Preveza - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Preveza - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Door: Metty

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

25 Juli 2014 | Griekenland, Préveza

John en Mart varen langs met hun Octavia (nu nog hun Octavia, bijna verkocht volgens de laatste berichten). John zegt gezien te hebben dat Sailing holidays een pomp heeft waarmee je diesel filtert. Iets voor ons. Kunnen altijd gaan vragen. Gaan we doen, bedankt. Zij gaan naar Syvota of Fiskardo. We zien jullie later weer. Daaahaaaag. Het is woensdag 16 juli.
P. gaat met de bijboot naar Sailing holidays om te vragen naar die pomp. Hij moet de manager hebben maar die is niet te vinden. Het personeel denkt dat P. de pomp niet kan gebruiken/lenen want die is eigenlijk alleen voor henzelf, voor de eigen boten. De manager is nog steeds onvindbaar. Peter gaat zelf aan de slag. Maakt zijn eigen pomp met filter wel. Later gaan we naar de kant, halen boodschappen, zitten op een terras. Het gebruikelijke. Warm dagje, even zwemmen. We willen naar de kant maar er komt een zeer dreigende lucht aan. We blijven aan boord (de baai ligt vol boten, te dicht op elkaar. Als er buien komen met wind…….anker…..bij de boot blijven) maar er komt helemaal niets uit dat dreigende dek. Grrrrr. Dan maar iets uitgebreider eten (maar wel makkelijk want het is nog erg heet binnen). Uitgebakken smac met mosterd, salade van tomaat, komkommer, grote bonen (warm eroverheen) feta en olijven, wat brood erbij. Smaakt voortreffelijk. De wind valt helemaal weg en de boten in de baai dobberen alle kanten op. De kont van de Nadia ligt bijna tegen de kont van een boot uit Aruba met NL vlag. De kapiteins van beide boten zitten in de kuip en houden het allemaal haarscherp in de gaten. Het gaat goed. Wij hebben eerder al onze bijboot aan dek gelegd omdat we morgen vertrekken. Dat scheelt. De ander heeft zijn dinghy naast z’n boot gelegd. Zo blijft er nog een halve meter ruimte tussen de boten. Tijd om een film te kijken, lang niet gedaan omdat de ogen vaak snel toegaan. Het is een grappige film met Nikolas Cage, over oplichters. NC is in de film een grote oplichter. Later wordt hij zelf door z’n partner, z’n nepdochter, z’n psycholoog en anderen enorm opgelicht. Gewoon zielig. Dat gun je hem niet. Deze keer bleven de ogen open.

De volgende dag gaan we naar Lefkas stad. Daar willen we aan de kade liggen. Er is nog plek naast de Armenaki (een oude rondvaartboot in ruste). In mei/juni waren we hier ook en konden we langszij deze boot liggen. Niet weggestuurd. Gaan we weer proberen. Peter haalt z’n fiets uit het vooronder en gaat naar Ktisma. Hij gaat spullen halen voor de dieselfiltering. Hij wil zelf iets maken en heeft een slang nodig. Later fietsen we samen naar de Lidl. ’s Avonds uit eten aan de kade. Het is jammer dat de ober meer bezig is met het aansturen van zijn personeel dan aandacht schenken aan ons. Hij kijkt ons amper aan als hij de bestelling komt opnemen en ondertussen maar roepen naar de anderen en af en toe sorry zeggen. Beetje onnozel. Gebeurt hier in Griekenland gelukkig niet heel vaak. Maar hier eten we niet weer. Na het eten lopen we in de jachthaven langs de joekelboten. Leuk om te bekijken. Af en toe boten met onderwaterverlichting, dan zie je de visjes zwemmen. De volgende dag gaan we het dieselfilteren proberen met Peters selfmade pump. Het lukt niet. Peter heeft een mooie constructie met een oranje beker (filter) met schroefdeksel bedacht maar de deksel is dol en houdt het niet. Als hij dit doet zit zijn arm tot aan de oksel in de dieseltank. Hij gaat eerst de arm wassen met Svarfega. De stad in voor een andere beker met goede schroefdeksel. En we try again. Dit keer lukt het. Zo: diesel gefilterd, weer een nieuw brandstoffilter erop….misschien is het brandstofprobleem nu voorbij. Hopelijk is nu ook de troep in de diesel uit de andere compartimenten van de tank verdwenen. We kunnen daar niet bij, we kunnen dat niet zien. Het gevolg is steeds dat de motor ermee ophoudt en daar zijn we niet blij mee. Afwachten. Later in de middag komt er een man van Waypoint kijken naar de buiskap. Zij hebben die gemaakt en erop gezet eind mei. Er liggen twee zonnepanelen bovenop (verzwaard de boel wat) maar als het regent loopt dat onder de panelen en hangt er een zak binnenin de buiskap hetgeen lekkage geeft. Materiaal innemen. Gaan ze doen als wij straks in NL zijn en de boot in de Preveza Marina ligt. Mooi zo. We fietsen naar de supermarkt. Nog wat halen dat elders niet te krijgen is. Tegen 9 uur ’s avonds gaan we de stad in. Het is enorm en gezellig druk. Reeds donker, overal lichtjes, winkels open, spelende kinderen, flanerende mensen. Goede sfeer. We strijken neer bij Dimitra. Erg aardige vrouw die blij is ons weer te zien. We praten even met haar en vertellen wat we zoal hebben gedaan, waar we zijn geweest. We bestellen iets te drinken en daar horen zoveel hapjes bij hier…….dat is ons avond eten. Alles voor 4 euro. Lekker op het terras zitten en kijken naar wie er zoal voorbij komt. Dat zijn er nogal wat. Leuke bezigheid. We hebben het er maar druk mee. Er flaneert zoveel langs, we komen ogen tekort. We spotten zelfs een man in vrouwenkleren (dat zie je hier niet veel in Griekenland), verbouwd of niet. Maakt niet uit. Hij of zij wist mooi onze aandacht te trekken. Later op de boot zitten we in de kuip ook nog te kijken naar mensen die op de kade langslopen. Helaas kunnen we het niet heel goed zien, de Armenaki ligt ervoor.

