Lefkas-stad - Reisverslag uit Itéa, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Lefkas-stad - Reisverslag uit Itéa, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Lefkas-stad

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

04 September 2012 | Griekenland, Itéa

Donderdag 23-8: We blijven een dagje in Vathi. Leuke plek, prachtige baai, kont aan een pontoon. Zo afstappen, ook weleens lekker. Het wordt wederom een zeer hete dag met vele zwempartijen achter de boot. Naast ons ligt een Zweed. Hij gaat ook te water. We maken een praatje. Hij laat zijn boot in de winter meestal achter in de Vlikho bay, op de kant bij een werfje. Dat is Nydri. Dat is waar vorig jaar sept. die tornado was. Zijn boot lag daar toen al op de kant. Ook zijn boot was een van die 'boot-domino-stenen' die zo met z'n allen omvielen. Veel schade toen. Maar hersteld en nu ligt hij hier nog even vakantie te houden maar binnenkort weer de kant op, Vlikho bay. Zou inderdaad wel heel gek zijn als daar dit jaar nu weer......'s Avonds gaan we een kaart posten in het dorp. Emma, mijn FB-vriendin is bijna jarig.

Toen we nog in Messolongi waren, waar we de boot voor een week hebben achtergelaten, troffen we daar een Nederlander die vertelde dat zijn vriend en medeeigenaar van hun boot een tour zou gaan doen met Jo Mennen. Jo(ook NL) is weer medeeigenaar van de haven in Messolongi. Ze zitten samen in een band. Wij lopen 's avonds in Vathi, het dorp, rond. En we horen verschillende mensen Nederlands spreken. Vaak met een muzziekinstrument in de hand. Ik moet aan dat verhaal denken en ga al kijken of ik Jo zie. Jo is er. De band heet 'toeters en bellen' en komt uit Amsterdam. We staan een tijd te luisteren. Leuk zo hier in Vathi. De band trekt na een aantal nummers weer verder door het dorp naar een ander pleintje.

De volgende dag gaan we naar Lefkas-stad. Er is geen wind dus we zeilen niet. In Lefkas willen we naar Metronix. Naar Dieter en Dimitri. Om te vragen of ze een nieuwe meter willen en kunnen inbouwen. Vorig jaar deden ze in sept. het zonnepaneel. Eigenlijk doet onze dieptemeter het al tijden niet echt goed. Je moet er een tik tegen geven en dan reageert het ding pas. Niet heel betrouwbaar. Verder zijn andere meters ook oud, aangedaan en hun dagen zat. We krijgen voor wind-speed, close-hauled, speed in knots, depth en wind-direction 1 meter. Opgeruimd staat netjes. In plaats van 6 oude meters nu 1 nieuwe. Blijven we straks wel zitten met vele schroefgaten maar daar weten ze ook een oplossing voor. Het is erg leuk om Dieter en Dimitri terug te zien. Zij vinden het ook leuk ons weer te zien. Koffie krijgen we niet want dat hebben ze daar niet. Een glas water hebben ze wel. Heerlijk in deze temperaturen. De volgende dag gaat P. er weer even langs. Ik probeer jarigen te sms-en. Dat lukt deels. Morgen kan ik weer mailen op de kant dan krijgt die andere jarige morgen de mail. Het is niet anders. Soms is het beperkt met de communicatiemogelijkheden. Over het algemeen gaat dit eigenlijk best goed. Gefeliciteerd he Leone en Anne.

's Avonds, lekker afgekoeld, lopen we door de drukke en levendige stad. We kunnen zo een openluchttheater binnen waar volksdanskunst ten beste wordt gegeven. Ter ere van 50 jaar internationaal folklore-festival Lefkada. Ik ben niet op volksdansen, het is vaak starrig dansen met rare kleren aan. Ik hou meer van soepele bewegingen uit soepele ledematen in leuke pakjes. Maar goed, we zitten in een theater, altijd goed en het is leuk om te zien hoeveel plezier de mensen erin hebben hun kunsten te tonen. Als we verder lopen komen we in de hoofdstraat bij het pleintje. Ons inmiddels zeer bekend. En wie staat daar.....Jo en zijn band. Is hier vanavond met 'toeters en bellen'. Ze spelen nog enkele nummers en dan stoppen ze ermee. We kwamen net iets te laat. We spreken met 1 van de leden. Morgen gaan ze met de boot naar Athene waar ze morgenavond spelen en maandag vliegen ze terug naar Nederland. De tour zit er alweer op. Ze hebben het leuk gehad. Fijn dat we hen nog even zagen optreden.

