Igoumenitsa - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Igoumenitsa - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Igoumenitsa

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

29 Augustus 2011 | Griekenland, Athene

Na het mooie Ormos Ay Stefanou of Stefanos gaan we naar Gouvia. Dat is wel 8 mijl verder. We gaan daar in de dure haven liggen. Niet dat we dat willen maar we moeten wel. We hebben een dekpa nodig. Een soort incheck in Griekenland. Haal je hier in Gouvia bij de douane. We gaan eerst inchecken bij de haven en betalen direct voor 1 nacht. Dan gaan we de dekpa halen. Ach wat jammer nou de dekpa s zijn net allemaal op. Hadden we hier ook niet in de haven hoeven zijn. We krijgen een tijdelijk papier mee met stempel. Toch wat. We kunnen nu wel water tanken en douchen. Die douche blijkt later uit 1 straal te bestaan. Dit is best wel een grote en ook dure haven maar op goede douches is bezuinigd.

Zaterdag 20 aug. Voor 2 uur in de middag moeten we de box verlaten hebben. We gebruiken alles wat we kunnen in de korte tijd die we nog hebben. Stroom en water. Ik doe snel allerlei wasjes. Peter zuigt de boot en tondeust zn haar. We internetten ons een ongeluk en tanken de boot weer vol met drinkwater. Zo flink gebruik gemaakt van deze veel te dure haven. Weg wezen. Tegenover de haven is een mooie kom, daar gaan we voor anker. Er liggen vele andere boten. Ook een boot met Nederlandse vlag. Peter zwemt even naar de boot toe. De man vraagt of we koffie komen drinken. Het is Frans. Hij is hier met 2 Franse vriendinnen. Zijn vriendin is thuis, aan het werk. Hij en ook de 2 vriendinnen wonen in Frankrijk. Van oorsprong komt Frans uit Nederland. Ennnnn..... jawel hij is tandarts. Ennnn ja.... hij studeerde ook in Groningen. Twee jaar eerder dan Peter afgestudeerd. Zij vertrekken straks naar Stefanos. De mooie baai waar wij net vandaan komen.

Zondag 21 aug. blijven we waar we liggen. Maandag gaan we naar Kerkira, de hoofdstad op Corfu. We ankeren vlakbij de stad, bij het oude fort. Mooi daar. We blijven er enkele dagen. Ik kan niet loskomen van de stad. Het is er zoooooo leuk. Gezellige straatjes met bazar achtige winkeltjes, natuurlijk leuke terrasjes, mooie oude huizen maar ook gewone griekse huisjes, goede sfeer. s Avonds is het weer bere gezellig maar ook druk. We eten op een avond heerlijk in een achteraf straatje. Wat uit de massa en de drukte. Ik eet stuffed tomatoes. Heerlijk vind ik dat. Helaas is het bedienende kreng een kreng. Er komt met moeite een woord uit en ze kijkt zo kwaaiig. We bedenken dat ze wel een getraumatiseerd leven zal hebben gehad tot nu toe. Ze is nog jong en dan al zoveel hebben meegemaakt is ook niet niks. Gelukkig verkeren wij in elkaars gezellige gezelschap en we zitten er fijn met nog andere gasten en.... het eten is lekker (niet klaar gemaakt door kreng, die bedient slechts.)

Donderdag 25 aug. gaan we dan toch verder. We gaan naar Ormiskos Valtou. Dit is op het vaste land van Griekenland tegenover Corfu. Niet ver. Het is een zeer stille baai, erg beschut. Het tegenovergestelde van Kerkira. Als je daar aan komt denk je dat het daar uitgestorven het eind van de wereld is. Zo stil en eenzaam. Eerst liggen we er helemaal alleen. Later komen er toch nog 2 boten bij. We gaan met de bijboot naar de kant. Er liggen wel een paar kleine vissersbootjes. Daar gaan we bij liggen. Bovenop de heuvel staat een soort huis. Ja t lijkt ook wel een bouwval. Wat zou t zijn?? Zouden hier mensen wonen? We zien niets. Er lopen een paar paarden en er is een hond. We wandelen naar de andere kant van de berg. We komen wel auto s tegen en scooters. We eindigen bij een langgerekt strand waar nog vele badgasten zijn. Ook zien we verderop een plaats liggen. Dat is nog ver, wij gaan terug naar de boot. Het is schemerig en we worden overvallen door de muggen. Smeren ons vol met stinkspul tegen muggen. Dat helpt, tijdelijk dan want s nachts vreten ze ons op. Ze gaan net daar zitten waar je geen spul smeerde. Het is heet dus we hebben niets aan of over. We geven ze ook alle kans tot steken. s Ochtends tellen we de bulten. Gek, ik heb er altijd veel meer dan Peter. We gaan met het muggenracket op zoek naar die vieze bloedzuigers. We verknetteren degenen die we vinden op het racket. Geef terug dat bloed, het is mijn bloed, ons bloed.

Zaterdag 27 aug. We gaan naar Igoumenitsa. Ander baaitje ah vaste land. Niet ver. We zeilen eerst een stuk richting Corfu omdat het heet is maar lekker verkoelend op het water. Tegen vier uur in de middag gaan we naar de baai. Ook hier een grote kom waar je ruim kunt ankeren. De plaats op zich lijkt erg lelijk. Veel lelijke gebouwen, veel verval. Komen de toeristen hier op af?

Zondagavond lopen we wat verder en komen dan in een centrum waar het beter is. De vele terrasjes en mensen op straat maken het toch weer gezellig en sfeervol. We gaan op een terras aan het water zitten. Bestellen wat te drinken en krijgen er tot onze verrassing gebakken aardappeltjes, gebakken kip en een grote schaal popcorn bij. Zomaar, borrelhapje. Lekker. Het begeleidende kassabonnetje laat zien dat het erg goedkoop is. Dan bestellen we nog eens en ja, weer aardappelen en kip. Morgen kunnen we hier wel gaan eten. Wat te drinken bestellen, schaaltje erbij, nog wat drinken, weer schaaltje. Voldoende is het ook wel, zeker met de popcorn er nog bij.

Straks of morgen gaan we naar het volgende baaitje. Verder willen we nog graag naar Paxos, Antipaxos en een deel van Lefkas. Daarna naar Preveza voor de winterstalling. Dat zal zo half september zijn. Het schiet al op. Nog maar even genieten van het mooie weer hier want in Nederland...........

• 29 Augustus 2011 - 16:13

Esther:

Het is hier 14 graden!!

• 06 September 2011 - 21:05

Karin Visser:

he Met,
    las net nog even je blogje, volgens mij vermaken jullie je wel daar.
    Kom nog maar niet terug hoor, t is hier al herfst tot en met... wat een k-weer.
    de zon zijn we alweer vergeten.
    Help, waar zullen we de herfstvak naar toe??? Intussen is Nanda getrouwd en die vermaakt zich in Marokko. Over twee weken gaan we weer kippen meppen.
    in okt is Nan er weer, dan ben jij er ook weer? we zien je wel verschijnen. Nog veel plezier he!
    grtz..