Rendsburg - Reisverslag uit Rendsburg, Duitsland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Rendsburg - Reisverslag uit Rendsburg, Duitsland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Rendsburg

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

02 Juni 2009 | Duitsland, Rendsburg

Zo, alweer een bericht van het reizend volk.
We waren op Vlieland gebleven met harde wind, en een kapotte waterpomp.
Er bleek in het dorp een winkeltje te zijn met watersportkleding en een paar stootwillen, maar toevallig lag er ook een waterpomp, en wel van het type dat we konden gebruiken. Dat probleem was daarbij opgelost. Wat de wind betreft werd ons een iets kalmere periode beloofd met noordwestenwind, gevolgd door een langere tijd met stevige oostelijke winden. Weinig keus dus. We vertrokken donderdag 28 mei om 6 uur uit Vlieland richting Lauwersoog. Eenmaal buiten de eilanden op koers bleek het dermate vlot te gaan dat we besloten Lauwersoog rechts te laten liggen. De wind was, zoals beloofd noordwest kracht 4 en we liepen met eerst de fok en later de genua tussen de 6 en de 7 knopen. Hoewel de wind zou afnemen ging het steeds iets harder waaien, zodat de genua toch weer plaats moest maken voor de fok. Zo ging het verder tot we in de buurt van Borkum kwamen. Daar besloten we, in verband met de voorspoedige voortgang, door te varen naar Cuxhafen. Zo iets kan natuurlijk niet ongestraft blijven en de wind nam toe tot 5. We zetten een rif in het grootzeil en de snelheid bleef tussen de 6 en 7. Nog wat later inmiddels een uur of 7 in de avond zetten we het tweede rif bij winkracht 6. Om ongeveer 22,30 uur kwamen we bij mondingen van de Weser en de Jade en werd het duidelijk, dat als het zo doorging we de stroom bij de invaart van de Elbe nog net tot het einde mee zouden kunnen hebben. En zo gebeurde het. Met meer dan 10 knopen over de grond zeilden we de Elbe op en om 3 uur in de morgen legden we aan in Cuxhafen. We hadden de 140 mijl van Vlieland naar Cuxhafen in nog geen 20 uur afgelegd. Dat is gemiddeld 7,1 knoop. Dat zie ik niet snel nog eens gebeuren. In de haven namen we er een borrel op en gingen om 4 uur naar bed. Helaas werden we om 8 uur opgeschikt door een bons en stemmen aan dek. Er bleek een ongeveer 25 meter lange zeilboot tegen ons aan te liggen. Of het wel even kon, hoewel het handiger zou zijn als we andersom gingen liggen, en wellicht nog handiger als we tegen die motorboot verderop gingen liggen, of eigenlijk konden we maar beter helemaal de haven verlaten, want in verband met een regatta deze en de volgende dag zouden er een paar honderd boten in de haven verwacht worden. We vertrokken slaperig naar de binnenhaven van Cuxhafen, waar we heel rustig en geriefelijk 2 dagen zijn blijven liggen. In Cuxhafen weer geprobeerd de kaart te krijgen die ik in Makkum ook al verwachtte te krijgen. De plaatselijke winkel ontkende in eerste instantie het bestaan van de kaart, maar na enig aandringen zou hij de volgende dag voor ons klaar liggen. Dat was zaterdag voor pinksteren. Natuurlijk wist de dame die de volgende dag in de winkel stond van niets. Er was niets gekomen en als het aan haar lag zou er ook niets komen. In ieder geval niet voor dinsdag. Gelukkig was het wel maaral stralend weer met hoge temperaturen. Zondags vertrokken we uit een feestelijk Cuxhafen om 15,00 uur, waar we overigens in de modder vast bleken te zitten, richting Brunsbütel. Wind tegen op de motor, met de stroom mee. Vlotte tocht, traag door de sluis, het Kielerkanaal in. We zijn 20 km doorgevaren en hebben op een officiele uitwijkplaats vastgemaakt voor de nacht. Met nog ongeveer 8 boten. Gisteren vandaar naar Rendsburg gevaren waar we nu op de rede voor anker liggen. Het is nog steeds helder warm weer, maar de berichten zijn niet zo goed. De komende dagen veel wind (6 tot 7) dus er zal misschien even niet gezeild worden. Daarover later meer. Groeten Peter.

• 04 Juni 2009 - 15:26

Janet:

Hoi Peter en Pet,

Jammer genoeg kan ik "knopen" niet zo goed inschatten maar zo te zien is het supersnel. Klinkt allemaal zo heerlijk, beetje wandelen, zeilen, boodschapje doen. Fijn van die waterpomp, ik herinner me van vorige keer dat jullie er toen toch lang op hebben zitten wachten of was dat weer wat anders.... Succes met de "kaart" hopelijk vinden jullie hem nog. Zetten jullie ook nog wat foto's op de site? Ik ben erg nieuwsgierig.

Liefs van Janet