Potsdam weer - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu Potsdam weer - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Metty en Peter Schellinger - WaarBenJij.nu

Potsdam weer

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Metty en Peter

24 Juni 2018 | Duitsland, Potsdam

Zaterdag 16 juni. We blijven een paar dagen liggen in de mooie Lehnitz See. Ik ga eerst maar eens wat aan de motor sleutelen. Behalve het controleren van de gewone zaken als motorolie, spanning van de aandrijfriemen, vetpotje op de schroefas en het peil van de koelvloeistof wil ik voor het eerst deze reis het diesel voorfilter vervangen. Voornamelijk om te kijken hoe vuil het is geworden. Nou dat valt dus behoorlijk mee. En dat is verheugend nieuws.
Later op de dag, als ik bij windstil weer wat naar buiten zit te kijken valt het me op dat er om de achterkant van de bijboot kringen in het water te zien zijn. Als ik beter kijk zie ik dat het bootje bellen blaast in het water. Ik heb eindelijk het lek gevonden waar ik al weken naar heb gezocht met sponzen met zeepsop. We halen de bijboot uit het water en maken hem schoon. Ik zet een duidelijke ballpoint cirkel om het lek en vouw het bootje in elkaar om over een paar dagen mee naar Nederland te nemen voor reparatie. Het lek zit namelijk op de kruising van een aantal lassen. Gewoon een fabrieksfout.
Metty is is bezig met de voorbereidingen voor het feest van haar ouders en ik lees wat en we gaan ook, vanwege de warmte, regelmatig even overboord.

Op maandag 18 juni halen we het anker op en varen een eindje terug naar Potsdam, waar we bij een Tankstelle nieuwe diesel kopen bij een allervriendelijkste Duitser, die tijdens het tanken gauw even zijn levensverhaal aan ons vertelt. Daarna nog een eindje terug naar Werder. Een plaats die voor een deel (Altstadt) op een eiland ligt en voor de rest (Neustadt) op de wal. De Wasser Wander Platz, die we hebben uitgezocht, ligt tussen eiland en vaste wal, maar als we deze ruimte willen binnenvaren zien we dat deze complete waterweg vol ligt met oranje boeitjes. Wat doe je dan. Zouden ze aan elkaar zitten of zitten er misschien netten aan. We vragen het aan een passerende kanoer en die vertelt ons dat het boeien zijn voor roeiregatta's. En je kunt er gewoon tussendoor varen. Al pratend met deze watersporter zijn we helaas iets te veel bij een ondiepte gekomen en we lopen aan de grond. Maar met enig motorgeweld komen we met een naar schrapend geluid weer los. Tussen de boeien door varen we naar een prima steiger met meer dan genoeg plek voor ons. Er is een stroompaal waar je geld in moet gooien met een totaal onbegrijpelijke gebruiksaanwijzing. Gelukkig zijn wij de enige gebruiker en ik zoek gewoon het stopcontact waar de stroom uitkomt. Later als er buren komen die ook stroom willen komt al hun geld, geloof ik, bij ons uit het stopcontact. We hoefden in ieder geval niet meer bij te vullen.

Werder is een aardig plaatsje. Het oude gedeelte op het eiland is heel schilderachtig en het nieuwere deel is gezellig met winkels en terrasjes. Er is zelfs een watersportwinkel en ik koop ter plekke een kaart van de Oder. Na het eten maken we een rondwandeling door de oude stad. In de toenemende duisternis dwalen we langs een verstild Middeleeuws plein, rond een paar oude kerken en over het oude kerkhof. Het blijft heerlijk stil zomerweer. Terug op de boot zitten we nog een poos op het achterbalkon.

Dinsdag 19 juni. We hebben geen haast met opstaan. Metty gaat nog wat aan haar lied werken en ik probeer water te tanken. De slang die aan de kraan op de wal zit is te kort. En te dik om mijn eigen slang aan te koppelen. Ik probeer mijn slang in de ander te schuiven en met tape vast te zetten. Lijkt natuurlijk nergens naar. In no time schiet de boel uit elkaar en ontstaat er een waterballet. Het lukt nog net om een paar flessen te vullen en dan slaat de meter al weer af. Nou ja, niks aan te doen. Ik doe het niet nog een keer. 's Avonds gaan we uit eten bij restaurant il Viale, een Italiaan. Metty pastabolletjes met geitenkaas erin en ik pizza. Allebei erg lekker. Na de koffie lopen we de stad uit, het platteland in. Mooie lanen met even zo mooie, dure huizen met prachtige uitzichten. Via een idyllisch voetpaadje komen we weer beneden en lopen langs het meer weer terug naar de stad. Leuke wandeling.

