Even terug in Preveza - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Even terug in Preveza - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Even terug in Preveza

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

05 Maart 2013 | Griekenland, Préveza

Afgelopen zondag vlogen we weer terug naar Preveza. Metty's broer Peter haalde ons 's nachts om 3 uur op om ons naar Schiphol te brengen. Probleemloos kwamen we op het vliegveld en even probleemloos vlogen we keurig op tijd naar Athene. Daar wachtte ons in de aankomsthal, volgens afspraak, een vriendelijke Griek om ons naar onze huurauto te begeleiden. Dit bleek weer een keurig ogende Fiat Panda, ook weer zonder de beloofde airco. Hiermee begonnen we aan de 400 km rit naar Preveza. De Fiat reed, zij het wat rammelend, prima.
Het weer was niet geweldig. Veel wolken en zo nu en dan wat regen. De temperatuur was ook niet om over naar huis te schrijven. We hadden mijn telefoon omgebouwd tot Tomtom, dus de navigatie gaf geen problemen. Je wordt trouwens wel gestoord van alle snelheidsbeperkingen. Om de paar honderd meter staat er wel weer een andere snelheid voorgeschreven. Uiteindelijk neem je maar gewoon een gemiddelde van alle mogelijkheden. Halverwege stopten we voor koffie en een heerlijk broodje in een wegrestaurant. Op ongeveer 3 kwart van de reis begon er plotseling iets vreselijk te ratelen bij het linker voorwiel. We stopten om te kijken of er misschien een tak in de spaken was blijven hangen, maar we konden niets vinden. Toch maar weer langzaam verder. Het geratel werd niet minder, in tegendeel. We hadden een telefoonnummer meegekregen van de verhuurder voor in geval van nood. Geen antwoord natuurlijk. Het was immers zondag. We begonnen uit te kijken naar garages en dergelijke. We stopten bij verschillende tankstations waar ze niets begrepen van ons engels en geen monteurs kenden. Tot we in een plaatsje kwamen, waarvan de naam in de auto ligt en dat jullie van me te goed houden. Daar vonden we een uiterst vriendelijke pomphouder, die wel een monteur wist. Hij belde naar zijn vrouw voor het nummer en daarna naar de monteur, die helaas niet opnam. Wel kon hij ons wijzen waar de man zijn bedrijf had. We vonden na wat gevraag het adres en stonden daar voor een volledig gesloten gevel. Gelukkig stonden er verschillende telefoonnummers op het raam, dus we begonnen te bellen. Het eerste nummer leverde een van niets wetende griek op, die niets met auto's had, maar na het tweede nummer gedraaid te hebben hoorden we de telefoon in het huis overgaan. Er kwam een vrouw aan de lijn en even later een man aan de deur. Jawel hij hoorde bij de garage, maar was niet de monteur. Hij belde de monteur, die in bed bleek te liggen, maar wel wilde komen. Na een kwartiertje wachten reed hij voor met een soort hulpje. Toen was het snel gebeurd. Auto op de krik. Ik had inmiddels op de grond liggend gezien dat een van de remschoenen los zat. Er bleek ergens een pen uitgevallen te zijn. Pen was er gelukkig nog wel. Teruggestopt en geborgd en klaar is kees. 5 minuten werk. Mooie service op zondagmiddag. We hebben ze net niet gezoend maar wel uitgebreid bedankt. En maar weer verder richting Preveza. Verder geen gedoe en om half 6 kwamen we te plek.
We werden verwelkomd door onze Italiaanse buurman Mauro, die hier al een week is. En omdat we geen eten hadden en wel honger zijn we gedrieen gaan eten in Preveza. Lekker en gezellig. Later kwam de eigenaar er ook bij, die wat veel gedronken had en dus veel van ons allemaal hield en dat regelmatig vertelde. Verder vond hij Metty een mooi meisje, Mauro een eikel en zichzelf een kale nicht. Dat alles in keurig Nederlands. Wel het enige dat hij kende. Maandagmorgen ons gemeld bij de havenmensen. Gesprekken gevoerd over installatie van de motor. Er moeten nog wat dingen besteld worden, maar er kan begonnen worden met elektriciteit en uitlaat. Vasilie, de monteur gaat enthousiast aan de gang. Wij gaan boodschappen doen bij de Lidl in Preveza. Later weer overleg met Vasilie. Het stuwdruklager dat ik er graag in wil hebben is niet in Griekenland te krijgen op korte termijn. Jammer want wij hadden het zonder probleem uit Nederland mee kunnen nemen. Vandaag, dinsdag hebben we bij verschillende bedrijven in Lefkas nog geprobeerd iets te vinden, maar zonder resultaat. We laten het eerst maar achterwege en installeren dit onderdeel als we de volgende keer komen. Gisteren hebben we 's avonds bij Mauro een kopje nespresso gedronken. Wel erg lekker. Daarna speelde hij wat gitaar voor ons want ook dat kan hij. Later lang en diep geslapen. Vandaag heb ik geprobeerd wat nieuw opgekomen problemen op de boot te verhelpen met wisselend succes. Zo begon spontaan zonder aanleiding de koelkast te draaien met de schakelaar uit. Nog niet kunnen vinden. Zekering uitgezet voorlopig. De accubewakingsmeter was dol geworden en knipperde met verschillende lampjes in diverse kleuren. Na demontage, uit elkaar halen en weer in elkaar zetten werkt het weer als vanouds. Een ander probleem is onze kachel. Die slaat om onduidelijke redenen telkens na een tijdje af. Misschien zit het dieselfilter dicht, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Wel heel prettig was dat het weer maandag en vandaag sterk is verbeterd. Stralende zon in een blauwe hemel. Vanmiddag hebben we even heerlijk op een terrasje koffie gedronken. Uit de wind begint het dan al knap warm te worden. Lekker. Nu zitten we bij een elektrisch kacheltje in de kajuit na een heerlijke pastamaaltijd van Metty. Morgen gaan we gewoon weer verder.

• 05 Maart 2013 - 21:15

Leone:

Hoi Mettye en Peter,

Heerlijk om verrast te worden met een vakantieverslagje in Maart!
    Een goed verblijf gewenst en succes met alle reparaties. Handig hoor Metty, zo'n technische Ehemann!
    En, bij ons was het vandaag en gisteren ook VOORJAAR. Tegen het Cedingebouw aan lekker in de z'n gezeten vanmiddag.

Bis bald!
    Leone

• 05 Maart 2013 - 21:31

Swanie:

Hey Pet en Peter!!!!!

Wat leuk, jullie zitten er nu al. Heerlijk zo te zien. Succes met alle klussen. Liefs swanie x

• 06 Maart 2013 - 16:37

Skonne:

Wat zijn die Grieken toch hulpvaardig! Klinkt heerlijk, lekker uit eten, gitaar spelen. Weer echt vakantie. Veel plezier. En trouwens, Pet, de data zijn za 12 t/m ma 14 oktober.
    x Skonne