Dan is het de dag dat Sieta 34 wordt. Van harte. We bellen straks nog. Van 7 tot 10 uur in de ochtend zit ik stil op de bank. Als ik beweeg bonkt m’n hoofd en misselijk ben ik ook. Geen idee wat het is/was maar na 10 uur is het weg. Veel water, klein broodje, het ebt weg. Gelukkig, moet er niet aan denken om de hele dag zo stil te moeten zitten. Brrrrr. We fietsen de stad weer door, langs de verschillende marine stores. Peter heeft nog dingen nodig en ik ben op zoek naar dun touw. Geen succes helaas. Maar we fietsen langs een markt waar veel fruit verkocht wordt en kopen een meloen. ’s Avonds eten we in de kuip en het sputtert. Boven Preveza hangt een donkere lucht en we horen het onweer. Het komt nader maar ’t blijft bij sputteren. Gelukkig maar anders moeten we nog binnen gaan eten, dit is leuker. Na het eten onze wandelroute in Lefkas stad: “langs het groene licht”. Dat is een leuke eetgelegenheid met groene lichten in de bomen. In mei wandelden we deze route ook. Toen veel vuurvliegjes onderweg. Nu zijn die er niet, is de tijd niet meer. Blijft leuke route. In mei was het groene licht nog gesloten. Nu zit het bomvol. Leuk, gelukkig. Ik was al bang dat ze voorgoed dicht waren. Het lijkt een besloten eten te zijn nu. Door de stad weer terug naar de boot. Warme avond, beetje drukkend. Terug op de boot liggen we nog in de kuip. Het is een goede temperatuur om heel stil te liggen. De lucht is helder, ik zie sterren.

