Weer in Sivota - Reisverslag uit Sívota, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Weer in Sivota - Reisverslag uit Sívota, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Weer in Sivota

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

14 Augustus 2015 | Griekenland, Sívota

Op woensdag 5 augustus is het in de ochtend bewolkt. Dat is even lekker. Later lopen we in de stad (still Preveza), de zon breekt wat door en de hitte verstikt ons weer. We gaan bij Metropolis op het terras zitten om Peter's verhaal met foto’s te plaatsen. Op het terras is het, ondanks grote parasols, ook erg warm. De verbinding is erg traag en dingen mislukken. Binnen eens proberen. Daar is de airco aan. We gaan beide snel binnen zitten. Dingen lukken hier beter. Later terug op de boot zwemmen we en het lijkt of de dag van gisteren zich herhaalt. Er zijn mooie donkere dreigende luchten die heel lang stil op hun plek blijven hangen. Af en toe een spet, zon weg, af en toe wat meer wind, soms geflits, ver weg gerommel of sneller en dichterbij gerommel. Heel mooi om te volgen. Vandaag doen we blikken bij elkaar; bonen, tomatenprut, vlees met verse uien en knof. Heerlijk. We eten laat, veel avond is er dan niet over. Die laatste uren kunnen we goed in de kuip zitten omdat er een verkoelend windje staat. In het donker zijn overal bliksemschichten waarneembaar, mooi schouwspel. Ik zit met m’n voet omhoog omdat ik de binnenkant van m’n enkel vanochtend keihard stootte aan de ankerlier. We nemen er maar een afzakkertje op.

De dag erna naar Lefkas. We liggen al vroeg voor anker bij de stad. Het is wederom een warm dagje. Hier kunnen we helaas niet zwemmen. Naast de haven en dichtbij de kade toch wat te smerig. Dus veel afspoelen onder de douche op het achterdek. Peter gaat nog naar de kant, hij heeft zin om wat rond te lopen. Straks gaan we een, voor ons, nieuwe eetgelegenheid uitproberen. Ons aanbevolen door onze buren (de Beluga) vd haven in Preveza. Als we daar aankomen in het smalle straatje met 6 tafels buiten, zit er helemaal niemand. Het straatje is verder ook leeg. Beetje kale bedoening. Maar we zijn toch benieuwd naar het eten en gaan zitten. Niet te geloven, weldra zijn echt alle tafels bezet. En wat ben ik blij dat we het deden want het eten is echt heel erg lekker. Niet typisch Grieks maar dat hadden we al zoveel. Na het eten lopen we door de marina. We komen bijna niet vooruit, het is meer dan verschrikkelijk loom weer. Er is wind maar die is zo warm. Later nog heel stil op de boot zitten. ’s Nachts om 4 uur worden we wakker en stappen beide het bed uit. Het is hard gaan waaien, even kijken of alles goed gaat. Het is nog steeds een hete wind die waait. Vrijdags halen we eerst boodschappen, zoeken Dieter, Dimitri en Jorgo op. Dieter is alleen met een klant. Later komt Dimitri ook. We kletsen even, altijd gezellig. Gaan langs Waypoint (repareren de kuiptent), langs een ijzerwarenzaak en dan nog de Spar voor de juiste jam. ’s Middags op de boot weten we niet wat we zien. De ene na de andere boot komt binnen en ankeren of aan de kade liggen. Dat laatste valt niet mee want het waait stevig. De boten waaien zijdelings weg nadat ze het anker voor uitgooiden. Ankers in de knoop, geschreeuw. Boten erg dichtbij. Voor ons een Italiaan die te dicht bij ligt maar hij schijnt vast te liggen, dus okay. Maar later komt er naast hem iemand die naar zijn idee te dichtbij is en dan gaat hij behoorlijk tekeer. Heel apart. Van verschillende mensen hoorden we dat ze speciaal de maanden juli en augustus mijden hier omdat er dan zoveel Italianen zijn. We snappen dat ook wel. Peter zit in zijn eigen schouwburg. Hij komt ogen tekort. Dan is er voor weer iets loos dan achter, dan weer aan de kade. Een hele mooie middag. We eten pizza en salade. Na het eten gaat het echt hard loeien. En dan valt het duister en de wind neemt alleen nog maar toe. Dat is altijd zeer onheilspellend. Het klappert, loeit, en giert met grote hoge halen door het want, de mast staat hard te trillen, de giek beweegt piepend heen en weer en vallen slaan wild om zich heen en ertegen aan. Het vervelende is nu dat de vele boten zo vreselijk dicht bij elkaar liggen. We moeten erg goed opletten. De ankeraars blijven gelukkig goed vast zitten. Hier en daar eens een bootje dat het opnieuw moet proberen maar geen groot gedoe. Aan de kade raakt een anker los maar diegene zet een zijlijn vast op een langszij liggende onbemande boot (P. had het probleem gezien en die oplossing ook bedacht). Dat houdt het wel. Sommige booteigenaren zijn gaan eten op de kant. In allerijl komen ze terug, surfend met hun dingy over de golven. Je ligt hier best beschut tegen hoge golven maar met zo’n harde wind wordt er toch wel wat opgebouwd aan hoogheid. Uiteindelijk trekt de snoeiharde wind aan tot 40 knopen (vanaf 41 knopen wind is het kracht 9). De bui begon al vroeg in de avond met bliksemschichten en wat wind, nam toe in kracht tot 40 knopen dus en duurt tot 1 uur in de nacht. Uren dus. Geen regen. Na 1 uur wordt het rustiger. Het blijft waaien maar de top is geweest. Pfffff, kunnen we eindelijk gaan slapen om om vier uur weer wakker te worden want dan neemt de wind weer toe. Niet zo heftig als vannacht maar toch zeer krachtig. Dat duurt tot een uur of 5 en daarna zwakt het dan weer af. Wat een weer zeg.

