Kappeln - Reisverslag uit Kappeln, Duitsland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Kappeln - Reisverslag uit Kappeln, Duitsland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Kappeln

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

02 September 2009 | Duitsland, Kappeln

Hallo,

Hier een bericht uit Kappeln, de Schlei, DL. Ik heb nu echt het gevoel op de terugweg te zijn. Hier in Kappeln waren we ook op de heenweg. We gaan morgen verder maaaaaaar toch eerst weer verder weg. Een klein stukje terug naar Denemarken, Dyvig. Dit ivm met ringen van mij die daar liggen te wachten bij Frau Saksen. Het is vanuit Kappeln 35 mijl naar Dyvig. Valt mee, dus die ringen halen we. Kunnen we ook even kennis maken met familie Saksen, die zo hun best hebben gedaan om mijn ringen terug te krijgen en ze nu in bewaring hebben.

Woensdag 26-8: we zijn nog in Warnemunde. De douches hier zijn super de luxe. Je gaat een gebouw binnen. Daar zijn 8 deuren.Als je wilt douchen kies je dus 1 van de acht deuren uit en doet die dan achter je op slot. Voordat je het gebouw binnenkomt is er buiten een bord met 8 lampjes. Zodra je en ruimte bezet gaat er een rood lampje branden buiten op dat bord, niet bezet is een groen lampje. Achter alle 8 deuren is een vrij grote ruimte met een wc een grote,moderne wastafel en achter een muurtje naast de wastafel is de douche. Alles mooi betegeld. Het is net de douche en wc in een goede hotelkamer.

Gisteravond was er groots vuurwerk vanaf een boot bij de haveningang. Mooi om te zien. We konden het goed zien want we liggen vlakbij de haveningang. Er vertrok ook een enorm grote cruiseboot. Overal werd getoeterd toen die de haven uitvoer.

Vandaag,woensdag de 26 ste, blijven we in Warnemunde. We hebben het erover gehad om vandaag naar Fehmarn te gaan om Rod en Becky daar op te zoeken maar het is beter als we daar morgen heengaan ivm de windrichting.
We bekijken het oude Warnemunde. We moeten met een pontje naar de overkant. Rondom de kerk is een plein met daaraan leuke straatjes. Ziet er gezellig uit. Het is er levendig en druk. In het begin van de dag was het kil en bewolkt maar in de loop van de dag wordt het steeds warmer, de zon schijnt later volop. 's Avonds na het eten lopen we nog wat rond. Bij de haven hoort ook een hotel en een congrescentrum. We lopen door de gang en hallen van het hotel. Overal winkeltjes (weliswaar gesloten) eetdingen, bar(waar iemand piano speelt), sauna, zwembad, wellness.Overal zitjes (banken, luie stoelen). Het ziet er allemaal heel mooi en zeer chique uit. We sluipen het hotel weer uit.Terug naar onze eenvoudige boot. Later zien we in en folder dat je in verschillende prijsklassen kamers kunt krijgen. Varierend vanaf ong. 120 E tot 750 E per nacht.Ik ben toch zooooo benieuwd wat je krijgt als je en kamer van 750 E per nacht hebt.

Donderdag 27-8: We gaan naar Fehmarn. Dit was niet de bedoeling maar Rod en Becky zitten hier. Dat was ook niet hun bedoeling. Het noodlot trof hen. Het wordt een prachtig warme dag. Zuidewindje, kracht 4, halve wind, ideaal. Tegen 3 uur komen we aan. Peter belt met Rod om te zeggen dat we er zijn. Zij hebben op dat moment een gesprek met advocaten ed. Rod vraagt of het goed is dat ze morgen naar onze boot komen. Dat is prima. Wij doen enkele dingen aan de boot, lopen wat rond.
We zijn in het verleden ook eens op Fehmarn geweest. We zijn er nu dus voor R en B.Ik vind het niet een erg mooi eiland. Het is zo kaal. Bij de haven staan 3 enorme hoge gebouwen (een hotel). En die steken zo kaal en hoog af tegen de lucht als je aan komt varen.Dat doet heel ongezellig aan. Ik wordt er altijd een beetje naar van als ik die hoge dingen zie.Er zitten ook bijna geen ramen in. Lelijke betonnen hoge dingen. Verder zijn er heel veel vakantiehuisjes en Kurord-achtige toestanden. Er is ook een groot strand en je struikelt er over de 'te Vermieten' Strandkorbe.

