Helsingor - Reisverslag uit Helsingør, Denemarken van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Helsingor - Reisverslag uit Helsingør, Denemarken van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Helsingor

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

17 Juni 2009 | Denemarken, Helsingør

Dag dag,

Ons laatste verhaal kwam vanuit Middelfart. O,ja; het is dus Middelfart en niet ,zoals ik een paar keer schreef, Mittelfahrt of Middelfahrt. Puntjes op de i.

Nog even voor Janet en Wicky (en wellicht anderen). Janet vroeg (kritisch lezer zijnde) wat nu een knoop is. Dat dit haar niets zegt. Ik heb het uitgelegd MAAR later zei Peter dat ik onvolledig was geweest. Daar hou ik niet van. Dus hier de volledige uitleg speciaal voor Janet en Wicky (Wicky die mede verantwoordelijk is voor de prachtige hondepoepafvalbakken die straks de straten van Franeker gaan opfleuren. Wij verheugen ons om die reden, later dit jaar, weer erg op thuis).

1 knoop is 1 zeemijl per uur.
1 zeemijl is 1,852 km per uur.

De tochten:
Zondag 14-6 zijn we vanuit Middelfart naar Aebelo gegaan. In Middelfahrt lagen we in een erg klein maar o zo gezellig haventje. In het weekende kwamen de Denen er ook met hun boten. De haven was vol. Zodoende konden we er zondag toen we wilden vertrekken maar met moeite uit komen. We sloegen een touw om de paal li.voor en trokken de boot langs de paal, richting havenuitgang. Dat lukte goed. Onze buren, die verbaal hadden mee geholpen ons eruit te krijgen, gaven een bescheiden applaus. De vrouw (een Deense) sprak goed Nederlands. Ze was in het verleden met een Nederlander getrouwd geweest en voor haar schoonouders had ze Nederlands geleerd. En nu komt het goed van pas als de buren in de haven uit Nederland komen. Verderop in het haventje zat een man op zijn boot. Toen we er langs voeren zei hij:
"Nice boot Sir". Laatst in Dyvig zei een Duitser dat ook. Leuk is dat.

We vertrokken met donkere luchten en nauwelijks wind. Alleen de fok op. later de motor even bij omdat er toch te weinig wind was. De zon brak door. Heerlijk. Er kwam weer wat meer wind. Ruime wind, kracht 4 a 5. Dat blijven toch mijn lievelingswinden die voor de wind en ruime wind. Zo relaxed met het fokje en gaat het te traag dan neem je een groter fokje. De golven zie je altijd mooi achter je en ertegenin moeten beuken is er niet bij. ik trof het maar met mijn favoriete wind.

Aebelo is een onbewoond eiland. We gingen er voor anker. Onbewoond maar toch staat er een huis. Je mag daar niet in de buurt komen: PRIVATGRUNDSTUCK. We gingen met de bijboot naar het eiland. De zon scheen volop. In de zon, uit de wind is het dan heel heet. In de schaduw heel fris omdat de lucht zo koud is.
We wandelden over het eiland en zagen vele herten. Mooi. Het eiland is vrij hoog aan de ene kant (daar lagen wij voor anker) en loopt aan de andere kant weer wat naar beneden.
Toen we terug gingen naar de bijboot moesten we dan ook een afdaling maken. We zochten de minst steile. We liepen langs het strandje naar de bijboot. Onder de bomen op het gras achter het strand stond en klein groen tentje met heel veel troep eromheen. In de tent zat een man door het muskietennet ons aan te kijken.
Wat doet die daar? Je mag hier niet kamperen op dit onbewoonde eiland. Later op de boot heb ik met de verrekijker nog eens gekeken (nee niet geloerd, gekeken). Ik zag hem niet. Hij bleef maar in dat piepkleine tentje zitten. Heeft hij plannen voor vanavond? Wat? Heeft hij en boot? Ik zag geen boot. Of kan hij goed zwemmen? Mijn fantasie sloeg op hol. Voordat we naar bed gingen heb ik de zee afgetuurd om eventueel een spoor te kunnen zien van een zwemmer of iemand in en kleine bijboot op weg naar onze boot. Niemand te zien.
Half twaalf gingen we naar bed. Toen ik over de zee uitkeek naar de potentiele inbreker zag ik dat het in het noorden nog licht was. Prachtig. Ook zonsondergangen zijn hier erg mooi.

De volgende dag: weer veel zon. We varen dan naar Langor (er moet een streepje door de /o/ maar die vind ik nu even niet). Dat streepje moet ook door de /o/ van Samso. Dat is het eiland waar Langor op ligt. De wind is eerst krachtig 6. Uit het W-NW. Lekker de wind weer mee. Fokje op. We rollebollen wel wat maar dat wordt later beter als de wind afneemt. Van Langor hebben we niet veel gezien. We lagen er voor anker. In Peter z'n boek stond de plek omschreven als erg mooi, rustig enz. Ons viel de plek tegen. Het was er zeer kaal en de wind loeide door het want, dus hoezo rustig. Wel lag je er goed beschermd tegen de golven en dat is ook wat waard. Bij Aebelo hadden we toch veel deining tijdens het ankeren.