En dan is het zaterdag 8 augustus. Peter maakt me wakker. Kom eens kijken, de lucht ziet er zo raar uit. De lucht is geel. Het ruikt branderig. Gisteravond hoorden we ook de brandweer nogal vaak uitrukken. Bosbrandje wellicht. Het achterluik staat op een kier. Later vind ik as op de hoofkussens. Boten vertrekken. Die van de kade hebben ankers over elkaar. Kan ook bijna niet anders na harde wind bij het aanleggen en de storm erna. Peter zit weer fijn in zijn privétheater en voorziet het alles rijkelijk van commentaar. Op het einde van de ochtend gaan we naar Nidri. De fok kan op. Er is zelfs zoveel wind dat we op de fok schuin gaan en 5,2 knopen snelheid maken. Als we eenmaal het kanaal door zijn valt de wind weg. We zwemmen en gaan verder op de motor. Tegen drie uur komen we in Nidri aan. Maar weer overboord want van dat anker uitgooien krijg je het behoorlijk heet. We gaan naar de kant om een boodschapje te halen en een wijntje te drinken op een terras. Als we de boodschap deden komen we langs Apollon. We worden begroet en uitgenodigd voor een kop koffie. Lekker, bedankt. Zoek een plekje. Ze komen met koffie en een ouzo en een glas likeur erbij. Het geplande wijntje drinken wordt opgeschort. Als we om half 8 weer bij de boot aankomen gaan we eerst weer zwemmen. Je moet veel afkoelen nu. Daarna eten we salade en verschillende kazen met crackertjes. Er staat een verkoelend briesje. Fijn buiten zitten. Boven de bergen flitst het maar er komt verder niets uit.

