Swinemunde - Reisverslag uit Świnoujście, Polen van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Swinemunde - Reisverslag uit Świnoujście, Polen van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Swinemunde

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

16 Juli 2009 | Polen, Świnoujście

Wij vertrokken uit Sassnitz eindelijk op zondag 12 juli met matige wind eerst uit ZW later helaas uit ZO waardoor Swinemunde onbereikbaar werd voor dat moment. De vrijdag hiervoor stond er een windkracht 7 uit ZW die rechtstreeks de haven in woei. We lagen te hobbelen als op de kermis, die toevallig ook aanwezig was. Zaterdags zijn we met de trein naar de hoofdplaats van Ruegen gegaan om weer eens in een wat grotere plaats te zijn. De reis was leuk, maar de betrokken stad: Bergen was veel kleiner dan Sassnitz en er was niets te zien. Vrij snel dus weer terug. We hebben nog wel mooi gewandeld rond Sassnitz in de avonduren. We hebben de laatste avond weer vis gegeten aan boord van de Nancy, wat we al eerder gedaan hadden, maar deze keer was het zo vol dat we bij een stel Duisers hebben aangeschoven. Dit waren vader Wolfgang en dochter Stefanie die in Canada woonden maar samen nog een keer hun geboorteland bezochten. Dit bleek dermate gezellig dat we uiteindelijk de laatste gasten waren die vertrokken. Tot besluit dronken we gezamelijk nog een Matjesschnaps.
Goed, niet naar Swinemunde dus maar naar Kroslin, een klein haventje aan de ingang van de Peenestrom. Prima haven maar verder ook weinig te beleven, dus de volgende dag weer verder de Peenestrom op richting Stettiner Haff. Dit is een prachtig natuurgebied met kleine watertjes afgewisseld met grote plassen. Wel oppassen want het is er behoorlijk ondiep. Het weer blijft de laatste dagen prachtig. Zachte winden veel zon en hoge temperaturen. Meestal is het 's avonds in de boot rond 30 graden. We voeren naar het plaatsje Ueckermunde aan de monding van de Uecker. Leuk klein haventje, zeer beschut, plaats genoeg, omringd door Ferienhauser. En dat alles midden in mooie natuur. We zijn een paar dagen gebleven. Eerst om te fietsen in de omgeving. En een dag later om met de bus naar Stettin in Polen te reizen. We wilden Stettin graag zien maar het ligt een heel stuk het binnenland in wat we dan later weer terug hadden gemoeten.
Helaas viel de stad tegen. Wel een aantal mooie gebouwen maar ook erg veel rommel en lelijke straten. We kwamen aan bij het Slot, nu in gebruik als operahuis waar men op de binnenplaats bezig was in de open lucht met repetities voor een nieuw stuk. Erg leuk om te zien en te horen. Metty wlde gelijk meedoen. Vandaag zijn we met hetzelfde hete weer op de motor naar Swinemunde gevaren, waar we nu geriefelijk in de haven liggen. Dit bericht komt uit de plaatselijke havenkroeg, waar een computer staat. Hoe het er hier verder uitziet weet ik nog niet want we moeten de stad nog in. Dat komt in een volgend stuk.
Groeten Peter

• 17 Juli 2009 - 15:24

Anneke:

Leuk om jullie reis op deze manier te volgen. Ik heb even de atlas erbij gehaald om te zien waar de plaatsen zijn.Fijn dat je ringen terecht zijn, Metty!Nog veel mooie dagen toegewenst