Woensdag 20 juni. We gaan weer verder. Er is voor de komende dagen regen, onweer en harde wind voorspeld dus we willen een aardige beschutte ankerplek zoeken om dit natuurgeweld uit te zitten. We vinden zo'n plek op de Glindower See. Mooi achter een hoge bosrand, beschut tegen de westenwinden. Vandaag is het nog warm en we gaan een paar keer overboord. Morgen zal het wel anders zijn.
We blijven liggen tot zaterdagmorgen. Het weer is inderdaad slecht. Met name donderdag staat er een gemene harde wind. Er staan op het kleine meertje stevige golven met koppen. Niet bij ons gelukkig. Wij liggen beschut onder de hoge wal. We lezen wat, we knutselen wat en we maken de boot schoon. Toch nog één maal per dag overboord, niet vanwege de hitte, maar om fris te blijven. Op vrijdag haal ik eindelijk de pomp van de plee uit elkaar. Ik had al eerder geschreven dat ik dat zou doen, maar toen ik alles had klaar gezet deed het kreng opeens weer normaal. Toen heb ik de boel maar weer opgeborgen, want sleutelen aan een goed werkende plee is de goden verzoeken. Het kan dan alleen maar slechter worden. Maar nu is het echt mis en er moet iets gebeuren. Na demontage blijkt de pomp weer vol met kalk te zitten. Dus eindeloos krabben en vegen tot het meeste eraf is. Gelukkig heeft één en ander het gewenste effect. De WC kan weer gewoon gebruikt worden.

Vandaag, zaterdag, zijn we terug gevaren naar de Marina am Tiefen See waar we de Nadia achterlaten voor onze trip naar Nederland. Morgen moet ik om 10 uur de huurauto ophalen en dan kunnen we weg. Woensdag hopen we weer hier te zijn.
Het weer is slecht. Het regent bijna constant, het waait hard en het is koud. Afzien dus. Er is echter nog één ding dat we willen doen in Potsdam en dat is het bezichtigen van de Flatow turm in het park Babelsberg aan de overkant. De toren is alleen op zaterdag en zondag te bezichtigen. We trekken dus regenjassen aan en wandelen de brug over naar het park. De toren is inderdaad open en na kaartjes gekocht te hebben mogen we naar binnen. Het is een beetje raar gebouw. Gebouwd in 1850 door Wilhem I, naar een voorbeeld in Frankfurt: de Eschenheimer Tor. In de toren zijn 6 vertrekken boven elkaar. Allemaal mooie ruimtes, maar zeldzaam onpraktisch met al die trappen. Wel een prachtig uitzicht boven.
Na dit uitstapje gaan we terug naar de boot en zoeken spullen bij elkaar voor onze reis naar Nederland.

  • 27 Juni 2018 - 08:14

    Swanie:

    Hallo Pet en Pep!
    Metty is druk bezig met het lied natuurlijk voor paps en mams. Wordt het mooi Metty? Succes komende dagen in Nederland en tot horens weer.
    groetjes Wikkie en soeanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Metty en Peter

Actief sinds 08 Mei 2009
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 214924

Voorgaande reizen:

23 Juni 2022 - 20 September 2022

Reis naar Belgie

15 Mei 2018 - 15 Oktober 2018

Via Berlijn naar de Oostzee

30 April 2016 - 15 September 2016

Varen in Nederland 2016

17 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Nog één keer terug naar de oude Nadia

23 Mei 2015 - 03 Oktober 2015

Griekenland 2015

13 Mei 2014 - 16 Oktober 2014

De oostelijke Middellandse Zee 2014

14 Mei 2013 - 15 Oktober 2013

Meer Ionische Zee 2013

03 Maart 2013 - 14 Februari 2013

Even terug naar Preveza

14 Mei 2012 - 30 September 2012

2012 Vanuit Griekenland verder naar het oosten

06 Mei 2011 - 01 Oktober 2011

2011 Verder van Spanje naar Griekenland

10 Mei 2010 - 30 Oktober 2010

2010 Zeilreis naar de Middellandse Zee

19 Mei 2009 - 30 September 2009

Zeilreis 2009 naar de Oostzee

Landen bezocht: