Delft - Reisverslag uit Delft, Nederland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Delft - Reisverslag uit Delft, Nederland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Delft

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

03 Juli 2022 | Nederland, Delft

Dinsdag 28 juni. ´s Middags na het bezoek aan het Teylers museum splitsen we ons op, Metty gaat in de stad kaarten en postzegels kopen en ik zoek een AH op voor wat boodschappen. Later loop ik nog wat rond in de omgeving van het Spaarne. Ik kom langs de oude koepelgevangenis, die verbouwd wordt tot wat dan ook. Ik ben er even naar binnen gelopen, wat nu zomaar lijkt te kunnen, en zag allemaal modern ingerichte kleine ruimtes , waarvan de functie me niet duidelijk was. Het stond er ook niet op, alleen dat je er niet in mocht. Verderop kom ik langs de enige nog bestaande stadspoort in Haarlem, de Amsterdamse poort uit 1486. Mooi hoor. ´s Avonds lopen we weer een eind door de stad.

Woensdag 29 juni. We gaan naar het Frans Hals museum. Niet zo makkelijk te vinden en de merkwaardig slecht werkende Google maps helpen niet erg. Maar het is een mooi museum vol 17de eeuwse kunst en een behoorlijke collectie Halsen. Als we alles bekeken hebben gaan we op de zonnige binnenplaats zitten voor koffie en een heerlijk belegd broodje.Metty gaat naar de korte Houtstraat om foto's te maken terwijl ik me terugtrek op de boot. We spreken om half 4 af bij de ingang van de Bavo kerk. In de kerk blijkt een jeugdkoor bezig met repeteren en dat klinkt geweldig in deze enorme ruimte. Metty komt er achter dat deze avond een voorstelling is met verschillende koren en wil er heen. Ik hoef niet zo nodig en blijf lekker thuis. Achteraf blijkt het stuk dat we samen hebben horen repeteren het mooiste was van de avond. Mazzel voor mij.

Donderdag 30 juni. We zeggen Haarlem vaarwel en volgen het Spaarne en later de Ringvaart en de Zijl langs oa Hillegom, Lisse en de Kagerplassen naar Leiden waar we na veel gedoe met bruggen, die niet willen draaien en zo, aanleggen in de gemeentelijke jachthaven in het centrum van de stad. Het was een aardige tocht met goed, maar niet zo heet weer maar toen we aanlegden begon het te regenen en dat bleef de rest van de dag zo. Wel een leuke plek, aan een parkje maar nat. We doen dan ook niet zo veel meer die dag.

Vrijdag 1 juli. We doen de was. Er is hier een keurig sanitair gebouw met plees, douches en was- en droogmachines. Alles te bedienen met het aan-uit systeem. Net als het liggeld en de stroom. Dat schijnt trouwens nu overal zo te zijn. Ondertussen valt er af en toe een klein buitje, maar veel stelt het niet voor. Na de lunch op de boot lopen we naar de Hortus botanicus. Eerst regent het een beetje dus we beginnen in de kas. Het is een pracht. Zoveel verschillende planten en plantjes met onuitsprekelijke namen. Het park gedeelte vind ik eigenlijk het mooist. Veel prachtige bijzondere bomen en struiken met bloeiende planten ertussen. Er is ook nog een tropische kas met behalve een hoge temperatuur ook een hoge vochtigheidsgraad. Daar ga je, vooral op de hogere verdiepingen, dus echt dood van de hitte. Als we genoeg hebben van al dat groen zoeken we de rust van de Pieterskerk. We mogen naar binnen voor een zacht prijsje omdat er binnen gewerkt wordt. De kerk is enorm en bijna helemaal leeg. Een indrukwekkende ruimte, waarin vele deels gedekte tafels staan met bijzondere doorzichtige plastic stoelen terwijl lieden rondlopen met bestek, glazen en vazen. Er is ook een lichtconstructie die vanaf de zijkant bestuurd kan worden. Er wordt die avond een diner gehouden. Als we naar buiten lopen vragen we wie er dan wel komen eten, het blijken alle burgemeesters van Zuid Holland te zijn met alle dijkgraven. Dat mag dus wel wat kosten. Na het eten maken we weer een grote wandeling door de stad. Het is overal zeer levendig en rumoerig. De terrassen zitten vol en overal zitten mensen op straat buiten. In de grachten varen eindeloos veel bootjes met feestende personen die laten weten dat ze er zijn. Kortom een gezellige stad.

Op zaterdag 2 juli zakken we verder af naar Delft via het Rijn-Schiekanaal ofwel de Vliet. Een mooi stuk met tot Leidschendam aardige natuur en vooral tussen Leidschendam en Den Haag veel mooie huizen met prachtige tuinen aan het water. Het mini sluisje in Leidschendam is merkwaardig stil en we schutten vlot naar het zuidelijke deel van de Vliet. We zijn al om 2 uur in Delft want het is maar een klein stukje. De Kolk waarin de gemeentehaven ligt is al aardig vol en met moeite kunnen we ons nog ergens tussen wringen. Ook hier werkt alles weer met het aan-uit systeem. Je toetst het nummer in op je telefoon van de stroomaansluiting bijvoorbeeld, drukt op start en je hebt stroom. Het werkt. Eind van de maand krijg je de rekening.

We gaan natuurlijk de stad in, ook hier is het ontzettend druk. We lopen door de smalle straatjes en kopen een ijsje op de Markt, maar als we even de Nieuwe kerk binnen willen lopen doen ze juist de deuren dicht: 5 uur. Extra attractie is dat er vele bootjes rondvaren met bandjes die verschillende soorten muziek spelen. Ook op de pleinen zie je bandjes die een paar nummers spelen en weer inpakken en vertrekken naar een volgende locatie. Erg gezellig. Uiteindelijk gaan we terug naar de boot en drinken een borrel. We eten de nasi die nog over was van gisteren en later op de avond gaan we lekker op de kant douchen.

• 03 Juli 2022 - 19:13

Yvonne:

Leuk om jullie weer te volgen. En in Nederland valt er dus ook nog van alles te ontdekken. Veel plezier.

• 03 Juli 2022 - 22:12

Soeanie:

Hè heerlijk weer jullie verslagen te lezen. Zo veel te zien in Nederland. Ik doe allemaal inspiratie op.

• 05 Juli 2022 - 22:32

Willem Brandenburg:

Leuke verhalen weer, Peyer en Metty. Fijn dat jullie ook weer op pad zijn. Groetjes van Willem en Ingeborg.