Middelfart - Reisverslag uit Middelfart, Denemarken van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Middelfart - Reisverslag uit Middelfart, Denemarken van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Middelfart

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

11 Juni 2009 | Denemarken, Middelfart

We zijn inmiddels gevorderd tot Middelfart, op de noord-westpunt van Funen. Op zondag 7 juni zijn we vertrokken uit Kappeln richting Sonderborg, ongeveer 18 mijl naar het noorden. Veel keus hadden we niet met de aanhoudende oostenwinden.
De wind begon vrij stevig maar zakte later op de dag behoorlijk in. Na een rustige vlotte tocht kwamen we ongeveer 3 uur in de middag aan. Tot ons verdriet waren er voor de prachtige houten kade grote ronde palen geplaatst, waarschijnlijk omdat de kade dreigde in te storten.
Gevolg was dat we met het hele schip tegen 1 paal aan lagen, wat dus niet erg stabiel lag. Verder bleef er ook 's nachts een gemene deining staan zodat het slapen te wensen over liet.
Naast ons kwam een Nederlands stel met een antiek aandoend nieuw schip,
staal, gaffel, zwaar. Wel leuk om te zien. Toen ik het schip eens goed bekeek bedacht ik dat ik hem eerder had gezien en wel op de Noordzee boven de Duitse Waddeneilanden. Ik had zelfs een paar foto's gemaakt.
We hebben een glas of wat wijn met onze buren gedronken en foto's uitgewisseld.
Heel gezellig. We zullen ze vast nog wel eens tegenkomen want ze maken net zo'n soort reis als wij.
De volgende dag zijn we een klein eindje opgeschoven naar de baai van Mjelsvig, dat is vlak bij Dyvig. We hebben daar geankerd op een zeer idyllische plek tussen bossen en boerenland. Mooie wandeling 's avonds gemaakt bij prachtig zonnig weer en windstilte. Volgende dag zijn we i.v.m. een krabbend anker naar de haven van Dyvig verhuisd omdat we nog naar Nordborg wilde lopen en een plaatselijke bezienswaardigheid wilden gaan zien. De wandeling ontaarde in een waterballet, maar de bezienswaardigheid bleek alleen op dinsdagavonden en zaterdagen open te zijn voor publiek. En het was dinsdag. We zijn dus 's avonds terug gelopen naar het gehucht Holm, waar enthousiaste vrijwilligers in 7 jaar tijd een replika hadden gebouwd van een ter plekke opgegraven boot
(een voorloper van de vikingschepen) uit 350 voor Chr.
18 meter lang van met de hand gekapte met boombastdraad aan elkaar genaaide planken, gedicht met hars.
Het was prachtig. Men had niet echt op aanloop gerekend en er werd snel een voorstelling geimproviseerd. Erg vriendelijke slecht buitenlands sprekende Denen die van alles te vertellen hadden.
Op woensdag leek het weerbericht redelijk en we vertrokken naar het noorden, deze keer met zuidenwind, die later draaide naar west. We hadden alleen de genua op en zeilden zeer relaxed met een knoop of 6 naar Middelfart. Toen we daar aankwamen was het windkracht 6 geworden maar we vonden gelukkig een haven die geheel in de luwte lag. Zo klein, dat we er maar net in pasten. Daar liggen we nu met vooruitzichten van winden van kracht 7 tot 8 met buien van oorkaankracht. We blijven nog even liggen.
Het plan is om naar het oosten te varen om Funen en de eilanden ernaast heen richting Kopenhavn.
Later meer. Ik hoop dat ik alle namen deze keer goed geschreven heb anders hoor ik het wel.
Groeten Peter