Zondag 20 juli verlaten we Lefkas stad. Eerst tanken bij de pomp in de jachthaven. Peter wilde lang wachten met tanken zodat de hoeveelheid te filteren diesel niet al teveel zou zijn. Dat is gelukt maar de tank is wel bijna leeg. Vullen maar. Even na 8 uur liggen we daar, tanken, Peter doet nog een bacteriedodend goedje in de tank en we halen de brug van 9 uur. Op naar Preveza. Er staat wat oude swell (zoals altijd hier), matig windje maar…..er is te zeilen. Aan de wind. Gaat moohooi. Ook, zoals altijd hier, houdt de wind het voor gezien na enige tijd. Motor aan. En dan na enige tijd……motor houdt het voor gezien. Wel…………….door te tanken is er weer rotzooi omhoog gedwarreld (waarschijnlijk uit de andere compartimenten waar we dus niet in kunnen kijken) en er zit een hele prop in de leiding. Peter kan de prop met moeite terug blazen. Daarna gaat hij weer stofzuigen in de tank. Weer tot aan de oksel in de dieseltank hangen. Er staat nog steeds swell. Ik stuur met de golven mee, wel zo prettig. Straks klotst de diesel (net getankt) nog de tank uit, nu de dop eraf is omdat Peter aan het zuigen is. Helaas koersen we wel op het land af, op de bergen. Diepte blijft goed, 25 meter. Ik hou deze koers gewoon aan. Na een uur is de klus geklaard (heeft hij toch weer zeer snel gedaan. Hij krijgt hier veel handigheid in, hij kan dieselzuiger worden). De motor doet het weer en we bereiken Preveza, gaan voor anker in de grote baai achter de marina (waar we vrijdag heen gaan). Zwemmen, koffie met cake uit Nidri. Na de avondtonijnsalade tuffen we met de bijboot naar de kant. Eindje wandelen en rondlopen in de stad. We lopen een eind een leuk pad op (onverhard) en denken dat dit pad uitkomt op de weg terug naar de stad maaaaaar het loopt dood op een niet afgebouwd huis. Duur huis, niet klaar maar helaas is de ingang wel klaar. Grote dichte hekken en muren en als je dacht langs een muur te kunnen klauteren (wat ik wil) dan staat het daar vol met hoog stekelig struikgewas. Bah, heel flauw. Al aanspraak maken op dingen en anderen de doorgang ontzeggen terwijl dat huis nog lang niet klaar is, er niemand woont en het maar de vraag is of het ooit afgebouwd gaat worden. Dit moet je niet pikken. We moeten helaas wel terug. Toch leuk pad, ook de terugtocht. Het is wederom een warme avond. In de stad met name slaat de hitte weer toe. We zitten in een leuk straatje nog ergens op een hoge stoep en belanden dan in de stad aan de boulevard op een lekker terras. Even uitpuffen. Na een ouzo (Peter) en fresh orangejuice (M) gaan we terug naar de boot en liggen daar nog een half uur in de kuip lekker te liggen voordat we naar bed gaan. Weer weer om lekker stil te liggen (uiteindelijk dan he…..laat op de dag…..).

De dag erna gaan we al vroeg met de bijboot op pad. Vanuit de ankerbaai naar Ionion Marine (onze haven). We willen wassen in de machine doen, douchen en de auto halen (hebben we hier gestald en zaterdag nodig als we naar het vliegveld gaan). Peter sluit de accu van de auto weer aan, gaat douchen en terug met de bijboot. Ik doe de wassen in de machien, ga douchen en terug met de auto. Goed geregeld. Als ik met de auto bij de baai sta waar de boot ligt en Peter een sms wil sturen dat ik er ben (hij moet me dan nog halen met de bijboot) bedenk ik dat ik een was vergeten ben. Er zit nog was in de machine en die heb ik er niet uit gehaald. Moet dus terug, weer door de tunnel en dan naar hier. Wordt dure was. Al met al €9,00 . Door de tunnel is €3,00. Ik ben al hier, betaalde al maar moet weer terug en weer naar hier. Drie wassen gedaan: € 5,00 per was. Jaaaaaaa, het leven is niet goedkoop (soms). Gelukkig hang ik straks alle was aan de railing te drogen: gratis. Als ik eindelijk terug aan boord ben is het half twee. Ik heb nog niets gegeten. Toch eerst maar de was ophangen, dan eet ik wat (P. was eerder terug en at al). Het avondeten wordt een heerlijk gebakken ei van P, beetje salade erbij en we eten nog wat brood met kaas. Voldoende. Later in de avond nog naar de kant, eindje lopen en op terras zitten. We zitten er prima en krijgen ook hier een schaal met lekkere hapjes bij het bestelde drankje.

