naar l'Aber Wrac' h - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu naar l'Aber Wrac' h - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

naar l'Aber Wrac' h

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

05 Juni 2010 | Frankrijk, Parijs

Op 31 mei deden we opnieuw een poging Roscoff te verlaten en deze keer met succes. De wind was nu de goede kant uit en de zee een stuk rustiger. We zeiden onze trouwe boei vaarwel en zeilden voor de wind naar een plek ongeveer 30 mijl verop :
l'Aber Wrac'h. De aankomst daar was spectaculair. Tussen allerlei rotsformaties en vuurtorentjes door waar de golven op braken voer je een eind de rivier op tot in een heuse marina. Heel aardig en plaats genoeg. We legden aan achter een Nederlander, die ons direct college gaf over het varen in Frankrijk, Spanje en waar hij ook nog meer geweest was. Toen we ons van de man hadden losgeweekt gingen we op zoek naar een supermarkt, die aanwezig moest zijn in en aanpalend gat: Landena. Het was 1,5 km. lopen van de haven, maar wel stevig bergop. Het bleek een warme wandeling te zijn. Na de inkopen, 4 tassen behoorlijk vol, even op een terrasje gezeten op de markt in de zon. Daarna lieten we ons met de boodschappen van de berg afrollen terug naar de boot. Tijd om te douchen. De haven was voorzien van modern sanitair. Helaas bleek achter de mooie tegels het oude Frankrijk nog behoorlijk aanwezig. Het douchewater was net niet koud, als er tenminste water was. Een groot deel van de tijd klonk er alleen ver weg geborrel en gesputter zonder dat er meer dan een paar druppels koud water uit de kraan kwam. Jammer, maar toch was het een aardige plek, waar je waarschijnlijk mooi kon rondwandelen. We aten 'avonds in een eethuisje aan de haven matig eten maar wel gezellig. De koffie was erg lekker. We keken op Berts telefoon naar de weersvooruitzichten op internet en die waren voor onze oversteek naar Spanje merkwaardig goed, dus we besloten de volgende dag met het tij om 10 uur te vertrekken.
De volgende morgen deden we eerst nog een poging nat te worden onder de douche en vertrokken met een uur vertraging vanwege heftige regenbuien naar het zuiden.