Preveza -2 - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Preveza -2 - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Preveza -2

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

23 September 2011 | Griekenland, Préveza

De volgende dag dinsdag 20-9 blijft het heel stil aan boord. Geen watergekletter, geen koffiegeur, geen verschuiven van de giek, geen heen en weer lopen aan dek. Peter is ziek en blijft in bed. Meestal is hij vroeg en als eerste op. Deze keer niet. Ik zet koffie, Peter wil niets eten of drinken. Het onweer en de harde wind van gisteren hebben hun sporen nagelaten. Vannacht was P en paar keer uit bed, keek op de thermometer en zag dat het 19 gr. was. Boe, dat zijn we niet gewend. We hadden een deken over vannacht. Ook bijzonder. Ik ga eens buiten kijken. Het miezert nog en het is kil en bewolkt. Ik heb een lange broek aan. Heel gek. Het dek is bezaaid met blaadjes. Ja, de herfst is nu ook hier zichtbaar. Op zich wel weer leuk. Ik hou daar wel van, zo'n zichtbare herfst. Ik haal de grootste rommel weg en gooi het gewoon overboord. Er volgen nog enkele regenbuien, het onweert een beetje maar tegen 11 uur 's ochtends (jaaa de zon kan het hier niet laten), breekt ie weer door. Het wordt niet heet (23 g.) en de loft blijft als een breiwein (de lucht lijkt wel vol te zitten met karnemelksepap opgehoopt in een melkwagen. In dit geval wel de pap met die grove korrels). Peter krijgt enkele molletjes wat water een glaasje sinaasappelsap en druifjes. Ik be-Nightengale (leuk werkwoord he) hem behoorlijk maar hij is ook erg aandoenlijk in zijn ziekteproces. Ik ga verder met wat ik noem 'Yvonne voorbereidingen'. Zij gaat helaas niet mee naar NY maar we stoppen een grote poster in de koffer waar ze op staat. Filmen wat we gaan doen, poster mee en zo is ze er dan toch een beetje bij. Wat moet er mee aan attributen? Hoe gaan we het doen? Ik heb al vele ideeen over leuke scene's en over hoe het daarna achter elkaar te zetten zodat het en mooi geheel wordt. De regen is weg maar tegen 3 uur 's middags begint het hard te waaien. De laatste stuiptrekkingen van het slechte weer. Een dag later is de herfst hier weer voorbij.

Op zich fijn dat de zon (weer gaat) schijnt/schijnen maar dat echte herfstweer mag ik wel. Wind, regen, onweer, donker. De elementen op hun best. De lucht is heel gevarieerd dan (anders ALTIJD strak blauw). Ja, te lang moet het slechte weer niet duren. Maar ach zo'n dagje als vandaag, daar had ik best nog 1 van aangekund. De volgende dag is het alweer 28 gr. en de dagen erna zal het 31 g. worden.

's Avonds als ik bekijk hoe het ziekteproces zich ontwikkelt, schrik ik me rot. Peter ligt in bed en beweegt wat met zn handen. Ik sta naast zn bed. Ik pak zn hand en ZIE.....dat zn hand aan de binnenkant helemaal groen is. "Ooo, je bent misselijk in de linkerhand" zeg ik. P. schrikt ook. Dat wist hij nog niet en hij had het ook niet gevoelt (die misselijkheid daar). Ik wil vergelijken met de andere hand. Maar nadat ik zei dat hij "misselijk is in de linkerhand" wil hij niet dat er vergeleken wordt. Hij kan zooo dwars zijn in zijn ziekteproces. Hij meent dat ik een beetje aan het klieren ben maar.........zo ben ik helemaal niet.