De volgende dag brengen we, zoals de meeste dagen, relaxed door. Even nd kant, terras, koffie, Peter gaat met de bijboot naar de Vlicho bay. Even kijken hoe je daar ligt. Het is er wat ruimer dan in onze baai waar het steeds zo druk is (m.n. Italianen gna gna). We zwemmen veel, lezen. Eten lekker: zoete puntpaprika, uien, knof, courgette bakken met olie, soya, tabasco en kruiden, blik vlees erdoor. Prima. Gaan na het eten wandelen richting Vlicho bay. Het is wel warm op het asfalt en tussen de bomen maar we komen langs een bidhuisje met kraan en daar smeer ik de ledematen lekker in met veel water. Koelt heerlijk af. Na een tijd lopen keren we terug en dan maak ik weer gebruik van de kraan bij het bidhuisje. Na het huis “de Vrijheid”, van Nederlanders, te hebben gepasseerd, is er geen straatverlichting meer. We lopen in het pikdonker op de asfaltweg en straks moeten we het smalle, oneffen stenen bospad in, richting het kerkje alwaar dichtbij de bijboot ligt. Nog lopend op de asfaltweg in het duister horen we rechts geritsel tussen de bomen en bosjes. We blijven een tijdlang stilstaan en luisteren. Het geritsel wordt luider en komt naderbij. Grrrr toch spannend. We turen de asfaltweg in het donker af want we zagen een donkere verschijning de weg op gaan. Peter zoekt zijn mobieltje. Maar helaas iets te laat. We zien niets in het lichtschijnsel maar we horen nu geritsel links. Het beest is overgestoken. In het verleden hebben we hier een das gezien. Zou goed kunnen dat het nu weer zo’n beest is. Het klonk in ieder geval niet als een klein ding. Terug op de boot is er een fluweelzacht strelend windje dat koelte brengt. Lekker. We zitten nog vrij lang in de kuip waar het nu prima toeven is en dan moet je er maar gebruik van maken ook. Prachtavond.

Maandag 10 aug. gaan we samen koffie drinken. Daarna blijf ik in het centrum omdat ik met mijn voeten in een vissenbak wil zitten. Die visjes knabbelen de oude huidcellen weg en dan heb ik weer zachte voetjes. Peter komt later terug. We doen ter plekke nog wat en de rest van de middag brengen we door op de boot. Eigenlijk willen we vanavond nog een keer bij Apollon gaan eten maar er zijn dreigende luchten. Doen we dat morgen en Peter maakt nu nasi. Ook lekker. Dinsdags zijn we bezig met wassen. Drie wassen brengen we weg, halen het nat op en hangen het dan aan de reling op de boot. Past precies. Tussendoor broodje eten, zwemmen, afwas doen, boekje lezen, schrijven. Vandaag is het niet zo’n benauwde dag. De temperatuur is goed: 32 graden en de luchtvochtigheid niet al te hoog. Dat scheelt ook heel erg als die wat laag blijft. Verder af en toe een wolkje en een fijn windje. Zo is het zalig. Ik heb de theater gidsen mee van de Koornbeurs en de Harmonie en bekijk waar we heen kunne n gaan, welke voorstellingen ons aanspreken. Terwijl ik ze bekijk kom ik lekker in de stemming. Heb heel veel zin om daar straks weer heen te kunnen gaan. De was is droog, er af halen en opvouwen en in de kasten. Ook weer klaar. Nu eten we bij Apollon. We vinden een leuke tafel buiten aan de rand. Zo kun je ook veel van het voorbijlopend publiek zien. Peter eet gyros en ik gegrilde gamba’s, salade van tomaten met buffelmozzerella en basilicum erbij en brood met tsatsiki vooraf. Heel fijn. Van de zaak zoals gebruikelijk: toetje (ook erg lekker), koffie en ouzo/likeur. En deze keer kregen we extra een kwart liter wijn erbij. Ik zie onze buren de wenkbrauwen optrekken als ze weer met een gratis iets langskomen. Het is ook wel erg veel. Laatste keer dan maar dit jaar. Roerend nemen we afscheid van Yannis en consorten. Blijft aardig hier.
Het water in de tanks raakt op en daarom gaan we naar klein Vathi op het eiland Meganisi. Daar lig je gratis aan een pontoon in een prachtomgeving. Er is water en stroom. Er is ook een taveerne en je wordt geacht daar te gaan eten. Er zijn veel wolken vandaag en overal dreiging van buien maar het blijft rustig. Later is er wel meer ruimte voor de zon en de temperatuur is en blijft onverminderd hoog. We leggen de boot aan de pontoon en vullen direct de tanks. Dat neemt wat tijd in beslag want de waterdruk is niet erg hoog. We zitten ook een tijd in de mooie koele tuin die bij de taveerne hoort. Heerlijk zit je daar. Dan lopen we naar Vathi (10 minuten) en kopen fruit maar eten dat ook direct op onder een boom. Wederom dreigende luchten, serieuzer nu. Terug op de boot begint het wat harder te waaien. We zwemmen nog achter de boot. De wat hardere wind blijft maar geen regen of onweer. De luchten schuiven verder. Eten bij de taveerne, spaghetti en moussaka en een griekse salade. Na het eten lopen we weer naar Vathi en nu door het centrum, langs de baai naar de andere kant van de baai waar onderaan de weg, dichtbij het water een kapelletje staat. Grappig, het is heel klein maar je kunt er helemaal omheen lopen. We zitten er even en lopen dan terug.

