Roscoff - Reisverslag uit Roscoff, Frankrijk van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Roscoff - Reisverslag uit Roscoff, Frankrijk van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Roscoff

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

04 Juni 2010 | Frankrijk, Roscoff

Zoals gezegd vertrokken we op 27 mei richting Brest. Het was 5 uur in de middag voor we de haven uit konden in verband met het tij. Het zeilen ging in eerste instantie best met niet te veel wind uit net aan de goede richting. Vervelend was wel dat het zicht steeds wat slechter werd tot we eigenlijk geheel in de mist zaten. Bijkomend probleem was dat we de scheepvaartroute op dat moment over moesten. Ons plan was om diagonaal naar de overkant te varen omdat dat gewoon de kortste weg is, maar onder de gegeven omstandigheden besloten we toch maar haaks over te steken zodat we zo snel mogelijk uit de route van de grote schepen waren. Het was wel griezelig. Soms was er 100 meter zicht soms wat meer. Af en toe zag je een schip uit de mist langs schuiven op toch wel korte afstand, maar ze lagen nooit op ramkoers. In ieder geval kwamen we veilig aan de overkant aan en konden we koersen naar Brest. De avond viel en de wind viel en we motorden verder door de mist. De volgende dag hadden we genoeg van het gemotor en zijn we naar de kust gevaren naar een plek Roscoff, waar je redelijk zou moeten kunnen ankeren. Al slalommend tussen de eilandjes en de rotsen vonden we een plek waar je aan gemeentelijke boeien kon vastmaken en overnachten. Op de boeien stond vermeld dat je betaling verschuldigd was aan de gemeente Roscoff. Er is niemand langs geweest. We lagen behoorlijk beschut tegen wind en deining en we sliepen er best. De volgende dag bleek regen en meer tegenwind te brengen van 4 tot 6 Bft, dus we bleven liggen. Relaxen, boekje lezen. Diepzinnige gesprekken bij de borrel. We hebben nog geprobeerd aan te leggen in de veerboothaven (we zagen de veerboot vertrekken, dus we wisten dat er plaats was.) om boodschappen te doen. Toen we er waren riep ik de havenmeester op of we wel even ergens mochten liggen om boodschappen te doen. Hij zij dat het wat hem betrof best was, maar dat het zondag was en de winkels dicht waren. Terug naar onze boei en gewacht tot morgen. De volgende dag, dat moet dus maandag geweest zijn was de wind nog tegen, maar niet zo hard meer en we besloten te proberen op de motor verder te varen met de stroom mee. Dat bleek dus onmogelijk. De golven waren dermate hoog en kort dat we gewoon geen snelheid maakten en alleen wat o0p de golven lagen te beuken. We zijn teruggekeerd naar onze boei. Misschien wordt het morgen beter.