Vrijdag 28-8: Rod en Becky en Isis, de hond zijn er tegen half 10. Ze komen met hun leenauto naar ons toe. Ze vinden het heel mooi dat we gekomen zijn en vertellen hun verhaal. Het gebeurde in de vroege ochtend van maandag de 24 ste. Om kwart voor 4.
Het was donker, ze voeren op het zeil, alle noodzakelijke verlichting aan, beide op wacht. Ze waren onderweg naar Kiel. De veerboot zou voor hen langs gaan maar draaide opeens bij, sloeg rechtsaf (later bleek dat er een tegeligger aankwam en dat de ferry maar alvast was uitgeweken). Niemand van de ferry heeft hun zeilboot gezien. Zo werden ze geraakt.En hoe.Zo'n ferry is 125 m. lang. Hun boot maakte slagzij, er kwam water binnen. Daarna denderde de ferry langs de hele zijkant van de Mahdi. De ferry heeft hoe dan ook gemerkt dat het gebeurde, stopte, liet een reddingsboot zakken met hulpverleners erin en daarna ging de ferry verder (ze hebben een rooster en daar moet niet teveel van worden afgeweken). De hulpverlenders hielpen Rod en Becky.
R en B hebben nu weer zoveel geluk gehad. Ze hebben in het verleden ook al zoveel geluk gehad (piraten afgeslagen, zich weten te handhaven in zeer zware stormen,R is eens in het donker overboord geslagen, enz, enz.). Hun grootste geluk nu was dat de boot van staal is waardoor de ferry de boot niet heeft doorboord.
We zijn met hen (ze hebben een leenauto nu) naar de Mahdi wezen kijken. De boot is op de kant gezet.Het is nog zo onwezenlijk. Voor ons is dat zo, hoe moet dat dan voor hun zijn. Diepe deuken en krassen. De hele dikke roestvrijstalen railing zit weliswaar nog aan de boot vast maar ligt er meer naast dan dat die erop staat. Op sommige plekken is de railing gebroken. Een bol dek. Alles is ontzet. Binnen hangen de deuren van kasten treurig open, sluiten niet meer. Het is nauwelijks voor te stellen dat we zo vaak, zo gezellig hier binnen op deze boot zaten de laatste 4 a 5 weken. Kalkoen aten. Ze deden hun best om hun boot er goed, beter, mooier uit te laten zien. In Gdansk net de ankerketting opnieuw laten galvaniseren. Peter en Rod hesen elkaar in de eigen masten om reparaties te doen. Als je dan ook nog bedenkt dat deze boot hun huis is. Een huis waar je 14 jaar op woonde en dan komt er op zo'n manier een einde aan. Toen ik op de boot was en alles zo bekeek dacht ik eraan dat ze de boot zelf hebben gebouwd. Iets meer dan 3 jaar hebben ze erover gedaan. Ze weten precies het hoe wat en waar van de boot. Overal veel tijd en liefde in gestoken.It's sad, it hurts. Triest, heel erg triest om te zien.
Nadat we de Mahdi hebben bekeken zijn we met R en B naar hun appartement geweest. Het ligt half onder de grond maar er is voldoende licht. Het is klein maar alle voorzieningen zijn aanwezig.Met hun auto brachten ze ons weer naar de haven en ze bleven nog wat drinken. Daarna snelden ze naar de auto want er kwam een erg dreigende lucht aan waar even later veel wind en regen uit kwam. 's Avonds aten Peter en ik bij 'Tonne 21'aan de haven. Het smaakte erg goed.

