Warnemunde - Reisverslag uit Warnemünde, Duitsland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Warnemunde - Reisverslag uit Warnemünde, Duitsland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Warnemunde

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

25 Augustus 2009 | Duitsland, Warnemünde

Vanavond hoorden wij dat Rod en Becky met hun boot de Mahdi door een veerboot zijn overvaren. Zij zelf en hun hond zijn ongedeerd, maar de boot is waarschijnlijk niet meer te repareren. Toen wij hier aankwamen in Warnemunde om een uur of 7 stond er een sms-bericht op onze telefoons met het verzoek Rod terug te bellen, het was dringend. We hadden allerlei gedachten over wat voor dringends er dan wel kon zijn en dan hoor je zo iets. Het schijnt dat de veerboot de haven van Puttgarden op Fehmarn uitkwam en opeens naar rechts draaide, waar zij voeren. De mensen op de veerboot hadden de Mahdi niet gezien en zij konden niet meer uitwijken. Ze zitten nu in een hotel en verwachten daar nog lang te moeten blijven om de zaken te regelen. Zo verdwijnt hun thuis, waar ze 14 jaar op gewoond hebben.
Wij waren gebleven in Simrishamn in Zweden. Het was een aardige haven en een aardige plaats. We zijn 2 nachten gebleven. Aardige oude straatjes met aardige oude en nieuwe gebouwen. Terrasjes met redelijk wat touristen. Winkeltjes. De haven was goed beschut voor de verandering.
Op zaterdg 22 augustus vertrokken we om 6 uur 's ochtend met matige NW wind richting Glowe op het eiland Ruegen. De wind zou 4 tot 5 Bft worden en dan afnemen tot 3. De 4 tot 5 klopte wel maar het afnemen kwam er niet van. Het gevolg was een snelle maar wat hotserige tocht naar Duitsland. We legden om 6 uur in de avond aan in de haven van Glowe. Het weer was weer prachtig, de hele dag zon en dat zou ook de volgende dagen nog zo blijven. Het haventje ziet er aardig uit en er zijn meer dan voldoende plaatsen voor de passerende boten. Op zondag hebben we onze fietjes uitgepakt en een mooie fietstocht gemaakt. Langs de Breeger Bodden naar Altenkirchen, waar we de oude kerk bekeken hebben, en langs de oostzeekust weer terug naar Glowe. Ondanks dat er vele touristen op Ruegen verblijven kom je op zo'n tocht maar weinig mensen tegen. De meesten zaten aan het strand. 's Avonds hebben we op een terrasje vis gegeten. Lekker.
De maandag was de wind niet helemaal in de goede hoek en we hadden geen zin om te vertrekken. We hebben boodschappen gedaan en omdat het alweer een hete dag was zijn we naar het strand gegaan. We hebben zelfs in zee gezwommen. Het voelde heel ouderwets aan, met zand overal tussen en halfnat naar huis te lopen.
En dinsdag, vandaag zjn we dus verder gegaan naar Warnemunde. Weer zo'n 70 mijl, dus een behoorlijke dagtocht. De wind was aanvankelijk ZO 4 tot 5 en zou afzwakken tot 3 en West draaien. Het eerste stuk ging als een trein. De wind kwam van het land dus geen golven en we voeren ongemerkt ruim 7 knopen over de grond. Zelfs een tijdje 8. Maar na de middag viel de wind weg en moest er gemoterd worden. De dag begon mooi met volop zon, maar toen de wind wegviel verdween ook de zon en kwam er af en toe wat regen. Koud is het nog steeds niet. Ongeveer 7 uur kwamen we in de geheel nieuwe marina van Warnemunde aan. Na wat gezoek naar de ingang vonden we een geschikte box voor de nacht. We aten Franse kaas en belden Rod terug en hoorden van hun ongeluk. We zullen ze morgen op Fehmarn opzoeken.