Dinsdag 14-6 zijn we van Langor op Samso naar Sjaeland (ander eiland) gegaan. Het wordt saai; (voor de lezer, ik vind dit prima) wind mee, eerst stevige wind, later afnemend, uit het W-NW. Helaas laat de zon het vandaag afweten. Het blijft zeer kil.
alle dikke jassen weer aan.Er komt nog een rubberboot met militairen langszij: of we een bepaalde koers willen blijven varen ivm schietoefeningen: jazeker willen we dat dan wel. We komen in de SKANZEBUCHT te liggen. Zo heet dat water hier. We ankeren. Gaan met de bijboot naar de kant. De zon breekt even door. Het is dan wel half zeven a zeven uur in de avond. Op de kant, in het bos is het toch warmer. Ik heb alle dikke jassen nog aan maar er kan wel een uit. Terug op de boot verleggen we de boot ivm een krabbend anker. De bodem is een plantenmassa. Verderop is het goed. We slapen heerlijk in de Skanzebucht.

Vandaag de 17-de zijn we om 7 uur in de ochtend vertrokken. NW wind. Eerst kunnen we een stuk halve wind varen, later ruime wind. Tussendoor is het even windstil en gaan we op de motor verder. De zon komt er goed bij. Het wordt heerlijk. Eigenlijk was ons doel: Kopenhagen. Maar we komen ook langs Helsingor. Hier is het Hamletkasteel. Even bekijken. Dus we gaan naar Helsingor. Daar komen we tegen half 2 in de middag aan. Kopenhagen komt dan overmorgen wel. Is ook niet meer ver. We kunnen nauwelijks een plek vinden maar uiteindelijk lukt het toch. Na en bezoek aan de havenmeester,wat eten en een douche gaan we het centrum in. We hebben weer boodschappen nodig. Gelukkig hebben ze ook hier een Kvickly.

Nou voor de liefhebber nog even een droom die ik laatst had:
Ik was samen met Heleen (collega Schagen) een stemclient aan het behandelen. Heel gek want de B de Wildeschool doet weinig stembehandelingen. De client was een meisje van ong 15 jaar. Heleen begon. Zij zat gewoon op een stoel. Ik lag in een soort tandartsenstoel. Languit met een deken over me heen. Heleen deed resonansoefeningen. het meisje was totaal niet gemotiveerd en keek verveeld de andere kant op.Toch deed ze de oefening mee met Heleen maar haar stem was zo gek en vreemd. Heleen keek me aan en ik keek naar Heleen vanonder mijn deken. We schoten vreselijk in de lach. Ik was zo blij dat ik achterover lag. Dan kon ze niet zo zien dat ik zo moest lachen want dat kon niet. Maar ja ze kon wel mijn buikbeweging zien. Heleen bleef professioneel en probeerde uit te leggen dat het toch wel belangrijk was dat ze goed meedeed met de oefeningen.Ik geloof dat ik vanonder de deken ook nog probeerde te motiveren maar ik kan me niet voorstellen dat dat ook maar iets heeft geholpen. In ieder geval werd ik daarna wakker.

Tot zover de berichtgeving. We kunnen hier in de haven op de boot internetten. Goede verbinding.
Het is nu half 12 geweest. Peter ligt al in bed. Hij heeft last van hooikoorts. Heel naar. Hij is met 10 natte zakdoeken naar bed gegaan. Ik hoop dat hij een beetje kan slapen. Ik ga zo ook. Welterusten allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Helsingør

Zeilreis 2009 naar de Oostzee

Zeilreis langs Duitsland, Denemarken, Polen en Zweden

Recente Reisverslagen:

21 September 2009

Franeker

16 September 2009

Cuxhaven

14 September 2009

Rendsburg

11 September 2009

Kiel

06 September 2009

Dyvig
Metty en Peter

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 215220

Voorgaande reizen:

23 Juni 2022 - 20 September 2022

Reis naar Belgie

15 Mei 2018 - 15 Oktober 2018

Via Berlijn naar de Oostzee

30 April 2016 - 15 September 2016

Varen in Nederland 2016

17 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Nog één keer terug naar de oude Nadia

23 Mei 2015 - 03 Oktober 2015

Griekenland 2015

13 Mei 2014 - 16 Oktober 2014

De oostelijke Middellandse Zee 2014

14 Mei 2013 - 15 Oktober 2013

Meer Ionische Zee 2013

03 Maart 2013 - 14 Februari 2013

Even terug naar Preveza

14 Mei 2012 - 30 September 2012

2012 Vanuit Griekenland verder naar het oosten

06 Mei 2011 - 01 Oktober 2011

2011 Verder van Spanje naar Griekenland

10 Mei 2010 - 30 Oktober 2010

2010 Zeilreis naar de Middellandse Zee

19 Mei 2009 - 30 September 2009

Zeilreis 2009 naar de Oostzee

Landen bezocht: