Preveza-2 - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Preveza-2 - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Preveza-2

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

09 Maart 2013 | Griekenland, Préveza

Afgelopen dinsdag was het nog heerlijk weer, woensdag 6 maart was het vreselijk. Regen, veel regen en kil, koud, naar. De kachel wel aan maar Vasilie moet steeds naar binnen en buiten en brengt zodoende veel kou mee. Ik trek veel, heel veel kleren aan (zie foto). Daardoor wordt ik lekker warm. Anders ben je steeds bezig met jezelf warm te krijgen of te houden. Nu, lekker warm, kan ik ook wat doen. Krijg ik het nog wat warmer. Zeer goed. We zien Mauro nauwelijks door al dat geplens. Donderdag ook zo'n soort dag. Heel af en toe even droog. Dan zien we Mauro ook. Hij heeft veel geslapen overdag. 's Avonds laat naar bed omdat hij aan zijn boek bezig was (hij schrijft een boek). Vrijdag (gisteren) is het beter. Peter doet eerst nog enkele klussen en dan rijden we naar Lefkas om boodschappen te halen. Mauro wil graag mee want hij heeft ook dingen nodig. Mauro wil ook langs Dieter en Dimitri want daar ligt nog een handmarifoon ter reparatie, van hem. Daar eerst heen. Gezellig als altijd. Dieter was afgelopen dinsdag (toen waren we hier ook al even) sehr Erkaltet. Hij had geen stem meer. Hij wilde ons toen toch te woord staan en ging fluisteren. Dat heb ik hem beroepshalve direct verboden. Het slechtste wat je kunt doen als je geen stem hebt. Nu is zijn stem beter maar hij klinkt nog hees. Heeft even tijd nodig. Hij is erg blij met mijn customer's aanbeveling op hun FB-Metronix site. Leuk om te doen en ze zijn gewoon goed en erg aardig. Mauro krijgt zijn apparaat terug. Is klaar. Daarna gaan we naar de Lidl. Ha, daar komt Dieter even later ook. Na een tijdje shoppen staan we achter elkaar in de rij. Wij als eeste, dan Mauro en Dieter daarachter. Dieter grijpt naar zijn keel en hoest wat. Ik stel voor dat hij honing kan slikken. Hij loopt direct de winkel in voor honing. Na alle boodschappen te hebben gedaan vragen we of Mauro het prachtige klooster hier op Lefkas wil zien. Ja, graag. We rijden erheen en bekijken het. Prachtige, wonderschone views. Het heerlijke Turkse fruit is er ook nog. We eten ervan en ik snaai later nog maar een blokje. Niemand weet hoe lang het gaat duren voordat ik hier weer kom. Heerlijk. Zo mals/zacht/zoet/juiste taaiheid. Great. 's Avonds gaan we uit eten. Mauro ook mee. Erg gezellig en lekker. In de straat waar we eten is het op een gegeven moment een lawaai van jewelste. De vrouw vh restaurant vertelt ons dat morgen het carnaval begint. Mauro en Peter hebben al zin om hun rode feestneuzen op te zetten. Vandaag, zaterdag is het weer best redelijk. Vanochtend nog een buitje maar daarna brak de zon steeds vaker door de wolken. In de boot stijgt de temperatuur tot 24 gr. Wauw, lekker. Ik geloof dat het weer best goed blijft totdat wij weer weggaan, komende donderdag. Het is leuk hier weer te zijn maar wat betreft de motor is er niet zoveel gebeurd. Er zijn dingen gedaan maar er moet nog heel veel meer gebeuren. Grieken leven, denken wij, bij de dag. Het grote vooruit denken en plannen lukt niet zo goed. Ze blijven aardig, vriendelijk en voorkomend maar Peter moet er steeds heen om dingen gedaan te krijgen Is misschien wel Mediterraan? Het gekke is dat ze vorig jaar sept. vroegen of we in febr. of maart terug konden komen ivm de motor want in mei zou het weer zooooo druk zijn, dan zouden ze echt geen tijd voor onze motor hebben. Nu stellen ze dus alles uit en moet het wel in mei straks. Dat is toch wel vreemd. En.....ook heel raar; voordat we hierheen gingen heeft Peter meermaals een mail gestuurd met de vraag of hier in Griekenland wel een Phyton drive te krijgen is. Dat ding is 6 kilo en we hadden het zo mee kunnen nemen uit NL. Ze hebben daar niet op gereageerd en nu blijkt dat ze er een in het buitenland (NEDERLAND zeker) moeten bestellen en die is er dan over 15 dagen pas (dan zijn wij alweer weg) en de verzendkosten zijn 250 E. Goed, die nemen we dus in mei zelf mee maar dan kan dat ding ook pas in mei worden ingebouwd. Nieuwe vertraging. Ze doen dit allemaal zelf. Het zal uiteindelijk wel goed komen maar wanneer????? Ergens toch iets mis.....met vooruitdenken/plannen......frontaalkwabproblemen denk ik zo (daar zit toch het plannen??). Ach ja, zo maak je weer eens wat mee. Peter helpt, ondersteunt, denkt mee (ook vooruit) waar hij kan. Vasilie komt nog eens langs met nog een monteur die meer dient als een soort vertaler. Zodra Peter iets oppert gaat de vertaal-monteur het direct in goed Grieks aan Vasilie uitleggen. Ze hebben lol want het is grappig als iemand steeds iets ah vertalen is en soms is het lastig als Peter iets anders in zijn hoofd heeft dan Vasilie (de oppermonteur) en de tweede vertaal-monteur moet dat dan maar weer goed weten te vertalen. Uiteindelijk zijn ze het over de dingen eens. Peter doet nog andere klussen zoals naar het roer kijken, de kachelfilters schoonmaken, filters motor schoonmaken, het internet afstruinen ivm dingen voor de motor. Lekker bezig dus. Ik bied overal ondersteuning. Mauro komt op de koffie of wij bij hem. Verder zijn er hier nog niet zoveel mensen. Verderop een paar maar op ons stukje is het Mauro en wij. We vermaken ons hier wel. Hopelijk speelt het weer de komende, voor ons laatste, dagen nog even een mooie rol.

• 09 Maart 2013 - 19:37

Souanie:

Fijn dat je zoveel warme kleding bij je hebt Metty. En ook nog handig al die weetjes omtrent frontaalkwabben, zere kelen e.d. Je kunt een soort tweede klazien uut Zalk worden. Pet uut Frentsjer, lefkas...... Tuut van

• 10 Maart 2013 - 14:39

Frans:

Warme kleding is hier normaal rond deze tijd ( -3 ) maar bij jullie lijkt mij dat zeer on-Grieks !
    Goed dat jullie ze mee hebben. Groetjes uit Zweden.