Donderdag de 13-e. Nog even naar Sivota. Ook leuk. Er staat wind tegen van 11 knopen. Maar daardoor kun je wel lekker op de rand van de boot in het zonnetje zitten. Lekker verkoelend. Zwemmen, broodje, koffie. In Sivota bijboot overboord en happer erop voor de verkoeling. Nog eens zwemmen. Dan boodschappen halen en we willen even op een terras om te kijken of we nog mail ed kregen. Als we de winkel uitlopen met onze boodschappentas horen we achter ons gedonder. Verrek weer een bui. Die hadden we niet zien aankomen. We zetten de tas alvast in de bijboot. Lopen naar het ons bekende terras. Peter neemt een ijsje en ik koffie. Peter heeft zijn post binnengehaald, de lucht wordt donkerder en dreigender. P gaat terug. Ik blijf nog even maar een half uur later komt P mij halen. Het gaat regenen. Niet veel meer van het onweer te bespeuren ook weinig wind deze keer. We doen de luiken maar even dicht. Het wordt dan heel benauwd en warm binnen dus zodra het ergste over is: alles weer open. Later regent het nog even, dan weer een opklaring en in de avond zo tegen 8 uur valt er weer wat regen maar nu hebben we net de horren over de luiken gedaan. We laten het eerst zo. Mocht het gaan hozen dan zien we wel weer. We eten eenvoudig: de restkazen van laatst met crackers en salade. Na twee keer uit eten te zijn geweest is dit weer mooi, simpel, eenvoudig maar lekker. ’s Avonds blijft het droog en we kunnen gezellig buiten in de kuip eten. Daar zitten we nog een tijd totdat……..het lichte frisse briesje samen met de koelere luchtstroom ervoor zorgt dat we naar binnen gaan (en ik heb nog wel een shirt met lange mouwen aan)..……dat is lang geleden dat dat gebeurde. Binnen nog even lezen, ook fijn. Totdat we de ogen niet meer open kunnen houden.

• 14 Augustus 2015 - 11:38

Swanie:

Wat ziet dat er sfeervol uit in klein Vathi. Lijkt me mooi om te vertoeven. Bijzonder dat er zoveel Italianen zijn nu. Ik had het live verslag van Peter graag gehoor. Hier in NL is het ook nog steeds goed toeven. Soms in de ochtend is het wat nevelig, dan ruik je de herfst al een beetje en moet ik gelijk aan jou denken Pet. Je vindt dat altijd heerlijk. Nou geniet ze nog even en tot snel m aar weer. Groetjessss en tuuuuut

• 14 Augustus 2015 - 21:57

Leone:

Dag Metty,

Wat een mooi verslag weer, en met leuke recepten wederom!
    Hier zit de vakantie er nu echt bijna op, volgende week is iedereen weer aan de slag!
    Leuk elkaar snel al weer te zien, genietse nog even in Greece.

Leone