Dieter en Dimitri kunnen 3 sept. beginnen met de klus. Dat is over een week. Dimitri zal voor de bedrading de mast in moeten. Tot de top. Hij ziet daar tegenop. Ik heb vrijdag beloofd dat ik de onderkant van de mast zal vasthouden als hij bovenin zit. Hij was daar wel blij mee. Omdat we dus nog even moeten wachten gaan we vandaag, zondag 26-8 naar Nydri. Ook heeeeel bekend bij ons. Er zijn zoveel mooie baaien hier dat het raar is om te spreken over de meest favoriete baai. Maar we kunnen zeker zeggen dat het 1 van de meest favoriete baaien voor ons is. 's Middags ga ik naar de kant om ergens te kunnen gaan internetten. Onder andere Anne via de mail even feliciteren. Ik ga zitten bij een ijssalon waar ik nog niet eerder zat. De eigenaar vraagt waar ik vandaan kom. "Ach, Nederland, hij was ooit schipper en in Terneuzen en Rotterdam. Oooo, wat is dat een enorme haven. Nederland is zo'n mooi georganiseerd land". Dit hoor je heel vaak. Veel Grieken kennen iemand uit NL of ze zijn er geweest. Best leuk. Later komt er een andere Nederlander de ijssalon binnen. De eigenaar kent hem en zegt tegen mij: "kijk dit is ook een Nederlander". De man geeft mij een hand. Ik kijk tegen enorme slierten lang grijs haar aan. Zijn gezicht zit in een dikke grijze baard en de bovenlip is bedekt met een dikke krulsnorro. Op zijn hoofd prijkt een zonnehoed. Hij is klein van stuk. Een aardige man. We spreken even. En..........hij woont in Groningen maar....... hij heeft een Friese Beppe. Kijk, nu kunnen we spreken. Ik had twee Friese Beppe's. Hij gaat over 2 dagen terug naar NL. Nu, hier, eerst een ijsje eten. Goede plek.

Maandag 27-8 hebben we in de middag een dikke storm. Er zijn uitschieters naar 33 knopen. Het anker ligt lekker vast. Deze baai is heel beschut en van golven hebben we geen last. Wel vangen we wind. De mast staat behoorlijk te trillen. Ook is er een stel dat door de baai krabt. Hun anker houdt niet. Ze proberen het keer op keer. Ze gooien het met de hand uit. Waarschijnlijk problemen met de ankerlier. Menig zeilboot-eigenaar hier in de baai wordt behoorlijk nerveus. Hun boot kan zo achteruitslaan tegen aan ander aan. Het gaat allemaal weer goed. Uiteindelijk blijven ook zij liggen aan hun anker. Er blijkt later een heel fijn voordeel aan de storm te zitten. Na die tijd is het koeler geworden, de hele week. Heerlijk, overdag 33 ipv 37 graden en met name ook 's avonds flinke afkoeling. Slaapt veel beter. Hoop dat het de hele maand september zo blijft. Vorig jaar was sept. best heel heet nog.

Dinsdag en woensdag, 28 en 29 aug. tuddelen we in Nydri rond. We shoppen, halen boodschappen, wandelen, koffiedrinken in de leuke taveerna's hier, internetten oa weer bij de ijssalon, eten bij Apollon waar we weer hartelijk worden ontvangen. Spreken met de Nederlanders naast ons die hier 10 dagen zijn en morgen met een auto gaan touren. We zeggen Apollon dat dit de laatste keer van het seizoen is dat we hier eten. Ze verheugen zich op het volgende seizoen.

Do.dag 30-8 vertekken we naar de "one-tree-bay". Een baai met dus maar 1 boom. Ons ooit aanbevolen door Frau Richard toen we daar in mei/juni aan de pontoon lagen te wachten op de nieuwe koelkast. Het is een prachtige baai waar eigenlijk maar 1 boot in past. Open naar het zuiden, aan weerskanten mooie groenbegroeide heuvels, die al herfstkleuren beginnen te vertonen. en achter ons enkele kleine vissersbootjes en een of andere werkplaats. Maar het lijkt er vrij uitgestorven (op de vissers en hun bootjes na dan). Met name de avond wordt er prachtig. Het is er heel stil. We horen vissen spartelen in het water en ergens op de heuvels lopen geiten met bellen om. Verder niets. De volle maan verlicht de baai magnifiek. Meer een met de natuur kun je je bijna niet voelen.

