Lefkas - Reisverslag uit Lefkáda, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Lefkas - Reisverslag uit Lefkáda, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Lefkas

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

30 Augustus 2011 | Griekenland, Lefkáda

Maandag 29 aug. blijven we ook nog in Igoumenitsa. We hebben een mail van Kalle gekregen. Ze hebben weer problemen met de boot en gaan niet naar Lefkas voor de winter. Ze proberen naar Marseille te komen om daar de boot op een trailer richting Nederland te zetten. Geen weerzien in Griekenland dus. Jammer. Wij doen allerlei nuttige dingen en gaan 's avonds uit eten aan de boulevard, waar we vanaf onze tafel heel in de verte het ankerlicht van de Nadia zien schitteren. Eenzaam, want we zijn de enige ankeraars in de grote baai. Het eten is heerlijk en bijna voor niets. Koffie hadden ze alleen niet dus dat zijn we bij de buren gaan halen,
Volgende dag gaan we verder naar een plaatsje Mourtos, waar je tussen een paar eilandjes een aantal beschutte ankerplekken hebt. We zeilen rustig met een zwak windje het kleine stukje langs de kust en vinden een geschikte plek. Vanwege de kleine ruimte gaan we voor anker met een achterlijn naar de kant. Dat had nog wel enige voeten in de aarde, maar uiteindelijk zat alles op zijn plek en lagen we als een huis. Later het plaatsje bekeken. Bestaat eigenlijk alleen maar uit touristentoestanden, maar het ziet er wel leuk uit. We wandelen naar het strand, doen nog wat boodschappen en drinken wijn op een terrasje. Terug naar de boot.
Op woensdag 31 steken we over naar Paxos zo'n 12 mijl verder. We gaan naar een baai aan de noordkant van het eiland bij Lakka, die beschut is voor de meeste winden. Het blijkt een prachtige baai te zijn met hoge bergen er om heen en een klein plaatsje aan het einde. Wel veel boten her en der voor anker. We vinden nog wel een plek en gooien het anker uit. We liggen direct goed.
Het plaatsje is erg aardig. Klein gezellig met veel straatjes en eettentjes. 's Nachts blijkt er een heel vervelende swell de baai in te komen, waardoor de boot onaangenaam ligt te rollen. Heel slecht voor de nachtrust. Omdat de omgeving wel heel mooi is willen we toch nog even blijven, maar we gaan wel naar een andere plek, verder naar binnen. Nog niet zo eenvoudig, want waar we willen liggen is de bodem begroeid. Tot 2 keer toe houdt het anker niet, zodat we noodgedwongen toch weer wat naar buiten gaan, waar de bodem zanderig is. Daar lukt het wel. Deze verandering lijkt te helpen want de verdere tijd dat we er zijn slapen we redelijk goed. We maken een lange wandeling in de omgeving. Eerst door oude olijfboomgaarden en later door bos tot we boven op de klif aan zee uikomen. We volgen een geitenpaadje langs de rand van de klif met prachtig uitzicht. Helaas loopt het paadje plotseling dood en moeten we een heel eind terug voor we een weg vinden naar Lakka. Heel mooie wandeling. Na afloop zijn wel wel toe aan een zwempartij achter de boot. Vrijdag blijven we ook nog omdat we moeilijk afscheid kunnen nemen van dit baaitje. We gaan weer op pad, deze keer langs de kust in de baai aan de westkant. We volgen een heel smal paadje tot aan het laatste en hoogste punt van de berg aan het begin van de baai. Ook dit is zeer de moeite waard. En warm. Terug op de boot koffie met taart. Zaterdagmorgen drinken we eerst nog koffie op de kant en vertrekken daarna naar de zuidkant van dit kleine eilandje. Er ligt daar een eilandje bijna tegen Paxos aan met er tussenin een soort kanaalachtige ruimte waaraan het plaatsje Gaios ligt. Zeer beschut. Je kunt er ankeren aan de buitenkant van het eilandje, maar je kunt ook in het kanaal aan de kade liggen