Astakos - Reisverslag uit Astakós, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Astakos - Reisverslag uit Astakós, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Astakos

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

24 Mei 2012 | Griekenland, Astakós

Op 19 mei kwam ik na een zeer vroege vlucht aan in Preveza, om een week mee te varen op de Nadia met Peter en Metty. Ik zal mijn verslagje aanvangen in Nidri, een uiterst romantisch plekje. Wat direct opvalt zijn de vele vriendelijke beboste eilanden (in feite allemaal bergjes) die links en rechts achtergelaten zijn toen deze streek in elkaar gezet werd. Op velen staan de meest fraaie huizen, en overal dobberen luxe jachten voor anker. Door al die eilanden ontstaan er onvoorspelbare winden. Daardoor doet dit mij erg aan het Paterswoldsemeer in Groningen denken: ook veel eilandjes en rare winden. Ik voelde mij er dan ook direct thuis.

Van Nidri, waar we trouwens erg lekker gegeten hebben, zijn we naar Meganisi vertrokken. Een mooie baai met meerdere andere jachten. Zo ook een dikke Franse catamaran die
na veel gedoe voor elkaar wist te
krijgen om bij draaiende wind op de rotsen te lopen. Peter en ik in het bijbootje om bijstand te verlenen.
Maar de bemaning was aan land. Uiteindelijk kwam het na veel geschreeuw in orde. 's Ochtends naar een dorpje boven op de berg gelopen en boodschappen gedaan. Een passerende bestelwagen bood ons voor €5,- een prachtige vis aan. Omdat wij niet goed wisten wat we met de vis aanmoesten, ging der koop niet door. De koopvrouw keek vreselijk teleurgesteld en we beseften,te laat,dat we de vis gewoon hadden moeten kopen en hem maar een eerlijk zeemansgraf geven.

De volgende dag naar Ithaka.
Hier troffen we in een mooie baai een Griekse catamaran die onmiddelijk vertrok toen wij aankwamen. Er stond een milde swell, waardoor ik echt het gevoel kreeg op groot water te zitten. We hadden uitzicht op een luxe vakantiewoning van een ongetwijfeld rijke Griek.

Daarna naar Astakos op het "mainland". Aanvankelijk met prachtige wind met alle zeilen bij, daarna op de motor met de wind op de kop, en daarna weer op zeil. In de haven aangelegd. Met veel adviezen van stuurlui aan de wal legde Peter de Nadia keurig met zijn kont aan de wal. De noodzakelijke boodschappen gedaan (de whisky was op) en gezellig in de taveerne tegenover de boot aan de kade gegeten.

Nu op naar Nidri waar we een laatste tussenstop maken voor ik in Preveza weer het vliegtuig neem naar huis.