De dag erna gaan we alvast weer terug naar Lefkas stad. Eerst maar even ankeren bij de haven. later een plek aan de kade zoeken ivm de werkzaamheden op 3-9. Afgelopen maandag hadden we die harde wind en nu is er steeds heel weinig wind. We gebruiken veelvuldig de motor de laatste tijd. Toch fijn dat je zo'n ding hebt. Kan heel goed van pas komen. Spelen we gewoon voor motorboot. Maakt niet uit.

We mailen Dieter of we zijn adres mogen gebruiken om post te laten bezorgen. We willen graag dat onze buurman onze stembiljetten opstuurt zodat wij hem kunnen machtigen om voor ons te stemmen. Doen we ook een beetje mee vanuit het buitenland. Het kan. We koken weer wat uitgebreider aan boord omdat het 's avonds koeler is. Vanavond eten we asperges met ei en ham.

Zaterdag 1-9: Verhuizen we van de ankerplek naar de kade. Dat is niet makkelijk want vele boten willen al vroeg aan de kade. Uiteindelijk roept iemand dat hij bijna weggaat en dat wij daar kunnen gaan liggen. We dobberen nog wat rond, in afwachting. Dan zie ik de 'Island moon' liggen uit Woudsend. Vorig jaar troffen we die boot in Preveza. Half sept. was dat toen. Zij gingen de kant op en wij de dag erna. De boot is van een stel uit Woudsend en vorig jaar was de eigenaresse met 5 andere vrouwen hier, om de laatste week rond Lefkas te zeilen. Nu blijkbaar weer want ik zie wel 5 a 6 vrouwen aan boord. Wat leuk. Ze zijn wat ver weg, wij gaan aanleggen en net als we daarmee bijna klaar zijn, gaan zij weg. Ik kan nog naar hen zwaaien en 'goede vaart' roepen. Ze hebben ons en onze boot ook herkend want ze zwaaien en roepen uitbundig terug. Verdorie, is de kans op 'efkes Frysk prate' weer verkeken. Misschien volg. week wel. Want ik denk dat dit weer de laatste week voor hen is (vrouwenweek, net zoals vorig jaar) en dat houdt in dat ze waarschijnlijk volg week in Preveza uit het water gaan. Wij zijn daar tegen die tijd ook omdat we via Preveza naar Corfu gaan om Sieta en G.J. 17 sept. op te halen. Zou leuk zijn als we die vrouwengroep nog even zouden treffen. Was een leuke groep.
Peter begint alvast dingen los te maken voor 3-9. Hij is daar nog een aardige tijd mee bezig.

Zondag 2-9. Over deze dag valt niet zoveel te melden. We doen wel wat maar niet van betekenis. Verder ben ik moe. Waarvan??? Toch moe.
's Avonds niet zo laat naar bed gegaan (gebeurt anders ook niet want het buitenleven maakt slaperig).

En dan is de grote dag daar. Maandag 3-9 komen D en D om de nieuwe meter te installeren. Het wordt een grote puinhoop. Ergens zittend in een hoekje kan ik wat facebooken (facebooken is feestbooken geworden). We hebben af en toe, via onbeveiligde netwerken, ook verbinding op de boot. Soms lopen D en D tegen problemen aan, zijn ze even weg om iets te halen maar pas tegen half 9 in de avond stoppen ze. Dan is het nog niet helemaal af maar ze komen woensdag (dat is morgen) terug om de rest af te maken. Nu is het dus dinsdag 4-9 en zit ik in cafe CAVA, dichtbij de kade bij de boot, dit verhaal te schrijven. Ik zit hier al heel lang maar wordt ernstig afgeleid door de muziek. Ze draaien oa geweldige nummers van Queen. Ik moet wel meebewegen en playbacken. Het gaat niet anders. Maar het schrijven komt daardoor in het gedrang. Maar NU is het klaar. Ik stop. Genoeg. We gaan een gebakken ei eten. Eet smakelijk.

• 04 September 2012 - 17:54

Esther:

Ooo ik wil ook Griekse salade op een blauw terras en feesboeken in de ijssalon!
    Genietze nog even.
    Groet Skate

• 05 September 2012 - 09:40

Jaap Bakker:

Hallo Peter en Metty,

Ik sprak Coen eerder deze week en hij zei dat hij ook weer graag wilde meelezen in dit reisverslag. Hij is echter de link kwijt. Zouden jullie hem deze willen toesturen. Jullie hebben naar ik aanneem zijn emailadres.

Alvast bedankt. Groeten, Jaap

• 10 September 2012 - 14:08

Swanie:

Heldhafit zeg die dimitri..... Ik wil hetzelfde als Skate en nooit meer weggaan daar, wat is het daar toch mooi in Vathi
    nog lekker even de hele maand genieten van prachtig weer enz.