IJsseloog - Reisverslag uit Ketelhaven, Nederland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu IJsseloog - Reisverslag uit Ketelhaven, Nederland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

IJsseloog

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

13 Augustus 2016 | Nederland, Ketelhaven

Woensdag 3 augustus vertrokken we uiteindelijk voor onze eerste wat langere tocht met onze nieuwe boot. Eigenlijk hadden we maandag al willen gaan maar er waren wat problemen met de levering van onze vouwfietsen. Na rijp beraad hadden we besloten te kiezen voor de Safari fiets met 3 versnellingsnaaf. We hadden ze tijdig besteld en ze waren ook wel op tijd geleverd, alleen één van de fietsjes was bij het vervoer dermate beschadigd dat er niet mee gefietst kon worden. Geen nood we konden voor ons vertrek in Zwolle de fiets nog omruilen voor een andere. Dat was de zaterdag voor ons vertrek. Thuis bleek helaas in de doos een verkeerd type fiets te zitten. Balen dus. Weer gebeld. Ze konden met spoed nog een fiets bij ons laten bezorgen op dinsdag. Nu ja, een dag later vertrekken kon ook wel. Je begrijpt het wel: dinsdag geen fiets. Woensdagmorgen gebeld met de vervoerder. Er stond niets in hun computer over pakketten die in Franeker bezorgd zouden moeten worden. Goed, we zouden dan maar met één fietsje vertrekken. Jammer, maar helaas. Toen kwam er plotseling een mail van de vervoerder dat ze een pakket voor ons hadden en dat dat diezelfde middag zou worden bezorgd. Hoogst merkwaardig, maar we hebben toch maar gewacht en inderdaad werd er om 4 uur 's middags de fiets gebracht. En hij was ook nog eens volledig intact. Wat laat reden we naar Leeuwarden om ons in te schepen op de nieuwe Nadia.

Nadat we fietsen en andere spullen aan boord gebracht hadden vertrokken we richting Grouw. Dat was maar een klein stukje over het Margrietkanaal en om 8 uur 's avonds rondden we het eiland voor het recreatiepark Ien e leite. Jammer genoeg was Grouw helemaal vol. Dus zijn we een eindje verderop op het Pikmeer aan de hoge wal, buiten de vaargeul voor anker gegaan. Achter een bosje nabij een idyllisch gelegen vakantiebungalow, heerlijk rustig. Het weer was best goed. Helemaal niet koud en zelfs af en toe zon. We aten Franse kazen met een glaasje rode wijn en hadden een mooie rustige avond.
De donderdag begon mooi. Koffie en kijken naar de bootjes die vroeg op waren en in de geul achter ons voeren. Tegen elven haalden we het anker op en voeren we verder naar het zuiden met als doel Lemmer. Plannen is geen probleem met een motorboot. De wind doet niet zo veel terzake en als het gaat regenen zet je de ruitenwissers aan. Je kunt onder bijna alle bruggen door dus ook dat geeft geen oponthoud. We voeren dus zonder problemen, ondanks te drukte rond Sneek (vanwege de Sneekweek) naar Lemmer. We waren er rond 3 uur en we vonden een plek aan de oever van de zijlroede tegenover de gemeentelijke binnenhaven, waar mijn vader en ik in een ver verleden een ligplaats hadden voor onze gezamenlijke zeilboot de Suzanna 2. Prima plek. Dicht bij het centrum maar buiten de drukte. Omdat we nog een fietspompje wilden kopen liepen we naar het centrum. Het was knap warm in de stad en moe van het zoeken zochten we een beschaduwd terrasje op voor een kop koffie. Het centrum lag helemaal vol met bootjes en er waren veel mensen op de been. Wel gezellig. Na de koffie vonden we vrij snel wat we zochten en kon ik terug naar de boot terwijl Metty nog wat in de stad bleef om in verschillende winkels rond te neuzen om nog enkele spullen voor de boot te halen. Na wederom een sobere maaltijd op de boot deden we niet veel meer.

Vrijdag 5 augustus begon met zon. Koffie en ontbijt. We maakten los om half 11 en gingen liggen wachten voor de eerste brug. Niet zo erg lang gelukkig en ook de 2 volgende bruggen draaiden vlot. De sluis naar het IJsselmeer stond open en we konden zo naar binnen. We hadden nog enige twijfel of we door de polder of over het IJsselmeer verder zouden gaan maar we waren wel benieuwd hoe de boot zich bij stevige wind op wat groter water zou gedragen. Over het IJsselmeer dus met windkracht 4-5. En het viel niet tegen. Alleen het laatste stuk van de Rotterdamse hoek tot Urk, met de wind half, lagen we flink te rollen. We voeren dus van Lemmer om de Friese hoek en de Rotterdamse hoek naar het Ketelmeer. Daar wilden we een plek zoeken voor de nacht in Ketelhaven of aan de overkant in Nagele. Maar we passeerden het eiland IJsseloog tegenover Ketelhaven en zagen daar in een vaartje dwars door het eiland bootjes voor anker liggen tussen rijen hoge bomen aan beide kanten. Prachtig beschut en dat leek ons ook wel wat. Dus daar hebben ook wij ons anker uitgegooid. Het is er doodstil en het ziet er ontzettend mooi uit. Lang leve Rijkswaterstaat die dit eiland oorspronkelijk als depot voor vervuild slib heeft aangelegd.

• 13 Augustus 2016 - 12:55

Esther:

Veel plezier nog P&P.
    Alle tijd om de sobere maaltijden te vervangen door een 3 gangen scheepsmaal!