Dinsdag 22 juli gaan we de stad in om een panty te kopen bij een Chinese winkel (daar is het supergoedkoop en de panty gaat dienen als filter voor de diesel). Daar aangekomen zien we een panty in een mand liggen. Die is goed maar is dat dezelfde als in het pakje? En welk pakje dan, er zijn heel veel. We vragen de Chinese eigenaar. Die komt, pakt wat uit, laat ons voelen. Ja, prima, deze doen we. Ik zeg dat we twee paar willen (ze zijn 3,00 E per stuk). De man zegt: no no en schud zijn hoofd. Op andere manieren leggen we uit dat we twee paar willen maar hij blijft zijn hoofd schudden, de vinger komt erbij en no no. Hij denkt dat we willen afdingen van 3 naar 2 euro. Uiteindelijk heeft hij het in de gaten. Dan zegt hij een aantal keren Solly. Blijft grappig. Op naar de slager voor varkenshaas. Vanavond gaan we cobben. Bakker, vers brood . Terras, Profil, mijn vriend. Hij spreekt geen woord Engels maar we begrijpen elkaar. Hij spreekt Grieks, ik Engels en als ik er kom omhelzen en zoenen we elkaar. Zij vrouw (ik neem maar aan dat het zijn vrouw is) zoent nu ook. Zij begrijpt goed Engels. Ik vertel wat we deden (rondje Pelopon) en dat we zaterdag naar NL gaan maaaaar daarna weer terug komen. Ze wensen ons een hele goede reis en graag tot erna. We gaan met de auto naar de Lidl (want die is ver weg). P. was ondertussen wel even naar de boot gegaan om de varkenshaas in de koelkast te doen. Terug van de Lidl alles in de bijboot laden, auto weer op het parkeerterrein zetten en naar de boot. Bij Profil kregen we iets lekkers bij de koffie en nu eten we nog een boterham (ontbijt eigenlijk, 12 uur). Dan hoor ik een boot heel dicht langs varen. Gaan die hier zo dichtbij ankeren? Ik kijk maar eens wie dat zijn. Luid geroep: hallo, hallo. Het zijn Willem en Ingeborg met hun Wing IV uit Ilpendam. Destijds met hen naar de Etna geweest en twee jaar geleden troffen we hen in Trizonia (golf van Korinthe). Wat leuk, kom straks even langs. Ja doen ze. Tegen half vijf zijn ze bij ons aan boord. Leuk, leuk weerzien. We kletsen gezellig wat tot half zeven. Zij gaan nog naar de kant om een rubber te zoeken voor de lekke voetpomp aan boord. Wij gaan cobben. Peter steekt het vlees aan een spies. Ik marineer de helft. Kunnen we even het verschil proeven. We eten er sla bij (rucola en ander gemengde slasoorten) met een olie, azijn, mosterd, kruiden dressing. Lekker. Het cobben bevalt . Zowel de niet gemarineerde als de gemarineerde haas smaakt goed. Wel veel voor de afwas (maar dat gaat P. morgen doen). Na het eten drinken we nog koffie en dan…….zakken de ogen alweer ……toe. En ja….op woensdag 23 juli doet P. eerst de cobb-afwas en filtert daarna weer (nu met stuk panty) de diesel. Ik spoel nog enkele kleren en handdoeken (ivm zaterdag naar NL). Het is donker en later regent het. De temperatuur blijft zo 26 gr. Ik hang toch de was te drogen aan de railing en de zon komt door. Dan is het ook weer bloedheet (zonder wind). Donkere wolken rondom maar wij hebben de rest van de dag zon. Begin van de middag gaan we nog even de stad in, iets halen bij de apotheek en bij de boekenwinkel. Terras, koffie. We zitten nu op een ander terras en hier krijg je bij de koffie altijd kleine oliebolletjes in zoete siroop. Onderweg hier naar toe kwamen we langs de Wing IV. Even een praatje en of we morgenmiddag wat komen drinken. Vandaag hebben ze van alles te doen maar morgen past het. Jaaaaa, leuk. Wij snappen dat, het kan heel druk zijn op een boot. Er moet altijd van alles geregeld en gedaan worden. Terug op de boot gaan we eerst zwemmen. Afkoelen. Dan gaat Peter lezen en ik zet me aan dit stuk. Ben daar even mee zoet. ’s Avonds maakt Peter een salade en we eten daar wat olijvenbrood en crackertjes met kaas bij. Smaakt prima, zeker in deze Griekse ambiance. Tijdens het eten ontstaan om ons heen dreigende luchten. Gelukkig valt er bij ons niets uit maar je kunt aan alle kanten de buien zien hangen. Het bliksemt en dondert ook, maar weer niet bij ons. We hebben het allemaal goed in de gaten gehouden. Het was een groots kijkspel.

• 25 Juli 2014 - 20:15

Esther:

Cobben?

• 26 Juli 2014 - 11:44

Rena:

Ha die Metty en Peter,jullie weer gevonden!
    En bijgelezen.....wat weer een prachtige verslagen. Net of ben je niet weg.
    Groetenis uit een zonnig Franeker

• 30 Juli 2014 - 11:31