. Alles weer los. Eerst de achterkant vastleggen met lange aan elkaar geknoopte landvasten ivm de enorme afmetingen van deze box. Weer naar voren waar twee mensen van een boot aan de overkant helpen de landvasten om de kikker te leggen. Zo dat zit. Dan nog een lage kruk op de kant zodat de op-en afstap iets minder hoog wordt. Verder zijn we beide nog goed flexibel gelukkig, dus het lukt allemaal prima. Peter gaat nog naar de havenmeester die er tot 8 uur is. Net op tijd. Dan is het al laat en we moeten nog eten. Dat doen we dan gezellig in Ney’s place, het restaurant bij de haven. We zitten er prima terwijl de wind over het dak giert en de regen tegen de ramen klettert. Na het eten douchen en daarna doen we niets meer…..ja….later naar bed.

Op maandag willen we zo tegen 3 uur in de middag weg. We gaan wederom over twee wantijen vandaag. Eerst gaan we naar het centrum van Norderney om de twee gekochte kaarten nog hier te posten. Straks zijn we terug in NL en dan kan ik ze met duitse postzegel erop niet kwijt. We lopen op de steiger en opeens horen we; ‘Heeeeeeee, Metty’. Het blijkt Jasperine te zijn met haar man Klaas. Jasperine is een collega uit Schagen. Geen colloga maar een IB-er. Ik wist dat zij een Contest hebben genaamd Viking maar dat ze nu ook op Norderney zouden zijn…….dat wist ik niet. We kletsen wat en daarna lopen Peter en ik naar het centrum.
Ik vind het centrum van Norderney een stuk minder gezellig dan het centrum van Langeoog. Ook meer lelijke huizen hier. Maar later met wat mensen door het centrum lopend valt het weer mee. De boulevard is mooi en uitkijken over zee is altijd mooi. Toch vinden we nog een paar mooie, smalle, gezellige winkelstraatjes en we drinken koffie bij een schattig chocolaterie’tje/koffiebranderijtje. Dat ‘tje’ moet erbij want het is echt heel klein. Ik neem een paar kogelpraline’s mee voor ons en ook een paar voor Jasperine en Klaas. We gaan terug naar de boot, eten nog wat, lezen en schrijven. Zo 20 voor 3 loop ik naar de Viking even verderop. Zit daar kort aan boord. Geef de praline’s wat gewaardeerd wordt en we praten over de tochten die we maakten. Wij nu met de motorboot en zij met hun zeilschip.
Tegen drie uur vertrekken wij. Weer over het Wad, richting Delfzijl. Net zoals gisteren weer kort de zee op omdat de geul zo uitgezet is. Wederom veel wind dus voor korte tijd te maken met hogere golven en een toch wat ruige zee maar daarna weer de rust van het Wad. Anders dan gisteren, geen regen en vandaag schijnt de zon. Beter zicht. De tocht verloopt verder zonder al teveel strubbelingen. Voor Eemshaven duurt het even eer we de volgende boei vinden. Je zou zeggen zet er een extra boei tussen, wel zo makkelijk. Zelfs met de verrekijker duurt het even voordat we de volgende boei in het zicht krijgen. Hier nu voor Eemshaven is de zon verdwenen en overal hangen donkere wolken maar er komt niets uit. Onderweg eten we; salade en ieder twee gekookte eieren. Koffie toe. Smaakt prima. De Eemsmonding door en een stukje de Eems op. Nog door de sluis bij Farmsum. En direct na de sluis is een aanlegplaats, daar gaan we overnachten. Er ligt al een behoorlijk groot motorjacht, de eigenaar helpt ons bij het aanleggen. Als het echt donker wordt komt er eerst nog een zeilboot bij liggen en later tegen middernacht nog twee vrachtboten die daar met veel kabaal en geweld ook zo nodig moeten aanleggen. Daarna wordt het rustiger. We overnachten deze laatste nacht aan boord in Farmsum. Morgen vervolgen we het Eemskanaal.

Dinsdag 21 augustus; Morgen zijn we 14 weken onderweg. Maar vandaag is dus de laatste vaardag. We staan vroeg op, we hebben een lange tocht voor de boeg. In deze tijd komt ’s ochtends vroeg het echte daglicht later. Het is nat aan dek. De herfst komt eraan. We varen over het Eemskanaal, later het Prinses Margrietkanaal en een stukje van Harinxmakanaal. We hebben nog twee sluizen. Alles gaat voorspoedig. Tussen half 5 en 5 uur zijn we in Leeuwarden. Dan hebben we zo’n 9 uren gevaren. Dat is wel genoeg voor 1 dag. We pakken het hoognodige in en nemen dat mee in een tas. Lopen naar de trein en nemen die naar Franeker. Zo zijn we bijna 14 weken geleden ook gekomen, met de trein. De auto, die in Franeker is blijven staan, moet opnieuw aangemeld worden bij de verzekering en de accu’s weer aangesloten. Dat gaan we morgen doen. Dan halen we daarna alle spullen van de boot en maken dan ook de boot schoon. We hebben een fantastische tocht gemaakt, weten nu goed hoe het schip zich gedraagt op zee en in golven. Ze moeten niet te hoog worden maar het schip kan wel degelijk wat aan. Fijn om te weten. Oostzee, Duitse bocht en Noordzee. Goed uitgezocht met wind, golfhoogte, stroming en getijden, waardoor we met dit schip een ervaring rijker zijn. We sluiten deze reis af. Tot de volgende reis.

• 29 Augustus 2018 - 16:57

Willem Brandenburg:

Nou jongens, dat was even wat! Prachtige reis, goed schip, goeie ervaring! Wat wil je nog meer? Nu natuurlijk uitrusten thuis (en de was doen). Tot ziens op het water! Groetjes van Willem en Ingeborg.