Zaterdag 29-8: Het wordt een kille koude dag met weinig zon.R en B haalden ons vroeg op. De boot moet leeg en alles in dozen gepakt. Veel werk. Vandaag gaan we hen helpen.We haalden van alles uit kasten, pakten het in doeken of papier en legden het in verhuisdozen. De boot staat op het terrein van de ferry. Niemand mag het terrein op (behalve personeel). R en B hebben een speciale pas waarmee ze het terrein op kunnen. Op dit terrein staat een gebouw waarin de catering is gehuisvest. Met een andere speciale pas (bevestigen aan de trui) hebben R en B ook toegang tot dit gebouw. Omdat wij bij hen horen mogen wij ook mee naar binnen. Nadat we dozen hebben ingepakt en dingen los hebben gedraaid gaan we hier naar binnen om een hapje te eten. Het is erg goed. Ik eet 2 keer een toetje. Pudding (een erg lekkere) in de ene schaal en in een andere schaal veel verschillende soorten rode bessen. Je kunt zoveel rode bessen over de pudding doen als je wilt. Tot slot kan er nog een laag vanillesauce overheen.Uit pak. Mmmmmmmm, net wat voor mij. Na het eten pakken we nog wat is en gaan dan naar het appartement van R en B. Bij thuiskomst krijgen ze een enorm stuk zelfgebakken appeltaart van de eigenaar die boven het appartement woont. Wij krijgen er een deel van. Na dit fikse stuk taart en daarvoor al het eten van de catering, hoeven we voorlopig niets te eten.
Tegen 6 uur gaan we met de auto naar Burg. Dit weekend is hier een Harley Davidson bijeenkomst. R en B reden vroeger een Harley en willen graag kijken. Ze vertellen dat ze toen ook bijpassende kleding en mooie helmen hadden. Wij gaan mee.Peter reed tenslotte vroeger ook motor en ik zat wel achterop. Weliswaar Honda.......Peter in gewone spijkerbroek en blauwe jas. Ik had zo'n blote helm zonder vizier (ik voelde me altijd Willempie)...... maar toch. Er is live muziek. Dat is leuk en de sfeer is gezellig maar verder gebeurt er niet veel. De motoren staan aan de kant. R had gedacht dat ze misschien een rondje door de stad zouden rijden. Alle Harleys achter elkaar. Maar ze blijven stilstaan. Het is ook koud. We gaan naar de boot en nemen soep. Het grote stuk appeltaart en het catering eten is allang weer vergeten. R en B gaan daarna terug nh appartement.

Zondag 30-8: B. zei gisteravond dat ze een sms zou sturen zodra ze weggingen vh appartement om ons te halen. Peter en ik hebben zin om een eind te lopen. We besluiten om van de haven naar Burg te lopen. Het is zeer winderig en kil maar lekker om te lopen. Na 3 kwartier zijn we er en gaan ergens zitten om koffie te drinken. B stuurt een sms: "waar zijn jullie?, wij zijn bij de boot". Peter belt haar om te zeggen dat we al in Burg zijn. Ze komen daar naar toe en we lunchen daar. Ze hebben vandaag een rustdag en willen het een en ander op de computer doen. Ze gaan na de lunch terug naar hun appartement. Peter en ik lopen door Burg en later terug naar de haven. De rest van de dag zijn we lui. Het weer is ernaar.