Woensdag 21-9: P. is nog niet fit maar om 10 uur gaan we wel met het busje van de haven naar Preveza-stad. We willen naar het tax-office. Daar een blauw papier halen, betalen (alvast voor de dekpa) en later dat blauwe papier en betalingsbewijs weer inleveren bij de port police, waarna we dan eindelijk onze DEKPA zullen krijgen. Het wordt een erg lollige ochtend. In het tax-office worden we naar een balie gestuurd waar 4 medewerkers zitten om de meute te helpen. Het is er redelijk druk. Wij gaan in de minst lange rij staan en worden geholpen door een olijk uitziend kort bollig mannetje, balieman zullen we maar zeggen. Balieman spreekt geen woord Engels maar daar weet hij raad mee. Naast ons staat een man te wachten op zijn beurt bij balievrouw. Deze man draagt een rood shirt. Kennelijk kent Balieman Rood shirt. Balieman vraagt aan Rood shirt wat hij moet zeggen tegen ons in het Engels. Rood shirt zegt ons onze paspoorten te pakken. Balievrouw (bezig met een klant die voor Rood shirt staat) bemoeit zich er ook even mee door luid in het Grieks 'Dekpa' te roepen. O dat begrijpen we wel, ja daarvoor zijn we hier. Balieman wil nog wat weten. Rood shirt wordt onze vaste vertaler. Balieman heeft P. zn paspoort nu maar is hij (Peter) wel 'owner' van het schip. Wij beamen. Balieman gaat vergenoegt door met alles in de computer in te voeren. Wat is nu je voornaam vraagt Rood shirt via Balieman aan ons (Balieman heeft Peter zn paspoort in de hand en kan dus alles lezen maar dat schijnt lastig te zijn), (de rij achter ons groeit en groeit): is je voornaam nu Makkum??? Nadia?? Peter?? En wat is dat Cornelis dan?? We gaan er echt aardigheid in krijgen. MAAR DAN..... Peter zn achternaam. Ik denk dat balieman hoopt dat hij nooit weer iemand voor zn neus krijgt met zo'n achternaam. Balieman begint aan het tikken van de achternaam. 'Schellin' staat er al. Rood shirt is even afgeleid en kan ons niet helpen. Balieman moet het zelf zien te redden en...dat doet hij. Hij wijst naar zn scherm en dan wijst hij op de achternaam in het paspoort en op het scherm van zn computer. Steekt zn duim omhoog. De balie is vrij hoog. Wij liggen op onze buiken op de balie om mee te kijken op zn scherm. We zeggen dat het prima gaat. Maar zegt Peter: "there is more". Ja de naam is nog iets langer. Schellin is niet voldoende. Balieman weet het echt niet meer, trekt zn schouders op en maakt 'nee' bewegingen met zn hoofd. Peter buigt zich nog verder naar voren en ligt bijna in de schoot van Balieman. Peter tikt zelf op de computer van Balieman de laatste 3 letters van zijn naam. Zo 'ger' staat er nu ook. Terwijl Peter zelf de rest van zn naam intikt vraag ik Rood shirt (inmiddels niet meer afgeleid) of hij nog op zoek is naar een baantje. Rood shirt lacht. Balieman lacht ook. Het is af. Hij zet een stempel op een blauw papier en dan kunnen we naar een andere balie om te betalen. We nemen afscheid van Balieman. Echt een leuke, aardige man die ook wel weet wie hij moet inzetten om zn werk af te krijgen maar of hij nu echt geschikt is ????????
Twee dagen later zullen we bij de port police een dergelijk iets beleven als we met dit, vandaag verkregen blauw papier, de DEKPA gaan halen. Greece....overschot aan ambtenaren, bureaucratie verminderen. Misschien vakken gaan leren? Zoveel smeden zijn er niet, maar wel nodig.

  • 23 September 2011 - 13:35

    Wanie:

    Balen zeg voor Peet... Jammer voor jou ook SCet, nou geen koffie op bed. Zal wel wennen zijn.

    Ape pis is ingevuld... Ben bij Skonne geweest, pruik staat puik!
    x swanie

  • 24 September 2011 - 20:35

    Yvonne:

    Je maakt me wel erg nieuwsgierig. Alle lol die jullie tijdens NY hebben, krijg ik achteraf allemaal nog. Ik kan me er nu al op verheugen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Préveza

2011 Verder van Spanje naar Griekenland

Met de NADIA zullen we de Middellandse Zee verder verkennen richting het oosten

Recente Reisverslagen:

30 September 2011

Preveza- 4

23 September 2011

Preveza -3

23 September 2011

Preveza -2

20 September 2011

Preveza

30 Augustus 2011

Lefkas
Metty en Peter

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 215004

Voorgaande reizen:

23 Juni 2022 - 20 September 2022

Reis naar Belgie

15 Mei 2018 - 15 Oktober 2018

Via Berlijn naar de Oostzee

30 April 2016 - 15 September 2016

Varen in Nederland 2016

17 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Nog één keer terug naar de oude Nadia

23 Mei 2015 - 03 Oktober 2015

Griekenland 2015

13 Mei 2014 - 16 Oktober 2014

De oostelijke Middellandse Zee 2014

14 Mei 2013 - 15 Oktober 2013

Meer Ionische Zee 2013

03 Maart 2013 - 14 Februari 2013

Even terug naar Preveza

14 Mei 2012 - 30 September 2012

2012 Vanuit Griekenland verder naar het oosten

06 Mei 2011 - 01 Oktober 2011

2011 Verder van Spanje naar Griekenland

10 Mei 2010 - 30 Oktober 2010

2010 Zeilreis naar de Middellandse Zee

19 Mei 2009 - 30 September 2009

Zeilreis 2009 naar de Oostzee

Landen bezocht: