Nidri - Reisverslag uit Nidri, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Nidri - Reisverslag uit Nidri, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Nidri

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

20 Mei 2012 | Griekenland, Nidri

Daar zijn we dan. Zoooooo druk gehad. In de vroege ochtend van dinsdag 15 mei vlogen we naar Preveza/Lefkas. Goede vlucht. Vroeg in de ochtend waren we al in de haven. Peter ging direct los. En hoe. Er moet namelijk nog heeeel veeel worden gedaan. Vrijdag gaan we te water en daarvoor moeten we dus nog veel doen. Zaterdag komt Jaap. Peter zn broer. Helaas kan Marleen niet mee ivm ischias. Jammer. Het weer is heerlijk vandaag, dinsdag de 15-e mei. Wat wolken maar ook veel zon. Ik pak de koffers uit en Peter gaat direct onder de boot dingen doen: primer, twee keer anti-fauling, poetsen, verstuivers in de motor gezet, waterpomp weer in elkaar, bout in de keerkoppeling gezet, enz. enz. enz. Echt veel. Eelke belt. Hij gaat met nog 5 anderen en Gerrit op Gerrits boot vanavond naar Engeland. Een wedstrijd. Het weerbericht: koud, hagel en onweer. Hele nacht lekker doorzeilen. Boe, wij blijven wel hier. De volgende dag heb ik Eelke een sms gestuurd:"hoe was de tocht"?. Tot nu toe nooit meer iets van hem vernomen. Later wist Jaap te vertellen dat Gerrit nog wel het weerbericht had verteld op tv. Ze zullen het er goed van hebben afgebracht. 's Avonds eten we lekker in de taveerne op het terrein. We hebben nog geen eten in huis. Erg gezellig in de taveerne. Het is er ook wel druk. Allemaal mensen van boten. Woensdags ga ik met het havenbusje mee naar Preveza stad om boodschappen te halen. Peter blijft aan de boot werken. Ik onmoet direct allerlei andere mensen van de haven. Polen die al heel lang in Zweden wonen, Nederlanders, Engelsen. Leuk, al die nationaliteiten. Iedereen heeft wel een verhaal over het varen hier van vorige jaren. De rest van de week werken we hard door. Vrijdag om 12 uur kunnen we gelaunched worden (te water). We zouden om 3 uur te water gaan maar er is opeens een plekje vrij. Yanni, van de haven, komt naar ons toe en vraagt of het past. Peter is net even weg. Ik zeg Yanni dat ik het even wil overleggen. "We can make him a surprise" zegt Yanni. Hij zegt dat hij vast een beetje gaat voorbereiden, als het niet kan stoppen we weer. Een doortastende Yanni. Peter komt, het kan wel. Alles is klaar. Eenmaal in het water doen we weer van alles. Onder andere proberen of de motor het nog doet. En dan......is het zover. Het is zaterdag 19 mei en Jaap komt. Jaap is er al vroeg. Peter haalt hem van het vliegveld. Tegen kwart voor 10 's ochtends komen ze samen, met een fiets mee voor de bagage, naar de haven toe. Jaap gaat in de haven nog even douchen, we drinken koffie en vertrekken. We gaan naar Lefkas. Het is een mooie tocht. Windje uit het noord-westen. Kracht 3 later 4. We ankeren. Peter maakt 's avonds heerlijke macaroni en daarna gaat Jaap al vrij snel te bed ivm weinig slaap gehad de afgelopen nacht. We slapen allemaal erg goed. Zondag 20 mei gaan we naar Nidri op Lefkas. Eerst nog even met de bijboot naar de Lefkas-stad voor koffie. Het is heel stil, rustig op straat en op de terrassen. Echt zondag. De Griekse mensen die we tegenkomen zien er ook zondags uit. Alsof ze nog naar de kerk gaan of er net vandaan komen. De mooie, zondagse kleren aan. Terug op de boot halen we het anker op en vertrekken richting Nidri. Een heel mooi tochtje met alleen de fok op. Prachtige groene, hoge bergen rondom met mooi huizen. We gaan weer voor anker in de prachtige baai waar we vorig jaar ook lagen in het najaar. Het leuke is dat de kleuren hier nu anders zijn. Najaarskleuren zijn voorjaarskleuren geworden. Mooi. Later in de middag gaan we met de bijboot naar de kant. We gaan op een terras zitten waar ook internet verbinding is. Ik schrijf hier dit verhaal. We drinken wat en later gaan Jaap en Peter wat rondlopen en ik schrijf dit verhaal tot een eind. Het weer is nu heerlijk. Ongeveer 24 graden, zon maar regelmatig ook een lekker verkoelend windje. Van mij mag het zo blijven. Heter hoeft niet. Dit is prima. Jaap is al hele leuke spulletjes aan het verzamelen voor zijn familie en zichzelf. Erg leuke souvenirs. Hij heeft al een geweldig leeg joghurt emmertje voor de kleine Luuk. Voor op het strand. En voor zichzelf een fijne oranje vlag. Om uit te hangen als hij straks jarig is. Voor Marleen, Froukje, Sander en Saskia moet er natuurlijk ook nog iets komen. We helpen hem er graag bij en dat stelt hij ook ten zeerste op prijs. Op het terras vertellen ze ons dat het hier lang niet zo druk is als vorige jaren in mei. Ze zijn wel bedrukt. Erg sneu. Het is hier prachtig en aardige mensen. Ze proberen gewoon door te gaan. Gewoon werken, geld verdienen zoals altijd maar nu blijven de toeristen weg. Hier een oproep aan alle mensen: kom toch vooral naar Griekenland als je dat toch al van plan was. De mensen hier zijn niet anders. O, Peet en Jaap zijn terug van hun wandel. Ik stop. Even terug naar de boot. Daarna weer naar de kant. Om hier ergens gezellig iets te gaan eten. Stuffed tomatoes bijvoorbeeld. Ook even iets warmers aan, het wordt frisser. Ja, de warme avonden zijn er nog niet (vind ik niet erg trouwens, dat komt nog wel). Eet smakelijk.

• 20 Mei 2012 - 18:40

Leone:

Lieve Metty en Peter,

Ik ben weer benieuwd naar al jullie avonturen. Leuk om ze zo te kunnen volgen. Een okee reis gewenst!! X Leone

• 20 Mei 2012 - 19:00

Swanie:

Ik mis toch een belangrijk onderdeel op de boot en bijboot... Waar zijn de vlaggen van de Marekrite? Of zitten die nog op Peter zijn roeiboot??

• 22 Mei 2012 - 12:41

Regina:

Ha die Metty en Peter,

Al weer een jaar om en lekker weer aan boord. Wat een heerlijk weertje hebben jullie al weer. Gelukkig kan ik melden dat het vandaag in Nederland ook richting de 30 graden gaat (dat leest toch iets fijner, want ja ik ben altijd lichtelijk jaloers als jullie daar lekker rond zeilen met mooi weer). Wat zijn jullie plannen voor dit jaar (routes e.d.) ? Mogelijk komen jullie Sietse nog tegen dit jaar. Hij is net vertrokken en ligt nu net op Jersey met de Samaria. Maar het kan ook zijn dat hij het nog zuidelijker gaat dan jullie. Hij wil nl. naar Australie. Enfin geniet er lekker van en ik kijk uit naar jullie reisverslagen.