Maandag 31-8: Na de kille dag gisteren is het nu weer mooi. Mooi rustig najaarsweer. Veel minder wind, de zon komt door (sluierbewolking blijft) en de temperatuur stijgt tot zo'n 24 graden. We horen het weerbericht en morgen lijkt een geschikte dag om verder te gaan. We sms-en R en B daarover. We hadden afgesproken om uit eten te gaan voordat wij weggaan.
We maken een afspraak voor het eind van de middag. We halen enkele boodschappen en poetsen de boot hier en daar wat. Het is een fijne dag om te poetsen. Lekker weer. We eten bij de Argentijn. R en B aten hier vorige week ook en het eten is hier goed. Peter en ik eten schol (laat de Argentijn in Meppel het niet horen) en het is een goed klaargemaakte schol. Wij drinken er witte wijn bij. R en B zouden het liefst melk drinken, elk een halve liter (want dat doen ze altijd bij hun warme eten en bij diners) maar B neemt thee en R een pilsje. Het is erg gezellig en we hebben veel plezier. Na het eten brengen ze ons naar de boot en blijven nog even zitten praten. Afscheid.... weer. Maar we gaan elkaar weer zien. B zegt dat ze zelfs naar mijn zangoptreden wil komen op 2 oktober in Groningen. Ze hebben een auto en als ze straks niet veel meer hebben te doen maar nog wel moeten wachten hier dan willen ze een beetje gaan reizen. Ik moet nog zien of ik zelf op tijd terug ben voor dat optreden. Maar we doen ons best. Zou erg leuk zijn als ze daar zouden kunnen komen.
Als zij hun geld hebben van de rederij ivm al deze toestanden, gaan ze waarschijnlijk een powerboot kopen. Dan niet meer over zeeen en oceanen maar just Amerika. We zijn al uitgenodigd om een tijd mee te varen. Zouden we erg leuk vinden. We zien hen wel weer. Don't know how, where or when, but we know we'll meet again some (sunny?) day.

Dinsdag 1-9: Goh, het is al 1 september. Dat is omgevlogen. Geen moment van verveling gehad. Zoveel afleiding en dingen te doen op zo'n boot. Vandaag om 5 uur op, 6 uur weg. Vroeg opgestaan omdat het vrij ver is en later op de dag zou er weer veel meer wind komen. Het wordt een heerlijke dag. Veel zon, halve wind, kracht 3 a 4 uit het Z-ZO.
We gaan naar Kappeln. We hebben een mooie tocht. Als we de Schlei opvaren waar Kappeln aan ligt hebben we de zeilen al omlaag. Er komt wat bewolking maar het blijft erg warm. Dan steekt er een wind op, kracht 6 met vlagen 7. Als ik de stootwillen wil pakken uit de bak en ik doe het luik omhoog, waait dat gewoon weer dicht. Mijn duim zat eronder. Als we even later willen gaan aanleggen is de wind gelukkig weer iets gaan liggen. Het verloopt goed. Weer later gaat het regenen voor langere tijd. Tegen half 12 gaan we naar bed. Peter heeft als eerste zijn tanden gepoetst en kan erin. Maaaaaar dan ontdekt hij dat zijn kussen kletsnat is. Boven het kussen is een luik. Het lekt. Peter z'n zeilpak aan. Het regent nog steeds vrij hard. Hij moet naar buiten om de lekkage op te sporen. Er blijkt een kier te zijn. Het raam is in het luik gekit en laat wat los. Precies boven het kussen. We stoppen er zolang een oude theedoek tussen en Peter krijgt een kussen van het logeerbed. De regen stopt. Goed moment.

Woensdag 2-9: In Kappeln boodschappen gehaald. Vanochtend eerst was het kil. Later heerlijk weer met zonnetje erbij. Ik bleef wat langer shoppen terwijl Peter met de zware tas met boodschappen naar de boot ging. We kunnen nu in de haven weer internetten dankzij onze web n walk stick. We hadden een van R en B gekregen maar dat werkte niet.Die hadden zij in NL gekocht en wij hadden er op Fehmarn en duitse simkaart bij gekocht. Werkte niet. Hier in Kappeln een andere gekocht. Super. Geen internetcafe meer. De rest van de dag op intenet en andere zaken gedaan op pc. Morgen dus Dyvig, Frau Saksen, ringen. Daarover vertelt Peter de volgende keer weer wat.

Daaaaaaaaag allemaal. Tot eind van de maand of begin volgende maand. Bis bald.

Groet van Metty (en Peter)