met voor het anker uit en de kont aan de kade. Deze truc hadden we nog nooit gedaan maar het moest er toch een keer van komen. Het ging merkwaardig goed. Metty liet het anker zakken tot we bijna bij de kant waren en rende toen snel naar achter om lijnen te gooien naar hulpvaardige handen op de kant. Die zijn er gelukkig altijd. We lagen zo midden in de drukte van een straat met verkeer en zeer vele terrassen. Wel erg gezellig. We blijven 2 nachten liggen. We wandelen in het plaatsje en langs de kustweg. We eten 's avonds heerlijk op een rustig terrasje. Wel jammer dat je niet even achter de boot in het water kunt springen want het is nog steeds erg warm. We douchen wel aan dek. Maandag 5 sept. gaan we weer. Nu naar Lefkas. 32 mijl. Onze vriendelijke Engels/Nieuw Zeelandse buren gaan ook weg, net wat eerder dan wij, omdat ze waarschijnlijk hun anker over het onze hebben gelegd. Het geeft geen problemen. We moteren het eerste stuk. Geen wind en we moeten toch ook de accu's weer wat oppeppen. Later steekt er een stevige wind op uit het zuidwesten en we varen vlot door naar het kanaal van Lefkas waar je eerst door een brug moet, die Lefkas verbindt met het vaste land. De brug draait op het hele uur en we komen om 10 voor 5 aan. Goeie timing. Bij Lefkas ankeren we tussen de marina en stadskade in een zeer rustig stukje water.
We hebben al een tijdje toenemende lekkage van een koelwaterpijp, waar een scheurtje in zit, en daar wil ik hier naar kijken. Dus de volgende dag aan het werk, maar helaas heb ik geen passende inbussleutel. Het is een maat tussen de 6 en 8 mm. Heel ongebruikelijk. Gelukkig kun je hier van alles krijgen en na enig zoeken vond ik dan ook een sleuteltje 7. Dat paste ook niet. Te groot. Een rare Engelse maat dus. Na wat bijvijlen paste het sleuteltje en kon het spul gedemonteerd worden. Mijn pogingen om noodverband aan te leggen mislukten en we verhuisden naar de kade om van daaruit met het kapotte onderdeel te gaan zoeken naar een reparateur. De werkplaats in de marina kon ons niet helpen, maar een zeer vriendelijke dame daar vertelde ons dat er 1 man op Lefkas was die koper kon lassen. Spiros, die zijn werkplaats op 7 km van de stad had. Zij belde voor ons naar Spiros dat we er aan kwamen en wij togen op onze fietsjes op weg. Zonder moeite vonden we Spiros, die erg aardig bleek en in 10 min het gat dicht maakte met hardsoldeer. Alles zit weer op zijn plek en de lekkage is over. Heel fijn. We hebben hier ook motorolie, antivries en 25 meter tuinslang gekocht. Verder lopen we hier de avonden door de drukke straten en drinken wijn op een terrasje. Morgen gaan we waarschijnlijk naar Nidri. Of we blijven nog een dag. We zien wel.

• 08 September 2011 - 13:01

Regina:

Hoi Metty en Peter,

Leuk dat jullie hier zijn. Ik heb erg goede herinneringen aan dit eiland waar we een keer op vakantie zijn geweest. Mochten jullie nog willen blijven. Zijn jullie al bij het eiland van Onassis geweest, erg mooi strand hier. Bij Spiros in Nidri (de eigenaar heette zo, maar ik weet niet meer of het restaurant ook zo heette) kon je erg lekker eten) en ze hadden erg lekkere zelf'gebrouwen' rose. (maar ook de ouzo en metaxa waren niet te versmaden). Vasiliki is ook een erg leuk plaatsje. En voor de oude garde: wie betaalt de veerman is hier ook ooit nog opgenomen. Ben dus nu even lichtelijk jaloers, nu het weer hier zwaar te wensen overlaat, dus ik zou nog even wegblijven als ik jullie was.

• 09 September 2011 - 08:04

Rena:

Ben steeds weer verbaasd en zal me wel blijven verbazen over jullie reis! Geweldig,wat zien jullie veel en wat willen jullie ook veel zien,kijken waar loopt dit heen! Geniet van de laatste maand en tot leeszens. gr